• Anonym (Sjuksköterska)

Klarar man sig utan fackförbund?

Efter vårdförbundets katastrofala slut på strejken funderar jag på atr gå ur efter 20 år som medlem-i ren protest mot att de svikit oss medlemmar ännu en gång. Dyrt är det och lite valuta får man. Har alltid varit med i fackförbund och man hör en massa propaganda hur dåligt (och farligt för en själv) det är att gå ur. Jag har aldrig behövt kontakta dem en enda gång hittills under alla dessa år. 
    Så frågan är klarar man sig utan fackförbund? 

• Svar på tråden Klarar man sig utan fackförbund?
  • Anonym (HR)
    Pixxel skrev 2024-06-29 20:15:38 följande:

Facket kan vara nödvändigt för vissa och för vissa inte. Jag har personligen inte varit medlem i ett fack särskilt många år av mitt yrkesliv. Däremot numer jobbar jag i ett yrke där man lätt kan göra fel (då är det bra att behöva hjälp) och sedan en bransch med större risk för strejk och då vill jag ha ersättning för det.

När jag jobbade i IT branschen tidigare var det typ helt onödigt.

Du måste ju inte strejka om du inte är med i facket, bara att jobba på och få lön. 
  • Anonym
    Anonym (Smooth) skrev 2024-06-29 18:40:03 följande:

Hur fan kan man säga att man inte behöver facket 😂.
    Men visst alla kan lämna så kan regeringen sätta löner istället. Blir säkert bra.

DEt blir inte regeringen utan arbetsgivaren sätter helt själv lönen
  • Anonym

Självklart måste man vara med i facket

• Tow2Mater
    Anonym skrev 2024-06-29 22:27:03 följande:
    DEt blir inte regeringen utan arbetsgivaren sätter helt själv lönen
    Fast det funkar ju inte riktigt så. Det är ju en forhandling. Har du inte facket som forhandlar får du gora det själv. Och gillar du inte erbjudanden du får, har du valet att gå någon annanstans. Arbetsgivare som vill ha adekvat arbetskraft erbjuder konkurrenskraftiga loner och formåner. Annars får de inte arbetare.   
  • Anonym (Erp)

Detta provocerar mig något oerhört. Sjuksköterskor idag tjänar riktigt bra. Och då är det ett yrke med 3 års utbildning och låga antagningspoäng. Lönerna är skattefinansierade.

Nej, det har blivit någon sjuka i hela kåren med en gnällkultur som det aldrig kommer bli stopp på. Ni kommer aldrig bli nöjda utan kommer fortsätta klaga som ni gör. 7% i löneökning på 1 år har ingen fått genom fackliga avtal, så varför ska ni ha det? Ni sitter på rasterna och bara gnäller och får för er saker som inte stämmer överens med verkligheten.

Ni har genom er strejk dessutom riskerat människors liv. Akutmottagningen på Östra i Göteborg har liksom hållit STÄNGT helt under en veckas tid, med hänvisning till övriga akutmottagningar, som givetvis blir helt överfulla. Skäms.  

Sen kan man också undra. Man vet om förutsättningarna, löner etc i den bransch man väljer, när man väljer att påbörja studierna. Varför väljer ni inte något annat yrke att studera till, om ni nu är så missnöjda?

• Anonym (Erp)

Genomsnittslönen för en sjuksköterska i Stockholm är 40,000 nu. GRUNDLÖN!! Vad tycker du att ni ska tjäna, och vad tror du egentligen att en ingenjör tjänar?

Vissa ingenjörer tjänar mer, men långt ifrån alla. Skillnaden är också att de ofta arbetar hos privata arbetsgivare som sätter individuell lön, och är du otroligt duktig och besitter kompetens som företaget vill ha, så betalar de mer. Ni behöver inte ens kämpa för er lön på detta sätt. 

Helt galet verklighetsfrånvänd.

• Anonym (Smooth)
    Tow2Mater skrev 2024-06-29 23:28:27 följande:
    Fast det funkar ju inte riktigt så. Det är ju en forhandling. Har du inte facket som forhandlar får du gora det själv. Och gillar du inte erbjudanden du får, har du valet att gå någon annanstans. Arbetsgivare som vill ha adekvat arbetskraft erbjuder konkurrenskraftiga loner och formåner. Annars får de inte arbetare.   
    Du tror de på riktigt? Lite naivt att tro att de funkar..
    Kanske i branscher som kräver hög utbildning, vad vet jag?

Kolla andra länder där man behöver ha 2+ jobb för att klara sig. Säg inom vården.. idag tar man redan in folk som inte kan ett shiet. Avvisar utbildat folk för de kräver för hög lön. Tillbaka till 1800 talet där folket får slåss om arbete.

Ob etc försvinner också om man inte har kollektivavtal. 
    Se personlig assistans, där är de knappt några medlemmar i facket och deras avtal är bedrövligt. 
  • Anonym (Lilon)
    Anonym (Erp) skrev 2024-06-30 05:09:07 följande:

Sen kan man också undra. Man vet om förutsättningarna, löner etc i den bransch man väljer, när man väljer att påbörja studierna. Varför väljer ni inte något annat yrke att studera till, om ni nu är så missnöjda?

Det skulle ju dock bli ett väldigt stort problem om ingen längre ville läsa till ssk.

Jag har studerat till ett yrke med tyvärr låg lön, ett yrke som också är väldigt samhällsviktigt. Våra löner borde verkligen höjas och jag hoppas det kommer bli så i framtiden. Än så länge är det som tur är många som är intresserade av yrket trots lönerna.
  • Anonym (Sjuksköterska)
    Anonym (Erp) skrev 2024-06-30 05:21:44 följande:

Genomsnittslönen för en sjuksköterska i Stockholm är 40,000 nu. GRUNDLÖN!! Vad tycker du att ni ska tjäna, och vad tror du egentligen att en ingenjör tjänar?

Vissa ingenjörer tjänar mer, men långt ifrån alla. Skillnaden är också att de ofta arbetar hos privata arbetsgivare som sätter individuell lön, och är du otroligt duktig och besitter kompetens som företaget vill ha, så betalar de mer. Ni behöver inte ens kämpa för er lön på detta sätt. 

Helt galet verklighetsfrånvänd.

Min grundlön efter 20 år i yrket (plus några års yrkeserfarenhet inom vården innan det) är 38 000:- lägger man till OB så är jag uppe i runt 41 000:-
    Ingångslönen för SSK här ligger mellan 25-30 000 :-
    Bra att du lyfter lönegapen mellan regionerna. 
    Du är välkommen att söka in till ssk utbildning. 
  • Anonym (Sjuksköterska)
    Anonym (Erp) skrev 2024-06-30 05:09:07 följande:

Detta provocerar mig något oerhört. Sjuksköterskor idag tjänar riktigt bra. Och då är det ett yrke med 3 års utbildning och låga antagningspoäng. Lönerna är skattefinansierade.

Nej, det har blivit någon sjuka i hela kåren med en gnällkultur som det aldrig kommer bli stopp på. Ni kommer aldrig bli nöjda utan kommer fortsätta klaga som ni gör. 7% i löneökning på 1 år har ingen fått genom fackliga avtal, så varför ska ni ha det? Ni sitter på rasterna och bara gnäller och får för er saker som inte stämmer överens med verkligheten.

Ni har genom er strejk dessutom riskerat människors liv. Akutmottagningen på Östra i Göteborg har liksom hållit STÄNGT helt under en veckas tid, med hänvisning till övriga akutmottagningar, som givetvis blir helt överfulla. Skäms.  

Universiteten sänkte antagningspoängen för att ingen ville söka in till utbildningen. 
    Du tror att den enskilde individen bestämmer om man vill strejka ellee inte? Det är långtifrån alla som får strejka och de som var tvungna ville det inte. Särskilt när de strejkat för ingenting då SKR la ett bättre avtal i början på strejken som VF vägrade. Därefter tvingas vi fortsätta strejka tilla dess att VF tröttnar och antar ett sämre erbjudande än det SKR erbjöd i början. Vi var med andra ord lojala mot ett fackförbund som sedan platt vek sig. Många har dessutom blivit uttagna till skyddsarbete. Jag har heller inte strejkat p.ga samhällsfarligt. Och många med mig. Så de flesta strejkar i-n-t-e. 

Vad intressant att du resonerar som så att man inte ska söka sig till lågavlönade yrken. Tänk om alla tänkte som du. ; ) 
    Med tanke på ditt gnälliga missunsamma inlägg kanske du skulle passa bra som vårdpersonal. ; ) Jag ser potential!
Svar på tråden Klarar man sig utan fackförbund?