• Anonym (Blir galen)

Tycker att min sambo är för hård mot vår 1,5-åring

Jag och min sambo tjafsar nästan dagligen om vår olika syn på uppfostran av vår snart 1,5-åring. Sonen är verkligen intensiv just nu och är på allt, slår på tv:n, slår på glasrutan på ett skåp, försöker ta allt möjligt som han inte får röra osv. Min sambo är lite väl aggressiv enligt mig och kan rycka honom därifrån i armen samtidigt som han skäller på honom eller slå (löst) på armen eller handen. Det är supertydligt att vår son blir ännu mer trotsig när han får såna tillsägelser men det verkar inte min sambo vilja inse. Sonen bankar ännu mer och kan gå efter sin pappa och skrika men istället för att testa en annan teknik så blir sambo argare istället? Tror nästan att vår son blir värre i det långa loppet av att redan få såna arga tillsägelser  

Enligt min sambo är jag för mesig trots att jag också säger till sonen (men utan att vara fysisk). Uppenbarligen funkar inget av våra sätt för att få honom att sluta. Någon expert som vet hur man hanterar ett litet barn som är så trotsig och kanske inte fullt ut förstår en tillsägelse? Han tycker att det är ?kul? att bli tillsagd och blir triggad att göra mer. Det funkar inte att avleda med något annat heller. 

• Svar på tråden Tycker att min sambo är för hård mot vår 1,5-åring
  • myskmalva
    Anonym (?) skrev 2024-05-23 21:37:09 följande:

Det här börjar likna häxjakt från upprörda mammor. Vi vet ju fortfarande inte hur det är i verkligheten. Är ju rätt vanligt att det överdrivs.
    Återigen - försvarar aldrig någonsin våld mot vara sig barn eller vuxna
    Men man ska nog veta och inte tro innan man dömer.

Svarar man i en tråd måste man ju utgå från det som trådstartaren skriver. För oavsett sanningshalten så är det den situationen som tråden handlar om.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (I)
    Anonym (123) skrev 2024-05-24 05:49:13 följande:
    En liten markering, sånt kan behövas.

Läs gärna min första kommentar i tråden, det gick hur bra som helst för mitt barn trots strikta markeringar från hans pappa i småbarnsåldern. Och som jag (och flera andra) tolkar ts så är det vad det handlar om, markeringar. Och det är inte misshandel.
    Ibland behöver man markera, som t ex när det bankas på TV eller glasskåp. Det är inte varken konstigt eller fel.

Lovar dig, knatten kommer inte ha men för livet. Inte heller ha några smärtor i det du kallar för misshandel, då det är markeringar.
    Du kan förneka hur mycket du vill och såklart skriver du som du skriver för att du själv är en feg förälder som inte skyddade ditt barn när dennes pappa misshandlade hen. 

Att slå en 1,5 åring på handen är MISSHANDEL. 
    Ingen jävla markering. 

En markering är att plocka bort barnet, ta ner barnets hand lugnt och sansat samt förklara och visa hur man kan göra istället. Att SLÅ är inte en markering och barnet kommer lära sig absolut noll mer än att själv skrika, gapa och slå tillbaka!
  • Anonym (I)
    Anonym (Jisses) skrev 2024-05-23 22:30:11 följande:

Men jisses, vilken överreaktion hos alla som kommenterat här. Visst är det alltid OK att slå eller skada ett barn men...

TS skriver "Min sambo är lite väl aggressiv enligt mig och kan rycka honom därifrån i armen samtidigt som han skäller på honom eller slå (löst) på armen eller handen."

Jag tolkar det som att pappan kanske tar barnet i armen och flyttar hen från glasskåpet eller platsen/saken hen inte ska leka med. Sedan bör det givetvis följas upp med någon annan lek/distraktion någon annanstans, men man måste ju få flytta på barnet från en sak hen inte ska ha? Jag har själv vad ni säkert skulle kalla "våldsamt" tagit saker ur händerna från min snart 1,5 åring för att han inte ska ha dem. Men står han med en liten kula (som lätt kan fastna i halsen) och griper hårt så måste man ibland ta i lite för att lirka ur den. Han skriker som en skållad gris och lägger sig på golvet och gallskriker, men hur ska man göra? Om barnet vägrar gå bort från glasskåpet, så måste man ju få bära/dra bort dem? Och daska dem lätt på fingrarna, inte så de får ont, men för att markera ajabaja, är det plötsligt att likställa med en anmälan till SOC? Då skulle varenda förälder som någonsin borstat bort gräs eller sand från sina barns kläder (som sitter på barnet) ligga risigt till... Jisses...

Det är en sak att bära bort sitt barn. Att ta en farlig sak ur deras händer. Det är en helt annan sak att DASKA eller SLÅ sitt barn. Hur i helvete kan man ens tycka det är okej? 

Att genföra det med att borsta bort gräs eller sand. Då förstår man inte mycket. 

Allt du rabblar upp kan man göra UTAN att varken daska eller slå sin lilla 1,5 åring. 

Helt stört beteende. Gå en föräldrakurs om du tror man behöver rycka, daska och slå sin 1,5 åring.
  • Anonym (X)

Gå till bvc båda två och prata  om det och se vad de säger. Eller vågar han inte?

• Anonym (123)
    Anonym (I) skrev 2024-05-24 08:11:24 följande:
    Du kan förneka hur mycket du vill och såklart skriver du som du skriver för att du själv är en feg förälder som inte skyddade ditt barn när dennes pappa misshandlade hen. 

Att slå en 1,5 åring på handen är MISSHANDEL. 
    Ingen jävla markering. 

En markering är att plocka bort barnet, ta ner barnets hand lugnt och sansat samt förklara och visa hur man kan göra istället. Att SLÅ är inte en markering och barnet kommer lära sig absolut noll mer än att själv skrika, gapa och slå tillbaka!
    Jag förnekar ingenting. Jag bejakar fakta och realitet.
    Inte är jag feg heller och pappan misshandlade inte vårt barn.

Sitt inte och skriv en massa strunt om mig som du inte har en aning om.

En lös liten dask är inte misshandel.
    Punkt.
    Har inget mer att tillägga så du får gärna sista ordet. Grälsjuka människor brukar vilja ha det. Så varsågod.
  • Anonym (123)
    Anonym (X) skrev 2024-05-24 09:07:38 följande:

Gå till bvc båda två och prata  om det och se vad de säger. Eller vågar han inte?

Och bli anmäld till soc på köpet.
  • Anonym (I)
    Anonym (123) skrev 2024-05-24 12:07:16 följande:
    Med all rätt. Borde alla bli som slår och daskar sina barn!

Sjuka människor. 
  • Anonym (Isa)
    Av det ts skrivit finns det inget som pekar på att de skulle göra en soc-anmälan. De skulle få stöttning och hjälp. Och även om BVC skulle göra en orosanmälan så utifrån det ts skrivit så skulle soc enbart rekommendera föräldrautbildningar.
  • Anonym (Isa)
    Anonym (I) skrev 2024-05-24 12:33:28 följande:
    Med all rätt. Borde alla bli som slår och daskar sina barn!

Sjuka människor. 
    Alla vi som daskar ungarna på deras gulliga små rumpor också när vi byter blöja, borde vi också bli soc-anmälda?
  • Anonym (I)
    Anonym (Isa) skrev 2024-05-24 14:26:43 följande:
    Alla vi som daskar ungarna på deras gulliga små rumpor också när vi byter blöja, borde vi också bli soc-anmälda?
    Ja!

Man daskar inte sina barn. 
  • Anonym (I)
    Anonym (I) skrev 2024-05-24 15:01:47 följande:
    Ja!

Man daskar inte sina barn. 
    Och nu gör ju inte TS man det som någon gullig grej utan för att han är arg på barnet. 
  • Anonym (I)
    Man blir socanmälad för att någon känner oro och för att få hjälp. 

Är man orolig för att bli socanmälad gör man förmodligen något fel mot sina barn!
  • Anonym (Jessica)

Helt klart fel. 

Kan du prata med honom om detta? om inte, kan du kanske försöka nå fram till honom genom att luska hur han själv hade det i barndomen? Blev han behandlad likadant? Det kanske kan få honom att tänka till. 

• Anonym (Jisses)
    Anonym (Jisses) skrev 2024-05-23 22:30:11 följande:

Men jisses, vilken överreaktion hos alla som kommenterat här. Visst är det alltid OK att slå eller skada ett barn men...

TS skriver "Min sambo är lite väl aggressiv enligt mig och kan rycka honom därifrån i armen samtidigt som han skäller på honom eller slå (löst) på armen eller handen."

Jag tolkar det som att pappan kanske tar barnet i armen och flyttar hen från glasskåpet eller platsen/saken hen inte ska leka med. Sedan bör det givetvis följas upp med någon annan lek/distraktion någon annanstans, men man måste ju få flytta på barnet från en sak hen inte ska ha? Jag har själv vad ni säkert skulle kalla "våldsamt" tagit saker ur händerna från min snart 1,5 åring för att han inte ska ha dem. Men står han med en liten kula (som lätt kan fastna i halsen) och griper hårt så måste man ibland ta i lite för att lirka ur den. Han skriker som en skållad gris och lägger sig på golvet och gallskriker, men hur ska man göra? Om barnet vägrar gå bort från glasskåpet, så måste man ju få bära/dra bort dem? Och daska dem lätt på fingrarna, inte så de får ont, men för att markera ajabaja, är det plötsligt att likställa med en anmälan till SOC? Då skulle varenda förälder som någonsin borstat bort gräs eller sand från sina barns kläder (som sitter på barnet) ligga risigt till... Jisses...

Haha, jag menar såklart ALDRIG ok... Oj, det där blev väldigt fel...
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Isa) skrev 2024-05-24 14:26:43 följande:
    Det är alltid svårt att diskutera när alla har lärt sig lite olika om vad ett ord betyder. I min värld daskar man inte ett barn i rumpan om där inte finns en blöja som dämpar slaget. En dask på bar hud gör ont. 

Men samtidigt, när du skriver att du daskar ditt barns gulliga rumpa, så fattar jag ju att det handlar om det jag skulle kalla för en klapp.
  • Tow2Mater
    Anonym (Lisa) skrev 2024-05-25 12:20:57 följande:
    Det är alltid svårt att diskutera när alla har lärt sig lite olika om vad ett ord betyder. I min värld daskar man inte ett barn i rumpan om där inte finns en blöja som dämpar slaget. En dask på bar hud gör ont. 

Men samtidigt, när du skriver att du daskar ditt barns gulliga rumpa, så fattar jag ju att det handlar om det jag skulle kalla för en klapp.
    Klapp? Klappar du händerna låter det, och gör du det mot barns bara hud är det väl ingen skillnad mot att kalla det dask?

Och en barnrumpa kan väl vara gullig i blöja också, den måste väl inte vara bar för att anses gullig?
  • Anonym (Isa)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-05-25 12:20:57 följande:

Jag håller helt med, det är svårt att veta vad folk lägger för laddning i ordet och blir därför konstigt när folk börjar skrika misshandel och soc-anmälan utifrån sin egna tolkning.
    Man kan ju säga att man klappade till nån, då är klapp också nåt med negativ klang, det är ju upplagt för missförstånd när olika ord kan innebära olika saker för olika personer eller i olika sammanhang och för personer som inte har svenska som modersmål är det nog lätt att skriva helt fel.
Svar på tråden Tycker att min sambo är för hård mot vår 1,5-åring