• Xenia

    Bör barn (från 16 år) få välja juridiskt kön utan att ha fått diagnos?

    Ja, nu ska detta genomföras i riksdagen. M och L har vänt sig till de andra partierna eftersom KD och SD är emot.

    Det ska inte behövas någon könsdysfori-diagnos, bara kontakt med läkare eller psykolog och målsmans godkännande. Då får man ett nytt personnummer (den näst sista siffran byts ut). Kanske byter man också förnamn, men det kan man väl göra redan nu.

    Både M och S är splittrade i frågan.

    Bland kritikerna finns bland annat det socialdemokratiska kvinnoförbundet med ordförande Annika Strandhäll i spetsen. Hon menar att det saknas svar på varför antalet flickor som upplever könsdysfori har ökat kraftigt de senaste åren.
    ---


    En av de moderater som öppet kritiserar förslaget är M-toppen Christian Sonesson. På Facebook skriver han:


    ?Det är dags för fler inom partiet att kliva fram (...) I alla fall om ni anser att det är orimligt att barn ska kunna byta sitt kön.?  www.svt.se/nyheter/inrikes/lagandring-om-juridiskt-kon-ett-steg-narmare-splittrar-partierna

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bör barn (från 16 år) få välja juridiskt kön utan att ha fått diagnos?
  • Anonym (XXX)
    Tom Araya skrev 2024-04-21 14:19:41 följande:
    Där tror jag faktiskt du har fel.
    Jag tror att uppluckringen av könsrollerna genom att öka flexibiliteten av vad som förväntas, så är risken mindre att känna sig obekväm med sin juridiska könstillhörighet. Kort sagt, det är ok att vara lite -aktig från det motsatta könet utan att behöva byta kön och mer fritt att välja yrke, hobbie e.t.c. utan att vara låst av gamla könsnormer. Detta är dock inget man har fokuserat på vid fostran och inlärning för barn, utan istället kom det här med total genusneutralitet.
    Fast nu ÄR det ju så, att fallen av "könsdysfori" har ökat i takt med att genuspedagogiken har drivits igenom på fler och fler ställen. För hundra år sedan fanns ingen genuspedagogik och praktiskt taget ingen "könsdysfori" heller.

    Det fanns någon enstaka skäggig dam som visade upp sig på marknader med resande freakshows, inget mer än så. Och detta kan också ha varit en bluff bara för att tjäna pengar. Vidare finns det några enstaka fall från hela världen, där kvinnor klätt ut sig i manskläder och låtsats vara män för att få utöva yrken som kvinnor inte fick utöva på den tiden. Jag minns en cowboy och en fältskär (militärläkare), inga fler. Men nu verkar det ju finnas flera fall samtidigt i varenda högstadie- och gymnasieskola..? 
  • Tom Araya
    Anonym (XXX) skrev 2024-04-21 14:28:24 följande:
    Fast nu ÄR det ju så, att fallen av "könsdysfori" har ökat i takt med att genuspedagogiken har drivits igenom på fler och fler ställen. För hundra år sedan fanns ingen genuspedagogik och praktiskt taget ingen "könsdysfori" heller.

    Det fanns någon enstaka skäggig dam som visade upp sig på marknader med resande freakshows, inget mer än så. Och detta kan också ha varit en bluff bara för att tjäna pengar. Vidare finns det några enstaka fall från hela världen, där kvinnor klätt ut sig i manskläder och låtsats vara män för att få utöva yrken som kvinnor inte fick utöva på den tiden. Jag minns en cowboy och en fältskär (militärläkare), inga fler. Men nu verkar det ju finnas flera fall samtidigt i varenda högstadie- och gymnasieskola..? 
    Men den genuspedagogik du hänvisar till har haft ett annat fokus än på de gamla könsrollerna som jag avser.
    Det är inte det faktum att vi välkomnar kvinnor i tidigare mansdominerade yrken som skapar förvirring kring könstillhörighet och obekvämhet med det kön man är född till.
  • Anonym (XXX)
    Tom Araya skrev 2024-04-21 15:57:22 följande:
    Men den genuspedagogik du hänvisar till har haft ett annat fokus än på de gamla könsrollerna som jag avser.
    Det är inte det faktum att vi välkomnar kvinnor i tidigare mansdominerade yrken som skapar förvirring kring könstillhörighet och obekvämhet med det kön man är född till.
    Fast det hör ju ihop? Om man aktivt hindrar små flickor från att leka att deras dockor är deras bebisar, och senare med Barbie-dockor, eller från att leka sjuksköterskor, och säger att de MÅSTE ägna sig åt att leka med bilar och säga "brum brum" och GI Joe-figurer (och då identifiera sig med soldaten), samt bygga modeller av flygplan och ubåtar - så är det väl klart att de blir förvirrade? Och likaså när feministmorsor och nitiska dagisfröknar tvingar på pojkarna balettkjolar, glittersmink och nagellack.
  • Tom Araya
    Anonym (XXX) skrev 2024-04-21 17:28:24 följande:
    Fast det hör ju ihop? Om man aktivt hindrar små flickor från att leka att deras dockor är deras bebisar, och senare med Barbie-dockor, eller från att leka sjuksköterskor, och säger att de MÅSTE ägna sig åt att leka med bilar och säga "brum brum" och GI Joe-figurer (och då identifiera sig med soldaten), samt bygga modeller av flygplan och ubåtar - så är det väl klart att de blir förvirrade? Och likaså när feministmorsor och nitiska dagisfröknar tvingar på pojkarna balettkjolar, glittersmink och nagellack.
    Men du refererar hela tiden till samma genuspedagogik, vilket inte är vad jag menar med att sudda ut gamla könsroller.

    Förstå skillnaden mellan könsroll, som i vilken roll man har i yrke, samhälle och familjen å ena sidan och genus på andra sidan, där man försöker att sudda ut könsskillnader och könstillhörigheter.

    Man kan i 2000-talets Sverige bejaka sitt medfödda kön som kvinna och vara lastbilschaufför till yrket, liksom att man kan bejaka sitt medfödda kön som man och vara sjuksköterska till yrket, exempelvis.

    Enligt min mening var mannen respektive kvinnan omotiverat inlåsta i gamla könsroller som säger vad kvinnor och män ska arbeta med och vilka fritidsintressen de ska ha. Det är inte konstigt om man vill ta sig ur det.
    Men har man som idag stora möjligheter till egna val efter vad man själv vill i detta (vilket vi nu haft en utveckling mot sedan andra världskriget, även om stora förändringar har tagit lång tid), så borde det enligt min logik finnas mindre risk för att folk känner sig obekväma med att leva med sin medfödda könstillhörighet.
  • Anonym (D)

    @XXX Jag håller nog inte heller med om just att det lär finnas ett samband med genuspedagogiken.

    Genuspedagogik handlar väl mest om att barn får vara sig själva, inte tvinga dem till att göra tvärtom. Dock finns förvirrade föräldrar som gör sånt och det får säkert barn att må dåligt även om de inte får könsdysfori av det. Och en hel del andra aspekter lite överdrivna i de fall man faktiskt uppfostrar barn med en starkt uppluckrad bild av att kön är något helt annat än vad det är.

    Men genuspedagogik, njae, inte boven i dramat enligt mig. Jag lekte inte tjejiga lekar som barn och har överhuvudtaget inte blivit mindre kvinnlig för att jag fick leka som jag ville. Min son var den ENDA grabb som vågade dansa till en Disneyprinsesslåt i skolan och han är inte mindre grabbig för det. Han är den grabbigaste man kan tänka sig. Genuspedagogiken i det fallet blev mest att man helt enkelt inte fick hacka ner på honom för det (även om han inte kunde bry sig mindre). Man blir inte heller bög av att leka med dockor om man nu vill det.

    Däremot har fenomenen, som du säger, uppträtt relativt samtidigt. Jag tror dock inte en så simpel sak som genuspedagogik skapar könsidentitetsstörning.

    Däremot behöver anledningen till den tsunamiliknande ökningen av könsdysfori utredas. För sannolikt behöver en stor del av dessa personer framförallt annan hjälp.

    Jag tror starkt på samexistensen med autism och annan NPF, samt psykisk problematik och hyperfokus i grupp under covid lock down samt en ökad kultur av att man bara får bekräfta och inte ifrågasätta (enligt den uppfattningen jag fått av intervjuer med personer som ångrat sig, bl a en autistisk man som egentligen bara hade behövt få hjälp att förstå sin autism och sig själv). Skulle man sätta rätt fokus skulle vi nog ha kvar endast en handfull personer som skulle kunna få adekvat hjälp och utan ett behov av att omdefiniera  världen utanför.

    Slutligen så känner jag starkt att kön inte bara är hur man uppfattar sig själv utan det är en viktig hörnpelare i hur vi uppfattar varandra och världen. Minst lika viktig som hur man upplever sig själv.  Så när man börjar stifta lagar som säger att det man ser och upplever (och som dessutom är grunden till att man ens finns genom miljarder år av utveckling) är något helt annat så väcker det starkt obehag. För mig är det gaslighting. Jag är definitivt på JK Rowlings sida i debatten på så sätt att man måste kunna reagera på att ordet 'kvinnor' byts ut mot 'människor som menstruerar' eller för den delen reagera på exv RFSLs konsekventa 'gällande kvinnor och andra gravida, så...'. . Det handlar om hur vi ser världen och man måste kunna acceptera att ett fåtal men könsidentitetsstörning inte kan omdefiniera detta. Oaktat att de enskilda individerna kan behöva behandling så har de inte rätt att omdefiniera världen runtomkring.

    Det är säkert oerhört plågsamt att inte känna sig hemma i sin kropp. Många människor har omständigheter i livet som är väldigt plågsamma och inte går att förändra, i varje fall inte helt. Oavsett att vi alla ska behandla varandra med respekt ger det ingen rätt att ändra på verkligheten för alla andra.

  • Tom Araya
    Anonym (D) skrev 2024-04-21 23:44:29 följande:

    @XXX Jag håller nog inte heller med om just att det lär finnas ett samband med genuspedagogiken.

    Genuspedagogik handlar väl mest om att barn får vara sig själva, inte tvinga dem till att göra tvärtom. Dock finns förvirrade föräldrar som gör sånt och det får säkert barn att må dåligt även om de inte får könsdysfori av det. Och en hel del andra aspekter lite överdrivna i de fall man faktiskt uppfostrar barn med en starkt uppluckrad bild av att kön är något helt annat än vad det är.

    Men genuspedagogik, njae, inte boven i dramat enligt mig. Jag lekte inte tjejiga lekar som barn och har överhuvudtaget inte blivit mindre kvinnlig för att jag fick leka som jag ville. Min son var den ENDA grabb som vågade dansa till en Disneyprinsesslåt i skolan och han är inte mindre grabbig för det. Han är den grabbigaste man kan tänka sig. Genuspedagogiken i det fallet blev mest att man helt enkelt inte fick hacka ner på honom för det (även om han inte kunde bry sig mindre). Man blir inte heller bög av att leka med dockor om man nu vill det.

    Däremot har fenomenen, som du säger, uppträtt relativt samtidigt. Jag tror dock inte en så simpel sak som genuspedagogik skapar könsidentitetsstörning.

    Däremot behöver anledningen till den tsunamiliknande ökningen av könsdysfori utredas. För sannolikt behöver en stor del av dessa personer framförallt annan hjälp.

    Jag tror starkt på samexistensen med autism och annan NPF, samt psykisk problematik och hyperfokus i grupp under covid lock down samt en ökad kultur av att man bara får bekräfta och inte ifrågasätta (enligt den uppfattningen jag fått av intervjuer med personer som ångrat sig, bl a en autistisk man som egentligen bara hade behövt få hjälp att förstå sin autism och sig själv). Skulle man sätta rätt fokus skulle vi nog ha kvar endast en handfull personer som skulle kunna få adekvat hjälp och utan ett behov av att omdefiniera  världen utanför.

    Slutligen så känner jag starkt att kön inte bara är hur man uppfattar sig själv utan det är en viktig hörnpelare i hur vi uppfattar varandra och världen. Minst lika viktig som hur man upplever sig själv.  Så när man börjar stifta lagar som säger att det man ser och upplever (och som dessutom är grunden till att man ens finns genom miljarder år av utveckling) är något helt annat så väcker det starkt obehag. För mig är det gaslighting. Jag är definitivt på JK Rowlings sida i debatten på så sätt att man måste kunna reagera på att ordet 'kvinnor' byts ut mot 'människor som menstruerar' eller för den delen reagera på exv RFSLs konsekventa 'gällande kvinnor och andra gravida, så...'. . Det handlar om hur vi ser världen och man måste kunna acceptera att ett fåtal men könsidentitetsstörning inte kan omdefiniera detta. Oaktat att de enskilda individerna kan behöva behandling så har de inte rätt att omdefiniera världen runtomkring.

    Det är säkert oerhört plågsamt att inte känna sig hemma i sin kropp. Många människor har omständigheter i livet som är väldigt plågsamma och inte går att förändra, i varje fall inte helt. Oavsett att vi alla ska behandla varandra med respekt ger det ingen rätt att ändra på verkligheten för alla andra.


    Bekanta inom förskolevärlden under tiden då genuspedagogiken härjade som värst i storstadsregionerna har beskrivit en könsneutral agenda där könsspecifika pronomen skulle undvikas och likaså neutralisera allt som har med biologiskt kön och könstillhörighet att göra.
    Att tävla var också något man motverkade med uppfattningen att det är elitistiskt och grabbigt.
  • Embla twopointoh
    Anonym (D) skrev 2024-04-21 23:44:29 följande:

    @XXX Jag håller nog inte heller med om just att det lär finnas ett samband med genuspedagogiken.

    Genuspedagogik handlar väl mest om att barn får vara sig själva, inte tvinga dem till att göra tvärtom. Dock finns förvirrade föräldrar som gör sånt och det får säkert barn att må dåligt även om de inte får könsdysfori av det. Och en hel del andra aspekter lite överdrivna i de fall man faktiskt uppfostrar barn med en starkt uppluckrad bild av att kön är något helt annat än vad det är.

    Men genuspedagogik, njae, inte boven i dramat enligt mig. Jag lekte inte tjejiga lekar som barn och har överhuvudtaget inte blivit mindre kvinnlig för att jag fick leka som jag ville. Min son var den ENDA grabb som vågade dansa till en Disneyprinsesslåt i skolan och han är inte mindre grabbig för det. Han är den grabbigaste man kan tänka sig. Genuspedagogiken i det fallet blev mest att man helt enkelt inte fick hacka ner på honom för det (även om han inte kunde bry sig mindre). Man blir inte heller bög av att leka med dockor om man nu vill det.

    Däremot har fenomenen, som du säger, uppträtt relativt samtidigt. Jag tror dock inte en så simpel sak som genuspedagogik skapar könsidentitetsstörning.

    Däremot behöver anledningen till den tsunamiliknande ökningen av könsdysfori utredas. För sannolikt behöver en stor del av dessa personer framförallt annan hjälp.

    Jag tror starkt på samexistensen med autism och annan NPF, samt psykisk problematik och hyperfokus i grupp under covid lock down samt en ökad kultur av att man bara får bekräfta och inte ifrågasätta (enligt den uppfattningen jag fått av intervjuer med personer som ångrat sig, bl a en autistisk man som egentligen bara hade behövt få hjälp att förstå sin autism och sig själv). Skulle man sätta rätt fokus skulle vi nog ha kvar endast en handfull personer som skulle kunna få adekvat hjälp och utan ett behov av att omdefiniera  världen utanför.

    Slutligen så känner jag starkt att kön inte bara är hur man uppfattar sig själv utan det är en viktig hörnpelare i hur vi uppfattar varandra och världen. Minst lika viktig som hur man upplever sig själv.  Så när man börjar stifta lagar som säger att det man ser och upplever (och som dessutom är grunden till att man ens finns genom miljarder år av utveckling) är något helt annat så väcker det starkt obehag. För mig är det gaslighting. Jag är definitivt på JK Rowlings sida i debatten på så sätt att man måste kunna reagera på att ordet 'kvinnor' byts ut mot 'människor som menstruerar' eller för den delen reagera på exv RFSLs konsekventa 'gällande kvinnor och andra gravida, så...'. . Det handlar om hur vi ser världen och man måste kunna acceptera att ett fåtal men könsidentitetsstörning inte kan omdefiniera detta. Oaktat att de enskilda individerna kan behöva behandling så har de inte rätt att omdefiniera världen runtomkring.

    Det är säkert oerhört plågsamt att inte känna sig hemma i sin kropp. Många människor har omständigheter i livet som är väldigt plågsamma och inte går att förändra, i varje fall inte helt. Oavsett att vi alla ska behandla varandra med respekt ger det ingen rätt att ändra på verkligheten för alla andra.


    Kan det vara så med "genuspedagogik" som begrepp, precis som med "feminism", att olika människor definierar det lite olika? Att för en del så betyder "genuspedagogik" bara att bemöta barnen utifrån deras preferenser och inte stoppa varken barnen eller deras intressen/vilja i ett visst könsfack, medan andra faktiskt går längre än så?

    Det kan nog också vara så att det är ganska vanligt att de som är en anhängare av genuspedagogik, även är anhängare av andra Vänsterideologier och därför är mer benägna att bemöta barnen med "man är det kön man känner sig som", eller uppmuntra extra (kanske omedvetet) när barn visar på intresse/beteenden som är könsöverskridande, och, precis som du skriver, alltid bekräftar sådant som passar in i dessa ideologier.

    I mitt tycker är det osunt att minoriteter, inte bara just i fallet med könsdysfori/trans, ska få sätta agendan och styra på det sätt som det har tillåtits göra i ett eller ett par decennier. Självklart ska man respektera människor och deras upplevelse, men det är inte bara de som passar in i Vänsterideologierna som ska uppmuntras, bekräftas och stödjas. Vänstern är otroligt enögd.


  • OlgaElvira

    Jag svarade nej för jag anser att man inte är mogen att fatta ett sådant beslut när man är 16 år. Nu måste vårdnadshavarna ge sitt godkännande så en viss spärr finns. Men jag som förälder vill inte ta det ansvaret för mitt barn, barnet får vänta till 18 år. I praktiken kan barnet börja kalla sig något annat när som helst och klä sig hur som helst. 
    Könbekräftande behandling kan i alla fall inte båbörjas före 18 år och då efter flera psykolog- och läkarkontakter.
    De behandlingen är sedan definitiv det går inte att ändra tillbaka, så vitt jag vet. Ett sådant beslut får man alltså fatta vid 18 års ålder. 


    Men man måste vara 25 år för att få bestämma att man vill sterilisera sig. Varför denna åldersskillnad? Jag anser att det är en bra ålder då vår hjärna inte är fullt utvecklad före 25 års ålder, det borde gälla även för könsbekräftande behandlingar.

  • Anonym (Forskning)

    Att fastna i traditionella synsätt mellan barndom och vuxen, som begränsar barndomens definition till en åldersgräns på 18 år, är att förneka obestridlig forskning inom utvecklingspsykologi och neurovetenskap.


    Studier inom neurovetenskap (erkänns av exempelvis WHO, FN och myndigheter) visar att viktiga områden i hjärnan som reglerar impulskontroll, känslor etc, fortsätter att utvecklas långt bortom 18-20 år. Den psykologiska omognaden under sen tonår och de första åren efter att ha fyllt 20 år beror på att hjärnan är under viktig utveckling. 


    När man satte åldersgränsen för barnkonventionen fanns inte forskningen som visar att 18-24 åringar delar fler likheter med de under 18 år än färdigutvecklade vuxna. De som fortfarande tror på att barndomen slutar vid 18 år är inte medveten om att hjärnan når full mognad vid 25-30 år (många år efter 18 år).


    De som fortfarande tror på att tonåren är 13-19 år, är inte medvetna om att viktiga förändringar i hjärnan fortsätter bortom 20 år. 

  • Tom Araya
    Anonym (Forskning) skrev 2024-05-04 13:34:45 följande:

    Att fastna i traditionella synsätt mellan barndom och vuxen, som begränsar barndomens definition till en åldersgräns på 18 år, är att förneka obestridlig forskning inom utvecklingspsykologi och neurovetenskap.


    Studier inom neurovetenskap (erkänns av exempelvis WHO, FN och myndigheter) visar att viktiga områden i hjärnan som reglerar impulskontroll, känslor etc, fortsätter att utvecklas långt bortom 18-20 år. Den psykologiska omognaden under sen tonår och de första åren efter att ha fyllt 20 år beror på att hjärnan är under viktig utveckling. 


    När man satte åldersgränsen för barnkonventionen fanns inte forskningen som visar att 18-24 åringar delar fler likheter med de under 18 år än färdigutvecklade vuxna. De som fortfarande tror på att barndomen slutar vid 18 år är inte medveten om att hjärnan når full mognad vid 25-30 år (många år efter 18 år).


    De som fortfarande tror på att tonåren är 13-19 år, är inte medvetna om att viktiga förändringar i hjärnan fortsätter bortom 20 år. 


    Alla "vet" att åtminstone flickor är "vuxna" när de börjar menstruera.
    OBS! Kan innehålla spår av ironi. Skrattande
  • Xenia
    Anonym (finns) skrev 2024-04-18 15:36:15 följande:
    ---

    Statistik är till för människor, människor är inte till för statistiken. 

    ---
    Goddag yxskaft! For att veta om jámstalldheten gar framat, star still eller rentav gar bakat sa behovs statistik over man och kvinnor. Nagot som du vill sabotera.

    Statistik behovs for jamstalldheten och jamstalldheten behovs for manniskor.

    Skona nya varld! I framtidens idrottstavlingar tavlar dels man, dels kvinnor som ar biologiska man. Vanliga kvinnor far sta utanfor.

    Som feminist kan jag omojligt acceptera att de flickor som vantrivs i sin konsroll loser problemet genom att byta juridiskt kon och sedan later operera sig. 

    Jag vill se ordentlig forskning  om varfor konsdysforin okat sa explosionsartat.
Svar på tråden Bör barn (från 16 år) få välja juridiskt kön utan att ha fått diagnos?