• pandarinen

    Försökt i tre år min man vill ge upp

    jag är så sjukt ledsen, i tre år 36 månader har jag hoppats på att bli gravid och i 36 månader har jag grinat när mensen kommer. Senaste månaderna har jag fått tvinga min man som lessnat och inte längre känner att han villl ha barn. Jag hade satt den här månaden som slutdatum, mentalt. Hade önskat att min man var med på noterna och hade velat köra all in, sex hela veckan runt äl. Men han säger definitivt nej nu. Han vill inte längre, han är också rädd att vi ska få missfall eller hamna i en situation vid ultraljudet att barnet kanske inte är helt friskt. Jag är 43 han är 47. Vi har en fantastisk son sedan tidigare. Åh vad jag älskar min son. Men jag har ända sedan jag höll min son första gången i famnen känt att jag vill ha fler barn. Vi försökte redan 10-11 månader efter förlossningen. Min son kom till på andra försöket så vi var nog lite att det här kommer gå fort. Jag blev gravid redan efter andra försöket igen men det slutade i missfall.Det är så fruktansvärt jobbigt att kommit till ett slut, att vi inte kommer få fler barn. Dels känns det jobbigt för mig, att ta tag i alla barnsaker jag sparat tom barn nr2. Men sen tänker jag så på min son. Han är 4 år och har inte frågat eller saknar något syskon än. Kanske han aldrig kommer göra det. Men jag känner sån sorg att jag inte kan ge honom ett syskon, att han aldrig kommer bli farbror, morbror eller att hans barn aldrig kommer ha kusiner. på. Hans sida. Att han kommer få stå ensam den dag vi dör, ensam med allt dödsbo och sorg. Att han inte kommer ha någon att dela minnen från uppväxten med?
    jag ångrar så att jag inte tog tag i vår ofrivilliga barnlöshet redan för 2 år sedan. Jag var kontakt med vården flera gånger men eftersom jag passerat 40 och redan hade ett barn gav de mig ingen hjälp. men jjag ångrar att jag inte stod på mig mer. De gjorde några tester, sköldkörtel osv och allt såg bra ut. det gav mig hopp. Men varför bad jag dem inte fortsätta när det såg bra ut. Jag har varit rädd för tabletter för att utöka ägglossningen. Samtidigt har de sagt att allt tyder på att jjag har  regelbunden ägglossning och då ska man inte ta tablette. jag får utslag på clearblue exakt på dag 12 varje månad, ägglossning dag 14  och mens 14 dagar senare. 
    jag ångrar att jag inte tagit tag och hårdtränat, tänk om en extrem träning efter förlossningen hade gjort att jag blivit gravid. När jag blev gravid med min son var jag nästan underviktig och tränade hårt.
    istället har jag varit så rädd efter missfallet att träna för hårt för att få missfall,när vi har försökt att skaffa barn.
    jag har pendlat sista tiden med att se fördelarna med ett barn. Jag har så mycket tid att ge min son som jag ser att tvåbarnsmammor inte kan ge. De behöver fokusera på den nyfödda bebisen men jag kan åka rutchkana å bada leka fullt ut osv med min son. 
    men jag är så orolig att han ska känna sig ensam, när han blir äldre och inte har någon syskon. När vi åker på semestrar osv.
    jag längtar så mycket efter en bebis till och jag blir så ledsen på min man som gett upp och inte villl försöka. samtidigt köper jag hans argument, jag har själv tänkt tanken att vi har det så bra, vår son är fantastisk. Och om jag blir gravid nu så kommer jag vara 62 år när hen tar studenten. 74 när hen är 30. Men samtidigt känns det viktigt med ett barn till just för att jag är gammal förälder så att min son inte blir ensam. Men jag kommer inte kunna övertala min man och vi verkar inte kunna bli gravida, jag förstår inte vad som är fel? 
    han har inte testat sig överhuvudtaget och har inte velat göra några privata utredningar. å även där med tanke på vår ålder så har privata kliniker som jag varit i kontakt inte rekommenderat oss konstgjord befruktning. Jag förstår bara inte hur det kunde vara så lätt för 4 år sedan men inte nu de senaste tre åren. Vad kan ha hänt? Stress, sömnllöshet osv kan absolut spela in men det är så jobbigt, allla mina vänner har nu två barn, och vi har kämpat å kämpat o nu verkar det vara definitivt slut på kämpandet. 
  • Svar på tråden Försökt i tre år min man vill ge upp
  • Zaro

    Ni kan inte komma överens om att köpa ett trepack IVF och om det inte fungerar lägga ned? {#emotions_dlg.flower}

  • pandarinen
    Zaro skrev 2024-02-02 22:12:36 följande:

    Ni kan inte komma överens om att köpa ett trepack IVF och om det inte fungerar lägga ned?  // {#emotions_dlg.flower}


    Tack för att du orkade läsa. Jag har funderat på ivf. Och det hade varit fantastiskt om det hade lyckats men ännu värre att sitta med ett stort lån om det inte gått vägen.
  • BellaDonnna

    Förlåt men måste svara här du varför det var enkelt för fyra år sedan, då var du 39, nu är du 43, det är det enkla svaret. Knepigt det här, men med tanke att din man ?gett upp? tror jag du gör bäst i att också acceptera hur det ser ut nu.Sen är det ju också vanligt att när man väl slutat försöka kan det hända helt naturligt men jag tror ändå du måste ställa in dig på att det livet blev som här. Ni har ett barn, ett barn som ni kan de bästa möjliga förutsättningar. Ta vara på det istället för att fokusera på det som inte blev. Livet är nu, försök vara tacksam för det!

  • pandarinen

    Absolut spelar åldern in, men vi började redan att försöka få barn nr 2 när jag var 40 och det är där jag undrar hur jag kunde ha så  lätt för att bli gravid vid 39 men inte 40

  • AnnaSthlm

    Det verkar som att hela du har ätits upp av din framtidsbild där du har flera barn och jag förstår. Det är jobbigt och obegripligt.
    Mitt enda tips är att du så snart som möjligt hittar någon som hjälper dig att få dig själv tillbaka. Du kan inte ta några vettiga beslut ur det här känslotillståndet. 
    Kram! 

  • Björkenli

    Antingen försök acceptera läget eller gå till en privat klinik och kolla dina förutsättningar nu.  Kanske något försök med ivf kan vara ett alternativ om det finns chans.  

    Och ja det kan absolut vara stor skillnad på 39 och 40 år...

  • pandarinen

    Jo jag måste acceptera att livet är så här. vi hade paus någon månad i bebisdelarna och min man var så avslappnad och mådde bra då? det finns så mycket jag ångrar bara.
    jag ångrar att jag inte tog tag i det hela å krävde någon hjälp, fast jag ringde flera gånger till vården å de sa att allt verkade bra utifrån vad jag berättade.
    jag ångrar att jag inte tog tag i träningen, tror ni träning hade ökat fertiliteten? Jag är inte överviktig, men har lite mage kvar från graviditeten, mitt BMI är normalvikt men jag väger 4 kilo mer idag än innan graviditeten.
    jag ångrar att vi inte haft en mer avslappnad ställning till att få barn att sker det så sker det. Kanske jag blir gravid nu bara för det, men jag känner av min ägglossning så tydligt så jag kommer inte kunna vara avslappnad utan veta när jag bör ha sex


    AnnaSthlm skrev 2024-02-03 00:15:04 följande:

    Det verkar som att hela du har ätits upp av din framtidsbild där du har flera barn och jag förstår. Det är jobbigt och obegripligt.
    Mitt enda tips är att du så snart som möjligt hittar någon som hjälper dig att få dig själv tillbaka. Du kan inte ta några vettiga beslut ur det här känslotillståndet. 
    Kram! 


  • Mortiscia80

    Åldern är en faktor man inte ska bortse ifrån, men fokus här är att du måste acceptera din mans inställning för det finns inget alternativ där. Den som säger nej har företräde. Förstår att du vill ha ett barn till men det finns verkligen massor med fördelar att bara ha ett barn, fokusera på dem istället.

  • pandarinen
    Mortiscia80 skrev 2024-02-03 08:35:47 följande:

    Åldern är en faktor man inte ska bortse ifrån, men fokus här är att du måste acceptera din mans inställning för det finns inget alternativ där. Den som säger nej har företräde. Förstår att du vill ha ett barn till men det finns verkligen massor med fördelar att bara ha ett barn, fokusera på dem istället.


    Vad är fördelarna tycker du? Än så länge ser jag fördelarna att jag kan ägna all tid åt min son, jag har ingen bebis som tar uppmärksamheten och hindrar att jag åker iväg till badhuset, skidspåret tillsammans med honom. Han får massor med uppmärksamhet, den största oron är nog att han ska känna sig ensam
  • Mortiscia80
    pandarinen skrev 2024-02-03 08:44:57 följande:
    Vad är fördelarna tycker du? Än så länge ser jag fördelarna att jag kan ägna all tid åt min son, jag har ingen bebis som tar uppmärksamheten och hindrar att jag åker iväg till badhuset, skidspåret tillsammans med honom. Han får massor med uppmärksamhet, den största oron är nog att han ska känna sig ensam
    Vet att jag svarade i en annan tråd för länge sen och ska se om jag minns allt... Men framför allt så har man tid och energi åt det barn man har, både i vardagen. för aktiviteter mm. Sedan har man mer tid och energi för sig själv och för relationen också. Krasst sett så är det en stor ekonomisk fördel både i stort och smått, allt från matkostnader till semesterresor, barnkläder, cyklar, leksaker, fritidsaktiviteter mm. Man behöver inte lika stor bostad heller, ofta iaf. Ska man se ända till graven så mindre krångel kring att dela upp arv och ägodelar efter föräldrarna. Dessutom visar forskning att ensambarn mår utmärkt utan syskon och de har vissa utvecklingsmässiga fördelar såsom lite mer mognad i sättet, vana att vara självständiga på ett helt annat sätt mm. Även om man har syskon finns ingen garanti att det blir en bra relation där, tvärtom vet vi ju att en del inte trivs alls med varandra eller ens har kontakt som vuxna. Dessutom är ju vännerna de man umgås med ändå! Främst som barn då men även som äldre.
  • Mimosa86
    pandarinen skrev 2024-02-03 08:32:59 följande:

    Jo jag måste acceptera att livet är så här. vi hade paus någon månad i bebisdelarna och min man var så avslappnad och mådde bra då? det finns så mycket jag ångrar bara.
    jag ångrar att jag inte tog tag i det hela å krävde någon hjälp, fast jag ringde flera gånger till vården å de sa att allt verkade bra utifrån vad jag berättade.
    jag ångrar att jag inte tog tag i träningen, tror ni träning hade ökat fertiliteten? Jag är inte överviktig, men har lite mage kvar från graviditeten, mitt BMI är normalvikt men jag väger 4 kilo mer idag än innan graviditeten.
    jag ångrar att vi inte haft en mer avslappnad ställning till att få barn att sker det så sker det. Kanske jag blir gravid nu bara för det, men jag känner av min ägglossning så tydligt så jag kommer inte kunna vara avslappnad utan veta när jag bör ha sex


    Jag tycker du bör gå och prata med någon, få hjälp att bearbeta dina känslor. Få hjälp med hur du ska kunna hantera sorgen.

    Risk finns annars att er relation kan ta ordentligt med stryk. Du behöver se det i ett större perspektiv. Ni fick ett barn för 4 år sen och i 3 år av denna fantastiska tid har du gråtit hos din man varje månad över något du inte har. Men han kanske ville att fokuset skulle vara på det fantastiska ni faktiskt har fått? Hela barntiden har ju kantats till viss del av sorg- så det är väl inte konstigt egentligen att han då tappat gnistan att få fler?

    Med tanke på er ålder så borde ni ju ha varit införstådda med att ett barn inte är en garanti att få. Ändå hade ni oddsen på er sida och faktiskt fick ett. Det är mer än många lyckas få. Så kanske behöver ni ha en realistisk syn på verkligheten. 

    Hur er sons liv kommer bli har ni ingen aning om. Han kanske aldrig hade bondar med sitt syskon- varit helt olika personligheter som inte hade sökt varandras sällskap som vuxna? Vet flera syskon som inte går ihop. Han kanske träffar en bästa vän som blir hans själsfrände, han kanske träffar kvinnan I sitt liv och får en egen familj som vuxen. Livet går inte att förutse. Det enda ni kan påverka just nu är den familj ni har och är. Älska och ge varandra bästa förutsättningar.

    Alla människor går igenom brustna drömmar och livet kan ta sig snabba, oförklariga och ibland otäcka turer. Jag har en kollega (38) som fått obotlig cancer på kort tid. Hon kommer dö inom ett år och lämna två små barn efter sig.. Livet händer och livet är ibland hänsynslöst. 
  • JodiBabe
    Mimosa86 skrev 2024-02-03 09:12:19 följande:
    Jag tycker du bör gå och prata med någon, få hjälp att bearbeta dina känslor. Få hjälp med hur du ska kunna hantera sorgen.

    Risk finns annars att er relation kan ta ordentligt med stryk. Du behöver se det i ett större perspektiv. Ni fick ett barn för 4 år sen och i 3 år av denna fantastiska tid har du gråtit hos din man varje månad över något du inte har. Men han kanske ville att fokuset skulle vara på det fantastiska ni faktiskt har fått? Hela barntiden har ju kantats till viss del av sorg- så det är väl inte konstigt egentligen att han då tappat gnistan att få fler?

    *

    Alla människor går igenom brustna drömmar och livet kan ta sig snabba, oförklariga och ibland otäcka turer. Jag har en kollega (38) som fått obotlig cancer på kort tid. Hon kommer dö inom ett år och lämna två små barn efter sig.. Livet händer och livet är ibland hänsynslöst. 
    Jag håller med, bra inlägg!

    Du behöver hjälp TS, att bearbeta dina känslor. Annars missar du att uppskatta det du har - din son och en man som älskar dig.

    Och precis som Mimosa skriver: tänk på kollegan som fick cancer! Livet är här och nu, se det som finns här och nu!
  • pandarinen

    Har du ett barn?


    Mortiscia80 skrev 2024-02-03 09:07:02 följande:
    Vet att jag svarade i en annan tråd för länge sen och ska se om jag minns allt... Men framför allt så har man tid och energi åt det barn man har, både i vardagen. för aktiviteter mm. Sedan har man mer tid och energi för sig själv och för relationen också. Krasst sett så är det en stor ekonomisk fördel både i stort och smått, allt från matkostnader till semesterresor, barnkläder, cyklar, leksaker, fritidsaktiviteter mm. Man behöver inte lika stor bostad heller, ofta iaf. Ska man se ända till graven så mindre krångel kring att dela upp arv och ägodelar efter föräldrarna. Dessutom visar forskning att ensambarn mår utmärkt utan syskon och de har vissa utvecklingsmässiga fördelar såsom lite mer mognad i sättet, vana att vara självständiga på ett helt annat sätt mm. Även om man har syskon finns ingen garanti att det blir en bra relation där, tvärtom vet vi ju att en del inte trivs alls med varandra eller ens har kontakt som vuxna. Dessutom är ju vännerna de man umgås med ändå! Främst som barn då men även som äldre.
  • pandarinen

    En man som älskade mig, han säger det oftare nu att han älskafe mig men inte längre. Jag har förstört allt, vi hade det så bra men jag såg inte hur han mådde.å bara matade vidare. Han ville länge han med att ha ett barn till, två till och med men nu vimm han inte mer, jag kan inte prata med honom om det hela, han vill inte å det känns oclsä jobbigt. Han har länge inte varit med på noterna men acceoterar 1-2 ligg vid äl. Men oddsen ödet har inte varit på vår sida. Jag har inte glömt bort min son. Jag lever för honom, är hemmaförälder för att vara heltid med honom. 
    Men runt äl blir jag knäpp, stressad nästan att få glad gubbe, för jag vet motståndet drån min man men ändå har jag velat berätta för honom att jag har äl. 
    Nu tror jag min äl är över, glömde bort att testa denna månad, testade dag 11 svagt streck. I dag inget streck å ikväll så blev testet ogiltigt, för mycket kiss kanska öä der.


    JodiBabe skrev 2024-02-03 09:37:35 följande:
    Jag håller med, bra inlägg!

    Du behöver hjälp TS, att bearbeta dina känslor. Annars missar du att uppskatta det du har - din son och en man som älskar dig.

    Och precis som Mimosa skriver: tänk på kollegan som fick cancer! Livet är här och nu, se det som finns här och nu!
  • JodiBabe
    pandarinen skrev 2024-02-03 22:18:17 följande:

    En man som älskade mig, han säger det oftare nu att han älskafe mig men inte längre. Jag har förstört allt, vi hade det så bra men jag såg inte hur han mådde.å bara matade vidare. Han ville länge han med att ha ett barn till, två till och med men nu vimm han inte mer, jag kan inte prata med honom om det hela, han vill inte å det känns oclsä jobbigt. Han har länge inte varit med på noterna men acceoterar 1-2 ligg vid äl. Men oddsen ödet har inte varit på vår sida. Jag har inte glömt bort min son. Jag lever för honom, är hemmaförälder för att vara heltid med honom. 
    Men runt äl blir jag knäpp, stressad nästan att få glad gubbe, för jag vet motståndet drån min man men ändå har jag velat berätta för honom att jag har äl. 
    Nu tror jag min äl är över, glömde bort att testa denna månad, testade dag 11 svagt streck. I dag inget streck å ikväll så blev testet ogiltigt, för mycket kiss kanska öä der.


    Vadå? Säger han att han inte älskar dig längre?

    Jag tror som någon sade att det kan vara bra att tala med en psykolog eller kurator.  Tycker du gör det enkelt för dig när du säger att du förstört allt. Din man sade ifrån ordentligt först nu. Han har därmed tagit sitt ansvar, men i alla andra år kunde han ha sagt från om han inte ville.

    Ditt fokus just nu tycker jag ska vara på att reparera din sorg (tex genom att tala med en utomstående) och att du och din man försöker reparera er relation.

    Sedan tänker jag att du kanske kan försöka börja deltidsjobba en period, så du har annat att tänka på också. Jag kan vara fel ute nu och menar detta väl:
    Jag tror att man behöver känna ett värde i samhället och som hemmaförälder blir det värdet knutet starkt till moderskapet, därför tänker jag att det känns extra jobbigt för dig att det inte blev fler barn. Men om du hittar en annan plats att "göra nytta" (jag är helt övertygad om att du redan gör nytta, men menar som det känns) så kanske inte all vikt ligger på detta med att producera barn. Hoppas du förstår hur jag menar.

    Jag tycker det låter som du knutit ditt egenvärde till att producera barn.

    PS. Jag har ett barn bara :)
  • JodiBabe

    Eller, skulle kanske inte skrivit ett barn "bara". Men jag är glad ändå. Även om det hade varit kul att få fler. Men pappan och jag flyttade isär.

  • JodiBabe

    PS. Läste om ditt senaste inlägg och missade en grej. Det verkar problematiskt att du och din man inte kan tala om det. 

    Mitt förslag just nu är att ligga lågt en period. Vill han inte prata om det så prata inte om det just nu. Låt ALLT vara några månader. Även barnaalstrandet. Han verkar säga mellan raderna "ge mig utrymme". Så ge honom det om du älskar honom, så kanske ni hittar tillbaka.

    Sluta ligg vid ÄL.

  • pandarinen

    Han har velat hela tiden, han har blivit lika ledsen som jag när det inte blivit något barn, sen har det varit perioder då ha. Kännt mer stress och press att ha sex vid äl. De senaste månaderna har han mer eller mindre sagt att han orkar inte längre denna resa, med förhoppning och sedan besvikelse. Idag fick jag glad gubbe på ältestet och ville åtminstone säga det på nå bra sätt, det har blivit så krystat senaste tiden typ ska vi ligga, inte spontant. Men han vill inte och det är bara att acceptera. 


    JodiBabe skrev 2024-02-04 08:55:21 följande:

    PS. Läste om ditt senaste inlägg och missade en grej. Det verkar problematiskt att du och din man inte kan tala om det. 

    Mitt förslag just nu är att ligga lågt en period. Vill han inte prata om det så prata inte om det just nu. Låt ALLT vara några månader. Även barnaalstrandet. Han verkar säga mellan raderna "ge mig utrymme". Så ge honom det om du älskar honom, så kanske ni hittar tillbaka.

    Sluta ligg vid ÄL.


Svar på tråden Försökt i tre år min man vill ge upp