pandarinen skrev 2024-02-03 08:44:57 följande:
Vad är fördelarna tycker du? Än så länge ser jag fördelarna att jag kan ägna all tid åt min son, jag har ingen bebis som tar uppmärksamheten och hindrar att jag åker iväg till badhuset, skidspåret tillsammans med honom. Han får massor med uppmärksamhet, den största oron är nog att han ska känna sig ensam
Vet att jag svarade i en annan tråd för länge sen och ska se om jag minns allt... Men framför allt så har man tid och energi åt det barn man har, både i vardagen. för aktiviteter mm. Sedan har man mer tid och energi för sig själv och för relationen också. Krasst sett så är det en stor ekonomisk fördel både i stort och smått, allt från matkostnader till semesterresor, barnkläder, cyklar, leksaker, fritidsaktiviteter mm. Man behöver inte lika stor bostad heller, ofta iaf. Ska man se ända till graven så mindre krångel kring att dela upp arv och ägodelar efter föräldrarna. Dessutom visar forskning att ensambarn mår utmärkt utan syskon och de har vissa utvecklingsmässiga fördelar såsom lite mer mognad i sättet, vana att vara självständiga på ett helt annat sätt mm. Även om man har syskon finns ingen garanti att det blir en bra relation där, tvärtom vet vi ju att en del inte trivs alls med varandra eller ens har kontakt som vuxna. Dessutom är ju vännerna de man umgås med ändå! Främst som barn då men även som äldre.