Anonym (Fredagsmys) skrev 2024-02-03 17:30:55 följande:
och dessa mammor, på vilket sätt påverkas du av deras preferenser? blir du en sämre mamma? Blir dina söner mindre bra för dig? Det är ju bara du som gör slutsatsen att det är fel på dig eller dina barn? eller säger dessa mammor att det är så glada att de fick snälla lugna lisa och inte busiga alvin och albin som du har?
det är inte fel att ha en preferens, att önska och att hoppas. Det som däremot är fel att tvinga barnet att växa upp enligt en mall för hur det ska vara, och att förvägra barnet egen vilja och egen personlighet. Så dessa mammor fick sin preferens uppfylld, kul för dom, det gör dom inte till sämre mammor så länge de låter barnen vara just individer. och det gör inte dig till en sämre mamma för att du inte hade preferens, eller att du fick ett kön som inte var karins preferens. Hennes preferens har inget med dig eller dina barn att göra.
tänk hur mycket tid du lägger på att känna dig sämre och skriva här, istället för att bara konstatera att det är tur att alla gillar olika och fortsätta leka och busa med dina pojkar som du är lyckligast i världen över. Är det verkligen värt den tiden?
Vi håller helt enkelt inte med varann helt tror jag, och jag känner att jag inte kan förklara mer än jag gjort, så poängen att fortsätta säga samma saker om varannat är obefintlig.
Jag tycker det är negativt på det vis jag beskrivit i min trådstart, och jag har ändå rätten att anse det, känna det och skriva det. Tro mic, jag leker med mina pojkar ändå, oroa dig inte.
Karins preferen KAN för övrigt ha något med mig att göra då hennes fördomar kan avspegla sig i hur hon bemöter mina barn, i hur hon lär sina flickor att mina pojkar ?är? etc bara oå grunden att de är just pojkar. Det är så fördomar kan bli dåliga, när man inte reflekterar kring dem utan låter dem flyga fritt. Om vi tar exemplet att jag går runt och förmedlar att flickor är tjejiga och inte vore kul att ha fått eftersom de inte skulle orka lika mycket fysiskt som pojkar så kan ju mina pojkar växa upp med den tanken om tjejer och bemöta tjejerna så. Det vore ju superdåligt. Om vi tar exemplet att Karin går runt och är glad att hon fick tjejer och inte killar eftersom killar inte kommer hjälpa till och inte vara lika empatiska, så sprider hon ju den fördomen vidare till sina döttrar. Vilket också är superdåligt.