Inlägg från: Anonym (Fredagsmys) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fredagsmys)

Det sårar mig som mamma till pojkar…

måste allt andra säga vara en form av dold gliring eller dold kritik? kan inte en mamma säga att just hon är glad att hon fick dotter? Och bara mena att just hon är glad, det betyder inte att hon inte hade varit glad med en son, och det betyder inte att de med söner inte borde vara glada, och det betyder inte att de som är frivilligt barnlösa inte borde vara glada? varför väljer man att tolka någon annans glädje som kritik mot egen sits?

hur vet du att mamman som hyllar sin dotter inte har fem missfall i bagaget och nu är överlycklig över sitt barn, som råkade bli en dotter? det finns inget bättre eller sämre.

mår du bättre av att jämföra andras lycka med din lycka? eller varför väljer du att tolka andras lycka som kritik eller gliringar mot dig? konstatera bara att mamman med dotter är lycklig, du som mamma till söner är lycklig. Då borde slutsatsen vara att barn tenderar att göra mammor lyckliga

• Anonym (Fredagsmys)
    Anonym (Anonym1) skrev 2024-02-02 22:10:09 följande:
    Fast nu pratar jag om trådar här där folk just gått ut och sagt att de inte vill ha söner och döttrar ger mer.
    men varför tar du det som kritik mot dig? skriver dessa kvinnor att just de inte vill ha söner; eller skriver de att ingen borde vilja ha söner? Så varför väljer du att läsa in det som kritik? och om du är så lycklig över dina söner, var det, låt bli att läsa sådana trådar då? Konstatera att de kvinnorna har sina preferenser, och att de inte är identiska med dina. Det betyder inte att de har rätt, eller att du har rätt, ingen har rätt men ingen har heller fel. Så vad spelar det för roll? Blir du en bättre eller sämre mamma av att läsa de trådarna?
  • Anonym (Fredagsmys)
    Anonym (Anonym1) skrev 2024-02-03 07:01:32 följande:
    De skriver att de inte vill hs söner förvatt söner är på vissa vis och döttrar ger mer fördelar (bättre kontakt, mer kontakt med barnbarn, mer omsorg om en som äldre). Alltså generellt.

Jsg reagersr på det eftersom jag är mänsklig och tycker det blir så tråkigt att höra om alla fördomar mot pojkar. 
    återigen, varför tar du åt dig av folks fördomar? Vad blir bättre av det? Skaka av dig, sluta läs och var lycklig över dina söner. om bettan är lycklig över sin dotter, låt henne. Om karin är lycklig över sin son, låt henne. Förstår inte varför din lycka ska påverkas av andra människors lycka eller olycka över ett barns kön.

jag är dotter, och jag har mer kontakt med min mamma, men det betyder inte att jag har sämre kontakt med min pappa som jag har mindre kontakt med. Min mamma har mindre kontakt med min bror, men det betyder inte en sämre kontakt. utan det är en balans av kvalitet och kvantitet.
  • Anonym (Fredagsmys)
    Anonym (Anonym1) skrev 2024-02-03 10:52:56 följande:
    Jag tycker man kan påtala felaktiga fördomar dock, gör inte du? Det gäller ju oavsett vad fördomarna rör.
    Är det en fördom? om bägge dina föräldrar är i livet, vem ringer du oftast, din mamma eller pappa? om du har en bror, vem av er ringer era föräldrar oftast? :) 
    betyder det att någon av er har en sämre relation med era föräldrar? Betyder det att någon av er tycker mer eller mindre om era föräldrar? :) om ni är flera syskon så är väl ni färgade av dessa ?fördomar? som du påstår? :) Kolla i din bekantskapskrets, med din sambo etc. Vilket kön är det som generellt ringer sina föräldrar mest? betyder dessa samtal att föräldrarna tycker om det barnet mest? :) 

eller är det bara en olikhet? Där det inte finns ett rätt eller fel? Inget är alltså bättre eller sämre
  • Anonym (Fredagsmys)
    Anonym (Anonym1) skrev 2024-02-03 10:54:55 följande:
    Och att folk ian ta åt sig av fördomar är väl ändå inte konstigt, särskilt om man tänker att andra faktiskt styrs av sina fördomar i bemötanden av tex ens barn? Unkna fördomar är unkna, och det tycker jag de är i detta fall.
    Fler pojkar håller på med exempelvis motorsport, troligen gamla normer som finns kvar att det är maskulint. Om min som skulle vilja hålla på med motorsport hade jag självklart varit största hejarklacken, och kollat på min son. Även om jag har noll intresse av motorsport, hade jag fått önska hade jag heller valt ett barn som tycker om gymnastik och rytmik för det är jag intresserad av. Den sporten är mer feminin också troligen gamla normer. så jag hade fått roligare personligen av att kolla på min dotters gymnastik och rytmik. men på vilket sätt betyder det att jag inte skulle ställa upp för min son? på vilket sätt betyder det att jag tycker att han och hans intressen är ointressanta eller dåliga? En bra förälder kan särskilja på barnens bästa och sina egna intressen. Är det elakt att konstatera? :)
  • Anonym (Fredagsmys)
    Anonym (Anonym1) skrev 2024-02-03 13:46:45 följande:
    Men nu pratar du om ett beteende du har som inte befäster saker, eller hur. Bra för dig och dina barn. Men att önska att man får en dotter av skäl som att 
    - en son kommer inte vara en så nära
    - en dotter är roligare
    - en dotter kommer göra att man får träffa och få en bra relagion med barnbarnen till skillnad från en son
    - en dotter kommer bry sig om en och göra så man inte är ensam i ålderdomen till skillnad från en son

Som jag sett uttryckas - då är vi på en annan spelplan.

Eller vad tycker du?

Fördomar är ju också att du just lyfter kopplingar som pojke och motor och flicka och gympa. Hur mkt färgar det av sig sen vad dina barn väljer? 
    Men det är ju återigen individers eget perspektiv och önskan. Det betyder inte att det blir så? Eller hur? Jag kan önska mig att min dotter börjar med gymnastik och rytmik så vi kan dela på det intresset ihop; men om hon inte vill kommer jag inte tvinga. Vill hon hellre hålla på med motorsport så får hon det, jag kommer fortfarande inte intresseras av motorsport, vi kommer alltså inte dela intresset. men en bra förälder gör vad som är bäst för barnet oavsett eget intresse. Så givetvis kommer jag heja på och stötta för hennes skull. Tycker inte du att det är roligare med ett gemensamt intresse med ditt barn oavsett kön? om du tycker det är roligare med delat intresse betyder inte att du inte skulle ställa upp för ditt barn oavsett kön.

så nej jag förstår fortfarande varför du väljer att tolka det som kritik eller gliring. bara för att en person uppskattar x och säger det högt så betyder det inte att personen också uppskattar y. Det är inte antingen eller, eller ett motsatsförhållande som du vill få det till.

jag älskar pasta, men det betyder inte att jag inte tycker om ris eller potatis.
  • Anonym (Fredagsmys)
    Anonym (Anonym1) skrev 2024-02-03 16:41:08 följande:
    Fast det jag försöker förmedla här är just att det jag refererar till hsr personerna ju SAGT att de vill ha flickor för att pojkar inte skulle ge dem lika mycket. Alltså innan barnen kom. 

Att jämföra med ditt exempel vore det att säga att man verkligen hoppas man får pasta, förvatt ris och potatis flevisso är mat men inte alls mättar på samma vis eller är lika gott.

Att en mamma som har en dotter säger att hon tycker omsitt barn är ju en sak. Att säga att hon är glad att barnet inte är en son för att det inte hade varit lika bra för henne är ju lite annat.

och dessa mammor, på vilket sätt påverkas du av deras preferenser? blir du en sämre mamma? Blir dina söner mindre bra för dig? Det är ju bara du som gör slutsatsen att det är fel på dig eller dina barn? eller säger dessa mammor att det är så glada att de fick snälla lugna lisa och inte busiga alvin och albin som du har?

det är inte fel att ha en preferens, att önska och att hoppas. Det som däremot är fel att tvinga barnet att växa upp enligt en mall för hur det ska vara, och att förvägra barnet egen vilja och egen personlighet. Så dessa mammor fick sin preferens uppfylld, kul för dom, det gör dom inte till sämre mammor så länge de låter barnen vara just individer. och det gör inte dig till en sämre mamma för att du inte hade preferens, eller att du fick ett kön som inte var karins preferens. Hennes preferens har inget med dig eller dina barn att göra.

tänk hur mycket tid du lägger på att känna dig sämre och skriva här, istället för att bara konstatera att det är tur att alla gillar olika och fortsätta leka och busa med dina pojkar som du är lyckligast i världen över. Är det verkligen värt den tiden?

Svar på tråden Det sårar mig som mamma till pojkar…