• Anonym (Anonym1)

Det sårar mig som mamma till pojkar…

?när mammor med döttrar eller både söner och döttrar skriver att de är sååå glada för att de fått en dotter så de kommer ha en kompis och nån som besöker dem som äldre. Och att de kommer få såååå mycket bättre kontakt med barnbarnen än den stackars farmorn.

Det sårar. Jag har två ljuvliga söner på 5 och 3 år, kan inte få fler barn heller pga förlossningskomplikationer. Älskar mina barn och skulle aldrig byta dem. Hade aldrig haft en tanke på att det av en del anses finare med ett annat kön till jag ramlade in här på Familjeliv och såg trådar om det. Jag var glad för mammaskapet och alla äventyr vi har ihop.

Det känns. Går de här kvinnorna runt och tycker synd om mig när vi ses? Möter jag nån med den här tanken att jag är sämre när vi hämtar på förskolan? Hur ser de på mina pojkar - ?fin pojke, men tur jag inte fick pojkar??

• Svar på tråden Det sårar mig som mamma till pojkar…
  • Anonym (Farsan)
    Anonym (***) skrev 2024-01-31 17:53:10 följande:

Kom o tänka på min far.
    Vi är 5 systrar o det accepterade min far inte.
    Hans arbetskamrater fällde kommentarer om att han inte kunde göra pojkar, som han tog hårt, så pass att han höll på att kväva en av oss systrar med en kudde.
    Min mor gjorde två aborter pga att det var flickor o hade inte gynläkaren sett fel på mitt minsta syskon, så hade hon inte funnits.
    Min mor fick först inte komma hem från bb om den systern skulle följa med.
    Min far fick i samband med sista systerns födelse, någon slags kris där han bestämde att han o min mor skulle leva tonårsliv o vi barn fick klara oss bäst vi kunde. Det vart mycket fylla, slagsmål o vi barn levde med extrem rädsla under uppväxten.
    Vi blev kallade *familjen med de många barnen*, vi var en av de få i byn o närliggande som hade 5 eller fler ungar. O alla barn med samma kön, var vi ensamma om.
    Så detta med önskan om ett visst kön, kan bli farligt om det blir en fixering o när man inte kan uppskatta lyckan man fått.

Låter ju naturligtvis helt tragiskt. Barn ska vara välkomna oavsett vilka de är.
    Jag skulle aldrig någonsin kunnat välja bort ett av mina barn. Dock blev jag "tvungen" att göra det då min dotter inte ville bo med mig och mitt ex. Kan aldrig förlåta mig att jag inte tog tag i det tidigare - men är bra nu. Otroligt bra efter allt...
    Och de har nu en bonusmorsa som verkligen bryr sig och som de båda verkligen gillar som sin egen morsa.
    Man kan faktiskt träffa rätt i livet.
  • Anonym (XXX)

Det är väl ingen som tycker att det är "sämre"..? Tvärtom verkar normen fortfarande vara, att det är LITE finare om det första barnet blir en pojke. Och i andra kulturer - som vi har även här i Sverige nu - så bestäms en kvinnas värde av hur många söner hon har fött sin make. (Döttrarna är en tråkig biprodukt - man måste spara ihop till deras hemgift och vakta på deras jungfrulighet till bröllopsnatten.)

Det du beskriver i TS är dock en verklighet i många familjer, men det har inget med "finhet" att göra. Det handlar bara om det ganska självklara faktum, att mormor får ett försprång framför farmor, då en ung mamma av naturliga skäl hellre går till sin egen mor än till sin svärmor med tankar kring graviditet, amning, spädbarnsvård, barnuppfostran... och att hon litar mer på henne, när hon önskar barnvakt för att komma iväg lite på egen hand. Men detta betyder inte att farmor inte kan ta igen försprånget, genom att vara en vettig vuxengestalt för barnen när de blir större.

• Anonym (Två)

Har en pojke o en flicka. Trodde när jag fick min dotter som var första barnet att det var allt jag någonsin önskat. Men när jag fick min son var jag otroligt lycklig att det var en son. Skulle gärna haft bara haft pojkar, (menar nu inte att jag oönskar min dotter). Min son är mycket mer kramig o mysig. Dottern är bara intresserad av sin mobil medan sonen vill hänga med på allt och vi delar många intressen. 

• Anonym (Farsan)
    Man i norr skrev 2024-01-31 22:49:05 följande:

😴 I-landsproblem..

?
  • Anonym (B)

Jo jag kan förstå hur du tänker. 

jag ville själv ha en tjej lite av den anledningen. Man tänkte att döttrar har mer kontakt med mamman. Mormor liksom. 

jag fick först en son och sen en dotter. 

i dag är dom 20 och 22 och jag har bäst kontakt med sonen och alltid haft, pappan har bäst kontakt med dottern.  En väldigt bra relation har dom. skulle påstå att jag och dottern har en dålig relation. Väldigt trist. Sonen pluggar massvis men han har ändå mest intresse av att hitta på saker med mig som sagt. 

Det blev helt tvärtemot vad jag trodde. 

däremot märker jag att sambon har bäst kontakt med pappan och systrarna bäst med mamman. 

lite dåligt av mamman kan jag tycka för pappan försöker iaf med döttrarna och för alltid för dom med. Medan mamman nästan bara hör av sig till döttrarna och besöker dom. 

jag och barnens papp är sambos och bor ihop. Likaså hans föräldrar. 

men rent generellt kanske det vart så mkt förr att döttrar hade mer gemensamt  med mammor och söner pappor. 

men i dag börjar ju stereotyperna suddas ut. 

• Anonym (B)
    Anonym (***) skrev 2024-01-31 17:53:10 följande:

Kom o tänka på min far.
    Vi är 5 systrar o det accepterade min far inte.
    Hans arbetskamrater fällde kommentarer om att han inte kunde göra pojkar, som han tog hårt, så pass att han höll på att kväva en av oss systrar med en kudde.
    Min mor gjorde två aborter pga att det var flickor o hade inte gynläkaren sett fel på mitt minsta syskon, så hade hon inte funnits.
    Min mor fick först inte komma hem från bb om den systern skulle följa med.
    Min far fick i samband med sista systerns födelse, någon slags kris där han bestämde att han o min mor skulle leva tonårsliv o vi barn fick klara oss bäst vi kunde. Det vart mycket fylla, slagsmål o vi barn levde med extrem rädsla under uppväxten.
    Vi blev kallade *familjen med de många barnen*, vi var en av de få i byn o närliggande som hade 5 eller fler ungar. O alla barn med samma kön, var vi ensamma om.
    Så detta med önskan om ett visst kön, kan bli farligt om det blir en fixering o när man inte kan uppskatta lyckan man fått.

💖💖💖💖
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (XXX) skrev 2024-01-31 20:14:38 följande:

Det är väl ingen som tycker att det är "sämre"..? Tvärtom verkar normen fortfarande vara, att det är LITE finare om det första barnet blir en pojke. Och i andra kulturer - som vi har även här i Sverige nu - så bestäms en kvinnas värde av hur många söner hon har fött sin make. (Döttrarna är en tråkig biprodukt - man måste spara ihop till deras hemgift och vakta på deras jungfrulighet till bröllopsnatten.)

Det du beskriver i TS är dock en verklighet i många familjer, men det har inget med "finhet" att göra. Det handlar bara om det ganska självklara faktum, att mormor får ett försprång framför farmor, då en ung mamma av naturliga skäl hellre går till sin egen mor än till sin svärmor med tankar kring graviditet, amning, spädbarnsvård, barnuppfostran... och att hon litar mer på henne, när hon önskar barnvakt för att komma iväg lite på egen hand. Men detta betyder inte att farmor inte kan ta igen försprånget, genom att vara en vettig vuxengestalt för barnen när de blir större.

Fast om jag inte nu blandar ihop din signatur med någon med en liknande skrev du i en tråd att du tom skulle dnatopsa dina barnbarn om du var farmor för att vara säker de var biologiska, innan du engagerade dig,

Det var en sån sak jag reagerade på som så nedvärderande. Så du vet. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Anonym1) skrev 2024-02-01 05:48:53 följande:
    Fast om jag inte nu blandar ihop din signatur med någon med en liknande skrev du i en tråd att du tom skulle dnatopsa dina barnbarn om du var farmor för att vara säker de var biologiska, innan du engagerade dig,

Det var en sån sak jag reagerade på som så nedvärderande. Så du vet. 
    Jag kan ha skrivit det. Jag håller på mycket med släktforskning, så det skulle falla sig rätt naturligt att topsa barnbarnen ändå (även genom min dotter), för att kunna skriva in i släktträdet att släktskapet är bekräftat med DNA-test. Min son är också engagerad i detta, så jag tror inte att han skulle banga om jag skulle be att få topsa. Så jag skulle inte behöva fuska med detta.  (Har inga barnbarn än, men en dag i framtiden.)

...och det är klart, att skulle då mamman protestera så skulle man bli fundersam... och DÅ skulle det vara på sin plats att gå bakom ryggen på henne, och skicka provet någon annanstans, där man kan vara helt anonym. Jag tycker synd om alla pappor, farmödrar, farfäder, fastrar och farbröder som blir lurade att älska ett barn - som de sedan plötsligt inte har rätt att träffa mer. Efter en ny faderskapsutredning.
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-01 08:09:40 följande:
    Jag kan ha skrivit det. Jag håller på mycket med släktforskning, så det skulle falla sig rätt naturligt att topsa barnbarnen ändå (även genom min dotter), för att kunna skriva in i släktträdet att släktskapet är bekräftat med DNA-test. Min son är också engagerad i detta, så jag tror inte att han skulle banga om jag skulle be att få topsa. Så jag skulle inte behöva fuska med detta.  (Har inga barnbarn än, men en dag i framtiden.)

...och det är klart, att skulle då mamman protestera så skulle man bli fundersam... och DÅ skulle det vara på sin plats att gå bakom ryggen på henne, och skicka provet någon annanstans, där man kan vara helt anonym. Jag tycker synd om alla pappor, farmödrar, farfäder, fastrar och farbröder som blir lurade att älska ett barn - som de sedan plötsligt inte har rätt att träffa mer. Efter en ny faderskapsutredning.
    Det är dock såna kommentarer jag tar illa vid mig av eftersom de signalerar att en farmor är lite svagare liksom.
Svar på tråden Det sårar mig som mamma till pojkar…