• Anonym (Flickmamman)

Sjuåring i "fel" omklädningsrum?

Jag står inför ett litet dilemma gällande barn, simskola och omklädningsrum. Vi har en sjuårig flicka som strax ska börja i simskola. Hon har väldigt långt och tjockt hår, och behöver hjälp med att få ut schampo ur håret och dessutom att torka håret torrt (vi har en halvtimmes promenad från simhallen hem och det är väldigt kallt nu), att promenera med blött hår i -10 är inte ett alternativ).

Är det okej att en sjuåring är inne med pappan i herrarnas omklädningsrum, eller måste jag som mamma ta alla simskolebesök?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-01-08 22:06
    Vi har beslutat att fortsätta som vanligt, dvs att barnet går till omklädningsrummet med medföljande förälder. Enligt simhallen gör de allra flesta så också.

• Svar på tråden Sjuåring i "fel" omklädningsrum?
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Flickmamman) skrev 2024-01-08 22:03:09 följande:
    Hos oss sitter sådana i omklädningsrummet. En enkel googling visar att flera kommuner har samma regler. Det är ju dessutom allmän kunskap och något de flesta människor borde veta om!
    Jaha och?? Du inbillar dig att alla gör det eller? Så igen....
    Anonym (Nja) skrev 2024-01-08 21:53:47 följande:
    Du förstår väl varför man har klor i vattnet? Att blaska av sig med lite vatten innan gör knappast någon skillnad.
    Det är just därför de har klor i vattnet!
  • Anonym (Flickmamman)
    Anonym skrev 2024-01-08 22:15:19 följande:

Ännu en tråd med perspektivet "Jag, mig, Mitt"
    Det funkar bra för oss så då gör vi så. Att massor av andra människor ofrivilligt blir indragna i beslutet klarar man inte av att ta in. Att det finns andra i omklädningsrummet behöver man inte bry sig om. Det kommer funka för oss.
    Skit i andra
    Hänsyn vad är det?

Fast nu är ju simhallen helt okej med detta. Någonstans är det deras regler vi får gå efter. Vad händer om en pojke tar illa vid sig av att en treårig flicka är inne på herrarnas? Ska treåringen portas?

Som sagt, det finns regler och vi väljer att följa dessa. I höstas var det för övrigt en drös pojkar inne hos oss på damernas. Varför det skulle vara mer obehagligt att min dotter dyker upp på herrarnas, än att de dyker upp på damernas, förstår jag inte.
  • Anonym (Flickmamman)
    Anonym (Nja) skrev 2024-01-08 22:20:32 följande:
    Du förstår väl varför man har klor i vattnet? Att blaska av sig med lite vatten innan gör knappast någon skillnad.
    Klor är inte nyttigt, speciellt inte för personal som exponeras dagligen. Man gör därför allt man kan för att hålla nere nivåerna av klor. Om alla duschar och tvättar sig noga utan kläder, kan man göra just det. Om man gör som du, och skiter i detta, kan man inte hålla nere nivåerna av klor och badhuspersonal riskerar att drabbas av problem.
  • Anonym (icke)
    Anonym (Flickmamman) skrev 2024-01-08 21:53:02 följande:
    Hur tänker du att hon ska duscha utan kläder innan bad då? Eller är du en sån där som hoppar i badet utan att tvätta dig ordentligt innan?
    Det har du helt rätt i, det tänkte jag inte på. 

Jag hade skickat in henne till kvinnornas själv så får hon duscha där, och göra så gott hon kan. Tror inte på att hon kan vara så tafatt att hon inte skulle fixa det som 7 åring. Ni borde nog öva med henne mer. 

Pappan till vår dotter hade inte tillåtit att han skulle dra in henne på killarnas, vi tycker inte det är lämpligt, först och främst för hennes skull, men även för alla andras.
  • Anonym (Sluta)

Hon är stor nog att byta om själv på damernas. Tvinga inte in henne på herrarnas, men för livet...för att inte tala om alla äckel som tittar på henne.. Spolar av sig går ju själv. Behöver hon hjälp med håret så gör det hemma!

• Krocko
    Anonym (Flickmamman) skrev 2024-01-08 22:05:25 följande:
    För att jag arbetar och har möten vid den tiden ibland. Och hon kan inte duscha hemma, eftersom hon går direkt från skolan.
    Då hade jag tagit ledigt/föräldraledigt och gått med, det kan väl inte röra sig om mer än en gång i veckan? Jag hade INTE velat att min sjuåring gick med in i herrarnas. Jag tog alla min dotters simlektioner när hon var liten, tror inte ens vi tänkte tanken att hennes pappa skulle gå med och att hon skulle med in i herrarnas. SÅ liten är man inte när man är sju.
  • Anonym (trygghet)

Tyvärr händer det mer skit inne på herrarnas än på damernas. Det är tryggare för en liten tjej och även för en liten kille att vara inne på damernas. 

Så är det bara, det är fakta. 

• Anonym (Flickmamman)
    Anonym (trygghet) skrev 2024-01-09 10:36:55 följande:

Tyvärr händer det mer skit inne på herrarnas än på damernas. Det är tryggare för en liten tjej och även för en liten kille att vara inne på damernas. 

Så är det bara, det är fakta. 

Nu är simhallen förvisso stängd för allmänheten vid den tidpunkten. Men oavsett, hon kommer få gå dit. 

• Anonym (J)
    Core skrev 2024-01-08 21:43:48 följande:

En sjuåring står inför att börja med jumpa när som helst, där det i regel är duschning som gäller. men i alla fall på de skolor mina barn i den åldern går.

Hur tänker ni göra då? Bara en fråga att fundera på.

Min son hälsar att det är en helt annan sak att duscha med klasskompisar man känner, jämfört med att gå in i ett omklädningsrum själv med (vuxna) främlingar. 

Här är alltså inte själva duschen problem (men det duschas inte hår eller med tvål i skolan) utan att han inte känner sig redo. Jag ser ingen anledning att pusha i dagsläget (men lutar som sagt åt att pappan får ta det mesta framöver).

• Anonym (pekunkt)

Det finns bara ett rätt och det är RÄTT KÖN I RÄTT OMKLÄDNINGSRUM.
    Punkt slut.

• Anonym (Ann)
    Anonym (Nja) skrev 2024-01-08 22:20:32 följande:
    De allra flesta duschar innan. Som nån skrev är det något alla känner till och det sitter skyltar om det på alla badhus utom ditt då tydligen.

Äckligt med folk som inte gör det. Man luktar dessutom mindre klor efteråt om man duschar innan badet.
  • Anonym (pekunkt)
    Anonym (Ann) skrev 2024-01-09 21:27:00 följande:
    De allra flesta duschar innan. Som nån skrev är det något alla känner till och det sitter skyltar om det på alla badhus utom ditt då tydligen.

Äckligt med folk som inte gör det. Man luktar dessutom mindre klor efteråt om man duschar innan badet.
    Man kan lika gärna duscha hemma innan.
  • Anonym (Ann)
    Anonym (pekunkt) skrev 2024-01-09 21:30:34 följande:
    Man kan lika gärna duscha hemma innan.
    Och dra med sig luddet från strumpor t.ex. in i bassängen? Fräscht....🤮
  • Anonym (pekunkt)
    Anonym (Ann) skrev 2024-01-09 21:33:00 följande:
    Och dra med sig luddet från strumpor t.ex. in i bassängen? Fräscht....
    Tja använd inte gamla noppriga strumpor då.

Det är bättre att folk får duscha hemma och sedan gå och simma än att dessa människor sitter hemma och käkar chips.

Det var då till att vara överkänslig må jag säga.

Alla klarar inte att visa sig nakna inför andra, då är lite noppror från dina gamla strumpor ändå bättre. Faktiskt även om man skulle råka få med dem i en kallsup.
    Men jag förstår att du inte kan ta till dig det.
  • Anonym (8 år)

Min son är snart 8 och extremt orolig av sig. Extremt. Vi försöker pusha honom lagom mycket. Till att åka buss, rulltrappa och hiss tillsammans med oss. Trots att han är livrädd. En brandövning i skolan kan han prata om i veckor. Sova ensam är otänkbart. Likaså gå ensam på herrarnas. Vet inte hur länge till jag kan ha med honom på damernas. 

Svar på tråden Sjuåring i "fel" omklädningsrum?