• Anonym (Flickmamman)

Sjuåring i "fel" omklädningsrum?

Jag står inför ett litet dilemma gällande barn, simskola och omklädningsrum. Vi har en sjuårig flicka som strax ska börja i simskola. Hon har väldigt långt och tjockt hår, och behöver hjälp med att få ut schampo ur håret och dessutom att torka håret torrt (vi har en halvtimmes promenad från simhallen hem och det är väldigt kallt nu), att promenera med blött hår i -10 är inte ett alternativ).

Är det okej att en sjuåring är inne med pappan i herrarnas omklädningsrum, eller måste jag som mamma ta alla simskolebesök?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-01-08 22:06
    Vi har beslutat att fortsätta som vanligt, dvs att barnet går till omklädningsrummet med medföljande förälder. Enligt simhallen gör de allra flesta så också.

• Svar på tråden Sjuåring i "fel" omklädningsrum?
  • DaBrIn
    Anonym (Nja) skrev 2024-01-08 17:19:28 följande:

Hon är dessutom gammal nog att själv gå in på damernas!

En sjuåring ska såklart inte gå ensam i ett dusch och omklädningsrum. 
  • Anonym (Plotty)

Är hon ok i övrigt med att vara i omklädningsrummet själv? 

Kan hon föna håret torrt själv (utan att ha tvättat det) och sen tvättar ni det med schampo när ni kommit hem? 

Och då får ni ju tvätta det hemma också, innan ni går dit. 

• Anonym (Nja)
    DaBrIn skrev 2024-01-08 17:28:02 följande:
    En sjuåring ska såklart inte gå ensam i ett dusch och omklädningsrum. 
    Vad är det för fel på det? På damernas naturligtvis!
  • Anonym

Nej inte ok att ta fel omklädningsrum
     Låt henne tvätta håret när hon kommer hem

• Anonym (Fiona)
    Anonym (Nja) skrev 2024-01-08 17:19:03 följande:

Klart hon kan, men själv skulle jag självklart inte låta en så stor flicka gå in på herrarnas med tanke på gluttande äckelgubbar. Och ja, det finns såna även på badhus!

Jag skulle snarare börja oroa mig för att hon skulle stöta på jämngamla klasskamrater där. Det skulle troligtvis vara både mer troligt, och kännas väldigt pinsamt att råka bli sedd naken av en klasskompis i den åldern.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Fiona) skrev 2024-01-08 18:08:55 följande:
    Jag skulle snarare börja oroa mig för att hon skulle stöta på jämngamla klasskamrater där. Det skulle troligtvis vara både mer troligt, och kännas väldigt pinsamt att råka bli sedd naken av en klasskompis i den åldern.
    Sant, det är också en risk!
  • DaBrIn
    Anonym (Nja) skrev 2024-01-08 17:48:40 följande:
    Vad är det för fel på det? På damernas naturligtvis!
    Hon är för liten för att vara i sådana rum ensam, om inte förälder eller simlärare eller annan ansvarig vuxen tex lärare är med.
  • Anonym (Göran.)

Det är inte lämpligt.  Det är väl ungefär i den åldern det börjar bli olämpligt.  

Svar på tråden Sjuåring i "fel" omklädningsrum?