• Anonym (Flickmamman)

Sjuåring i "fel" omklädningsrum?

Jag står inför ett litet dilemma gällande barn, simskola och omklädningsrum. Vi har en sjuårig flicka som strax ska börja i simskola. Hon har väldigt långt och tjockt hår, och behöver hjälp med att få ut schampo ur håret och dessutom att torka håret torrt (vi har en halvtimmes promenad från simhallen hem och det är väldigt kallt nu), att promenera med blött hår i -10 är inte ett alternativ).

Är det okej att en sjuåring är inne med pappan i herrarnas omklädningsrum, eller måste jag som mamma ta alla simskolebesök?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-01-08 22:06
    Vi har beslutat att fortsätta som vanligt, dvs att barnet går till omklädningsrummet med medföljande förälder. Enligt simhallen gör de allra flesta så också.

• Svar på tråden Sjuåring i "fel" omklädningsrum?
  • AnnaSturesson
    DaBrIn skrev 2024-01-08 18:27:44 följande:
    Hon är för liten för att vara i sådana rum ensam, om inte förälder eller simlärare eller annan ansvarig vuxen tex lärare är med.

Absolut inte. Det är helt normalt att kunna duscha och byta om själv när man är 6-7år. 

vilken ålder tycker du man kan börja byta om själv.

• AnnaSturesson
    Anonym (Göran.) skrev 2024-01-08 18:30:47 följande:

Det är inte lämpligt.  Det är väl ungefär i den åldern det börjar bli olämpligt.  

Exakt. Sen är det särskilt olämpligt när det är vid simskola och det är många jämngamla som ska byta om samtligt. En kille från klassen som oxkså är på simskola kommer inte tycka det är speciellt kul.
  • Anonym (Flickmamman)

Vi har beslutat att hon fortsatt får gå med ?fel? förälder. Vi pratade med simhallen, som lät hälsa att de flesta i den här simskolan gör så. 

• Anonym
    DaBrIn skrev 2024-01-08 18:27:44 följande:
    Hon är för liten för att vara i sådana rum ensam, om inte förälder eller simlärare eller annan ansvarig vuxen tex lärare är med.
    Om du tycker det så finns ingen annan lösning än att du följer med dottern
  • Anonym (Ninja)

Är hon själv bekväm med att gå in i herrarnas omklädningsrum? Det finns väl killar i hennes ålder som går på simskola och det kanske inte är jättekul för henne att vara i det omklädningsrummet?

Sen borde ju simskolepersonalen kunna vara där och hjälpa till?
    När mina barn gick på simskola var inga föräldrar med alls, alla barn blev hämtade med buss och avsläppta hemma igen efteråt.

• Anonym (Nej)

Vi hade samma dilemma för några år sedan med dottern. Jag ställde faktiskt frågan till en barnpsykolog vad hen tyckte. Jag fick då svaret att barn o skolåldern har inget i motsatt köns omklädningsrum att göra. Givetvis finns det undantag (funktionsnedsättning etc).
    hens motivering var att ingen ska tvingas möta en skolkamrat av motsatt kön ofrivilligt.

vi löste det att jag som mamma tog simskolan. 
    när det blev dags för sonen att gå på simskola löste det sig automatiskt genom att han vägrade gå in på damernas omklädningsrum efter första besöket. Hans motivering var att han inte ville se massor av snippor. Då hade han aldrig vart med på storasysterns simskola eller hört oss vuxna prata om det. Nu hade vi möjlighet att låta pappan ta allt (+ att han ville då han missade dotterns simskola) om vi inte haft den möjligheten hade han fått gå med mig på damernas upp till skolåldern. Men eftersom vi hade möjlighet så var det lätt att uppfylla hans önskan 

• Occam
    Anonym (Flickmamman) skrev 2024-01-08 18:47:18 följande:

Vi har beslutat att hon fortsatt får gå med ?fel? förälder. Vi pratade med simhallen, som lät hälsa att de flesta i den här simskolan gör så. 

Jamen, fantastiskt att ni kumde få vettig vägledning därifrån - och slipper lyssna på folk här som sexualiserar sjuåringar helt i onödan.
  • Anonym (Mimmi)

Jag hade inte velat som 7 -10 åring att duscha mig naken med massa män.Är det bekvämt att se massa snoppar i duschen.

• Anonym (Ninja)
    Occam skrev 2024-01-08 19:36:09 följande:
    Jamen, fantastiskt att ni kumde få vettig vägledning därifrån - och slipper lyssna på folk här som sexualiserar sjuåringar helt i onödan.
    Det handlar väl inte om att sexualisera en 7-åring? Det handlar väl om att de börjar bli medvetna själva om nakenhet och att de själva kanske inte tycker det är kul att någon i klassen ser ens snippa eller snopp.

Om jag ser till mig själv var jag ett blygt barn och hade aldrig velat visa mig naken för killarna i klassen i den åldern. Jag hade också tyckt att det var väldigt jobbigt att se andras nakna pappor.
  • Anonym (Mamma)

Kanske Pappa kan fråga nån av de andra mammorna som är där om lite hjälp med sköljninge? 
    Jag skulle lätt ha hjälpt till 

Svar på tråden Sjuåring i "fel" omklädningsrum?