• Anonym (Flickmamman)

Sjuåring i "fel" omklädningsrum?

Jag står inför ett litet dilemma gällande barn, simskola och omklädningsrum. Vi har en sjuårig flicka som strax ska börja i simskola. Hon har väldigt långt och tjockt hår, och behöver hjälp med att få ut schampo ur håret och dessutom att torka håret torrt (vi har en halvtimmes promenad från simhallen hem och det är väldigt kallt nu), att promenera med blött hår i -10 är inte ett alternativ).

Är det okej att en sjuåring är inne med pappan i herrarnas omklädningsrum, eller måste jag som mamma ta alla simskolebesök?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-01-08 22:06
    Vi har beslutat att fortsätta som vanligt, dvs att barnet går till omklädningsrummet med medföljande förälder. Enligt simhallen gör de allra flesta så också.

• Svar på tråden Sjuåring i "fel" omklädningsrum?
  • Fliselisan

Behöver hon tvätta håret då? Kan bi kanske göra hemma på kvällen?

Följ med de två första gångerna, visa duschen, skåpet och hur hon ska blåsa håret. Sen grejar hon sig nog. Som någon annan föreslog kan ju du eller pappan fråga om någon av de andra mammorna kan hålla ett extra öga? Fråga om det är ok att din dotter ber just henne om hjälp ifall det skulle behövas, så blir dottern trygg med vem hon ska fråga.

• Anonym (Flickmamman)
    Fliselisan skrev 2024-01-08 20:30:03 följande:

Behöver hon tvätta håret då? Kan bi kanske göra hemma på kvällen?

Följ med de två första gångerna, visa duschen, skåpet och hur hon ska blåsa håret. Sen grejar hon sig nog. Som någon annan föreslog kan ju du eller pappan fråga om någon av de andra mammorna kan hålla ett extra öga? Fråga om det är ok att din dotter ber just henne om hjälp ifall det skulle behövas, så blir dottern trygg med vem hon ska fråga.

Ja, hon behöver tvätta ut kloret så snart som möjligt. Och hon skulle aldrig gå med på att någon okänd skulle hjälpa henne. Däremot är hon helt obrydd vad gäller nakna kroppar, män som kvinnor. Men vi har som sagt bestämt att vi ska fortsätta som vi gjort hittills. 
  • Anonym
    Anonym (Flickmamman) skrev 2024-01-08 20:54:55 följande:
    Ja, hon behöver tvätta ut kloret så snart som möjligt. Och hon skulle aldrig gå med på att någon okänd skulle hjälpa henne. Däremot är hon helt obrydd vad gäller nakna kroppar, män som kvinnor. Men vi har som sagt bestämt att vi ska fortsätta som vi gjort hittills. 
    Det är inte så akut att skölja ur kloret att det inte kan vänta till man åkt hem. 
  • Auditanne

I småskoleåldern är det nog bättre att ta med barnet (kön oavhängigt) till ett kvinnligt omklädningsrum eller dito toalett.

Just för att det oftast är fräschare miljö bland kvinnor. Något jag själv fick lära mig den hårda vägen när jag i somras gjorde misstaget att eskortera min 9-årige systerson in till herrarnas på Liseberg. Har mardrömmar om det än idag Skrikandes 

• Core

En sjuåring står inför att börja med jumpa när som helst, där det i regel är duschning som gäller. men i alla fall på de skolor mina barn i den åldern går.

Hur tänker ni göra då? Bara en fråga att fundera på.

• Anonym (Hin håle)

I dagens samhälle borde det intevara ett problem. 

• Anonym (Flickmamman)
    Core skrev 2024-01-08 21:43:48 följande:

En sjuåring står inför att börja med jumpa när som helst, där det i regel är duschning som gäller. men i alla fall på de skolor mina barn i den åldern går.

Hur tänker ni göra då? Bara en fråga att fundera på.

Hon duschar redan på gympan, men tvättar inte håret där. Hon behöver därmed inte skölja ur schampo eller torka håret.
  • Anonym (icke)
    Anonym skrev 2024-01-08 21:29:25 följande:
    Det är inte så akut att skölja ur kloret att det inte kan vänta till man åkt hem. 
    Jag är helt med dig, också mamma till dotter med långt tjockt speciellt hår. 

Aldrig att vi tillåtit att hon som 7 åring skulle  in på killarnas bara för att då pappan ska vara med. Även om personalen sagt det är vanligt så nej. Hade inte brytt mig om vad personalen sagt i det här fallet. 

Min dotter hade fått duscha, tvätta håret hemma i så fall. Det är en relativt kort väg hem också, så mycket  katastrof kan inte kloret göra med flickans hår under den tiden. 

Där brukar vara en toalett i nära anslutning till simbadet. Där kan hon byta om till och från baddräkt och sina kläder. Pappan kan ha ryggsäck med och ha den med inne i badet, där han packat ner hennes grejer, bara som förslag förstås. På det sättet kan man komma runt det. 

Inte trevligt att se massa snoppar hänga och dinglar och även andra småkillar där inne, inte trevligt för henne och kan jag misstänka faktiskt inte så trevligt för männen och killarna heller då de nog tänker på att de behöver skyla sig också. Inte trevligt får nån alltså. Man får ju faktiskt tänka på andra också.
  • Core
    Auditanne skrev 2024-01-08 21:40:31 följande:

I småskoleåldern är det nog bättre att ta med barnet (kön oavhängigt) till ett kvinnligt omklädningsrum eller dito toalett.

Just för att det oftast är fräschare miljö bland kvinnor. Något jag själv fick lära mig den hårda vägen när jag i somras gjorde misstaget att eskortera min 9-årige systerson in till herrarnas på Liseberg. Har mardrömmar om det än idag  // Skrikandes 

Du tror att du kan dra en slutsats av att vara inne på en toalett där ett tusental kan vara inne på en dag, dessutom med en stor andel berusade?

Men ja, till viss del är det rätt, men äckliga herrarnas är alltid när det är ställen som serverar alkohol

• Anonym (Flickmamman)
    Anonym (icke) skrev 2024-01-08 21:47:31 följande:
    Jag är helt med dig, också mamma till dotter med långt tjockt speciellt hår. 

Aldrig att vi tillåtit att hon som 7 åring skulle  in på killarnas bara för att då pappan ska vara med. Även om personalen sagt det är vanligt så nej. Hade inte brytt mig om vad personalen sagt i det här fallet. 

Min dotter hade fått duscha, tvätta håret hemma i så fall. Det är en relativt kort väg hem också, så mycket  katastrof kan inte kloret göra med flickans hår under den tiden. 

Där brukar vara en toalett i nära anslutning till simbadet. Där kan hon byta om till och från baddräkt och sina kläder. Pappan kan ha ryggsäck med och ha den med inne i badet, där han packat ner hennes grejer, bara som förslag förstås. På det sättet kan man komma runt det. 

Inte trevligt att se massa snoppar hänga och dinglar och även andra småkillar där inne, inte trevligt för henne och kan jag misstänka faktiskt inte så trevligt för männen och killarna heller då de nog tänker på att de behöver skyla sig också. Inte trevligt får nån alltså. Man får ju faktiskt tänka på andra också.
    Hur tänker du att hon ska duscha utan kläder innan bad då? Eller är du en sån där som hoppar i badet utan att tvätta dig ordentligt innan?
Svar på tråden Sjuåring i "fel" omklädningsrum?