• Anonym (Inte lätt)

CSN - återbetalning

Sålde en bostad förra året och fick en vinst där som jag skattade för. Köpte en ny bostad. 

Hsr fått årsbeskedet från CSN nu. De räknar alltså in bostadsvinsten som en inkomst....Det är ju ingen inkomst tänker jag.

• Svar på tråden CSN - återbetalning
  • Anonym (Annica)

Jag är ganska säker på att de kan bortse från den inkomsten - ring dem och kolla hur du ska göra! (Jag var i samma sits för några år sedan, men det kan ha ändrats)

• Anonym (Inte lätt)
    Anonym (Inget studielån) skrev 2024-01-07 18:41:00 följande:

Jag pluggade tre år på högskola ( kandidatexamen) på 90-talet.
    Tog bara bidragsdelen.

Har varit så skönt att slippa egala tillbaka på det i mitt vuxna liv.

Klokt gjort av dig :)
  • Anonym (Inte lätt)
    Anonym (Annica) skrev 2024-01-07 18:44:22 följande:

Jag är ganska säker på att de kan bortse från den inkomsten - ring dem och kolla hur du ska göra! (Jag var i samma sits för några år sedan, men det kan ha ändrats)

Hm, jag får ringa CSN och kolla upp det!
  • Jemp
    Anonym (Inte lätt) skrev 2024-01-07 18:25:13 följande:
    Ca 800 000. Sen skattade jag på det. En del är ju smartare än var jag var och skjuter upp vinstskatten och lägger in på nya bostaden men jag tänkte inte på det - utan ville ha det avklarat.

Jag betalar tillbaka 4%  av årsinkomsten i studielån.Det var ca 1300 sen och nu bli der 2600 kr per mån. Jag tjänar alltså 410 000 per år.

På 90-talet ökade ju räntorna så mycket att studeskulden ökade i högre grad ett tag än vad man hann återbetala. Alltså skulden blev högre än man tagit.

På min tid var det ju ont om jobb och man fick inte veller tjäna så mycket per termin, fribeloppet var lägre. Därför levde man i första han på studielånet - långt ifrån alla sparade det till bostad.

Det är trist att vara 50 och fortfarandr beyala studielån. Men jag får tänka på att  jag hade roligt på 90-talet när jag var ung och pluggade, bla  utomlands....
    Åh, det lät högt! såpass gamla lån har ju andra regler så där har jag inte så stor koll. 
  • Anonym (Gbg)

Betalat in mitt årsbelopp redan :) Har cirka 20000 kvar som kommer betalas in om 2-3 månader. 

• Anonym (Inte lätt)

Jag kontaktade CSN och registrerade min inkomst av tjänst. Det gick en dag och vips fick jag ett lägre årsbelopp att betala. Så problemet löste sig! Skönt.

• Sunflora
    Anonym (Inte lätt) skrev 2024-01-14 23:38:52 följande:

Jag kontaktade CSN och registrerade min inkomst av tjänst. Det gick en dag och vips fick jag ett lägre årsbelopp att betala. Så problemet löste sig! Skönt.

Angav du husförsäljningen också? Om inte så får du betala allt som saknas i en klumpsumma nästa år när det syns på deklarationen.
  • Anonym (Obi Wan Kenobi)

Om du sålde förra året så har du väl inte deklarerat vinsten än?
    Om den kommer ställa till problem så kanske det inte är för sent att skjuta upp vinstskatten. Det borde lösa problemet.
    Man kan också åndra/rätta i deklarationer 5 år tillbaka.

• Cereal Killer

De går inte efter vinsten utan efter skatten. Jag sålde min bostadsrätt innan jag började plugga och valde att skjuta upp skatten (pga nytt bostadsköp) och återföra den några år senare. Året jag återförde skatten såg CSN det som en inkomst och ville ha tillbaka hela årsbeloppet de betalat ut (hela eftersom jag inte kunde visa vilken termin jag haft inkomsten, eftersom det inte rörde sig om en faktiskt inkomst). Jag löste det med hjälp av Skatteverket, genom att begära omprövning av deklarationen och lägga skatten på ett år där jag inte haft CSN.

I ditt fall går kanske skatten att skjuta upp, om du köpt en dyrare bostad än den tidigare?

• Less is more
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2024-01-15 01:25:10 följande:

Om du sålde förra året så har du väl inte deklarerat vinsten än?
    Om den kommer ställa till problem så kanske det inte är för sent att skjuta upp vinstskatten. Det borde lösa problemet.
    Man kan också åndra/rätta i deklarationer 5 år tillbaka.

Nej, jag/vi sålde förrförra året..Så jag har hunnit betala in skatten på den försäljningen. 
  • Less is more

Men som sagt - det gick att lösa! Jag fick ett lägre månadsbelopp/årsbelopp som stämmer med min inkomst av arbete.

Svar på tråden CSN - återbetalning