CSN - återbetalning
Sålde en bostad förra året och fick en vinst där som jag skattade för. Köpte en ny bostad.
Hsr fått årsbeskedet från CSN nu. De räknar alltså in bostadsvinsten som en inkomst....Det är ju ingen inkomst tänker jag.
Sålde en bostad förra året och fick en vinst där som jag skattade för. Köpte en ny bostad.
Hsr fått årsbeskedet från CSN nu. De räknar alltså in bostadsvinsten som en inkomst....Det är ju ingen inkomst tänker jag.
Jag är ganska säker på att de kan bortse från den inkomsten - ring dem och kolla hur du ska göra! (Jag var i samma sits för några år sedan, men det kan ha ändrats)
Jag pluggade tre år på högskola ( kandidatexamen) på 90-talet.
Tog bara bidragsdelen.
Har varit så skönt att slippa egala tillbaka på det i mitt vuxna liv.
Jag är ganska säker på att de kan bortse från den inkomsten - ring dem och kolla hur du ska göra! (Jag var i samma sits för några år sedan, men det kan ha ändrats)
Betalat in mitt årsbelopp redan :) Har cirka 20000 kvar som kommer betalas in om 2-3 månader.
Jag kontaktade CSN och registrerade min inkomst av tjänst. Det gick en dag och vips fick jag ett lägre årsbelopp att betala. Så problemet löste sig! Skönt.
Jag kontaktade CSN och registrerade min inkomst av tjänst. Det gick en dag och vips fick jag ett lägre årsbelopp att betala. Så problemet löste sig! Skönt.
Om du sålde förra året så har du väl inte deklarerat vinsten än?
Om den kommer ställa till problem så kanske det inte är för sent att skjuta upp vinstskatten. Det borde lösa problemet.
Man kan också åndra/rätta i deklarationer 5 år tillbaka.
De går inte efter vinsten utan efter skatten. Jag sålde min bostadsrätt innan jag började plugga och valde att skjuta upp skatten (pga nytt bostadsköp) och återföra den några år senare. Året jag återförde skatten såg CSN det som en inkomst och ville ha tillbaka hela årsbeloppet de betalat ut (hela eftersom jag inte kunde visa vilken termin jag haft inkomsten, eftersom det inte rörde sig om en faktiskt inkomst). Jag löste det med hjälp av Skatteverket, genom att begära omprövning av deklarationen och lägga skatten på ett år där jag inte haft CSN.
I ditt fall går kanske skatten att skjuta upp, om du köpt en dyrare bostad än den tidigare?
Om du sålde förra året så har du väl inte deklarerat vinsten än?
Om den kommer ställa till problem så kanske det inte är för sent att skjuta upp vinstskatten. Det borde lösa problemet.
Man kan också åndra/rätta i deklarationer 5 år tillbaka.
Men som sagt - det gick att lösa! Jag fick ett lägre månadsbelopp/årsbelopp som stämmer med min inkomst av arbete.