Inlägg från: Anonym (Inte lätt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Inte lätt)

CSN - återbetalning

Sålde en bostad förra året och fick en vinst där som jag skattade för. Köpte en ny bostad. 

Hsr fått årsbeskedet från CSN nu. De räknar alltså in bostadsvinsten som en inkomst....Det är ju ingen inkomst tänker jag.

• Svar på tråden CSN - återbetalning
  • Anonym (Inte lätt)

Jag får alltså betala in dubbelt så mycket till CSN i år.

• Anonym (Inte lätt)

Okej - ja, det är väl bara att betala, men suck, jag är ingen höginkomsttagare och det känns lite surt. 

Studielån är bra - men kan man undvika lån när man pluggar är det ännu bättre ( tips till alla unga studenter ).

• Anonym (Inte lätt)
    Sunflora skrev 2024-01-07 14:09:56 följande:
    Studielån är det mest fördelaktiga lån man kan ta. 
    Om man behöver ta lån - så är det ju bra med studielån.

Men jag var så osmart som ung, pluggade mer än vad jag behövde ( 90-tals krisen) - sen steg räntorna och därmed ökade skulden, samtidigt som jag sedan inte varit någon höginkomsttagare direkt.

Nu har jag två tonåringar hemma, behövde verkligen en lite större lägenhet, sålde och flyttade, och åker på en smäll.

Om du är mer karriärist - eller satsar på ett yrkesområde med hög lön är det värt med studielån - annars blir det en börda många år framåt.

Nu när man får tjäna mer som student, än på min tid,  så skulle jag verkligen rekommendera det om man kan och orkar.
  • Anonym (Inte lätt)
    Anonym (M) skrev 2024-01-07 15:08:39 följande:

Eftersom återbetalning beror på inkomsten så är ju bara det året man har inkomst från försäljning man betalar av så mkt mer. Sedan återgår det väl till det vanliga. 

Ja, så.är det ju..jag får se det på den ljusa sidan att lånet betalas av ett år snabbare nu när jag landade på dubbelt upp detta år....
  • Anonym (Inte lätt)
    Anonym (Sisi) skrev 2024-01-07 17:56:13 följande:

Se det från den ljusa sidan ts. Blir jobbigt i år att betala mer, men å andra sidan kommer ju skulden försvinna lite snabbare.

Ja, jag får tänka så.....det blir roligare sen ...:)

• Anonym (Inte lätt)
    Jemp skrev 2024-01-07 15:10:40 följande:
    Om man inte har väldigt låg lön så baserar sig inte återbetalningarna till CSN på inkomst. Dvs, du kan få nedsättning till en viss % av inkomsten. Jag hade liknande lån som du, betalar ca 1000kr/mån enligt standard återbetalning. 
    Ca 800 000. Sen skattade jag på det. En del är ju smartare än var jag var och skjuter upp vinstskatten och lägger in på nya bostaden men jag tänkte inte på det - utan ville ha det avklarat.

Jag betalar tillbaka 4%  av årsinkomsten i studielån.Det var ca 1300 sen och nu bli der 2600 kr per mån. Jag tjänar alltså 410 000 per år.

På 90-talet ökade ju räntorna så mycket att studeskulden ökade i högre grad ett tag än vad man hann återbetala. Alltså skulden blev högre än man tagit.

På min tid var det ju ont om jobb och man fick inte veller tjäna så mycket per termin, fribeloppet var lägre. Därför levde man i första han på studielånet - långt ifrån alla sparade det till bostad.

Det är trist att vara 50 och fortfarandr beyala studielån. Men jag får tänka på att  jag hade roligt på 90-talet när jag var ung och pluggade, bla  utomlands....
  • Anonym (Inte lätt)
    Anonym (Inget studielån) skrev 2024-01-07 18:41:00 följande:

Jag pluggade tre år på högskola ( kandidatexamen) på 90-talet.
    Tog bara bidragsdelen.

Har varit så skönt att slippa egala tillbaka på det i mitt vuxna liv.

Klokt gjort av dig :)
  • Anonym (Inte lätt)
    Anonym (Annica) skrev 2024-01-07 18:44:22 följande:

Jag är ganska säker på att de kan bortse från den inkomsten - ring dem och kolla hur du ska göra! (Jag var i samma sits för några år sedan, men det kan ha ändrats)

Hm, jag får ringa CSN och kolla upp det!
  • Anonym (Inte lätt)

Jag kontaktade CSN och registrerade min inkomst av tjänst. Det gick en dag och vips fick jag ett lägre årsbelopp att betala. Så problemet löste sig! Skönt.

Svar på tråden CSN - återbetalning