CSN - återbetalning
Sålde en bostad förra året och fick en vinst där som jag skattade för. Köpte en ny bostad.
Hsr fått årsbeskedet från CSN nu. De räknar alltså in bostadsvinsten som en inkomst....Det är ju ingen inkomst tänker jag.
Sålde en bostad förra året och fick en vinst där som jag skattade för. Köpte en ny bostad.
Hsr fått årsbeskedet från CSN nu. De räknar alltså in bostadsvinsten som en inkomst....Det är ju ingen inkomst tänker jag.
Jag får alltså betala in dubbelt så mycket till CSN i år.
Jag får alltså betala in dubbelt så mycket till CSN i år.
Jag förstår att man kan missa att ta med det i beräkningarna och att det kommer som en obehaglig överraskning, men en inkomst är det ju. Massor av inkomstbringande verksamheter går helt och hållet ut på att man säljer saker för ett högre pris än vad man köpte dem för.
CSN räknar det som inkomst säljer man medan man pluggar räknar de till och med av så man får mindre studiemedel. Tyvärr finns det inget du kan göra förutom att betala.
Okej - ja, det är väl bara att betala, men suck, jag är ingen höginkomsttagare och det känns lite surt.
Studielån är bra - men kan man undvika lån när man pluggar är det ännu bättre ( tips till alla unga studenter ).
Okej - ja, det är väl bara att betala, men suck, jag är ingen höginkomsttagare och det känns lite surt.
Studielån är bra - men kan man undvika lån när man pluggar är det ännu bättre ( tips till alla unga studenter ).
Jag måste fråga du skrev att du blev tvungen att betala dubbelt upp. Hur stor vinst gjorde du?
jJag tänker för egen del när jag pluggat klart kanske jag har ca 300 000 i CSN lån. När jag är färdigutbildad och förhoppningsvis får jobb och bättre lön än nu är ett av mina mål att flytta. Har idag en bostadsrätt som jag kommer göra en ordentlig vinst på. Men planen är ju att de pengarna ska in på nästa boende, inte tvingas betala på ett lån jag tänkt betala av under lång tid. Just CSN är ju toppen pga den låga räntan. Vi säger att jag gör 1 miljon i vinst kan jag bli tvungen att betala tillbaka allting i samband med att jag säljer min bostad i så fall?? Så himla kul är det ju inte?
Eftersom återbetalning beror på inkomsten så är ju bara det året man har inkomst från försäljning man betalar av så mkt mer. Sedan återgår det väl till det vanliga.