CSN - återbetalning
Sålde en bostad förra året och fick en vinst där som jag skattade för. Köpte en ny bostad.
Hsr fått årsbeskedet från CSN nu. De räknar alltså in bostadsvinsten som en inkomst....Det är ju ingen inkomst tänker jag.
Sålde en bostad förra året och fick en vinst där som jag skattade för. Köpte en ny bostad.
Hsr fått årsbeskedet från CSN nu. De räknar alltså in bostadsvinsten som en inkomst....Det är ju ingen inkomst tänker jag.
Jag får alltså betala in dubbelt så mycket till CSN i år.
Okej - ja, det är väl bara att betala, men suck, jag är ingen höginkomsttagare och det känns lite surt.
Studielån är bra - men kan man undvika lån när man pluggar är det ännu bättre ( tips till alla unga studenter ).
Eftersom återbetalning beror på inkomsten så är ju bara det året man har inkomst från försäljning man betalar av så mkt mer. Sedan återgår det väl till det vanliga.
Se det från den ljusa sidan ts. Blir jobbigt i år att betala mer, men å andra sidan kommer ju skulden försvinna lite snabbare.
Ja, jag får tänka så.....det blir roligare sen ...:)
Jag pluggade tre år på högskola ( kandidatexamen) på 90-talet.
Tog bara bidragsdelen.
Har varit så skönt att slippa egala tillbaka på det i mitt vuxna liv.
Jag är ganska säker på att de kan bortse från den inkomsten - ring dem och kolla hur du ska göra! (Jag var i samma sits för några år sedan, men det kan ha ändrats)
Jag kontaktade CSN och registrerade min inkomst av tjänst. Det gick en dag och vips fick jag ett lägre årsbelopp att betala. Så problemet löste sig! Skönt.