• Jemp

CSN - återbetalning

Anonym (Hanna) skrev 2024-01-07 15:02:15 följande:

Jag måste fråga du skrev att du blev tvungen att betala dubbelt upp. Hur stor vinst gjorde du? 
    jJag tänker för egen del när jag pluggat klart kanske jag har ca 300 000 i CSN lån. När jag är färdigutbildad och förhoppningsvis får jobb och bättre lön än nu är ett av mina mål att flytta. Har idag en bostadsrätt som jag kommer göra en ordentlig vinst på. Men planen är ju att de pengarna ska in på nästa boende, inte tvingas betala på ett lån jag tänkt betala av under lång tid. Just CSN är ju toppen pga den låga räntan. Vi säger att jag gör 1 miljon i vinst kan jag bli tvungen att betala tillbaka allting i samband med att jag säljer min bostad i så fall?? Så himla kul är det ju inte?

Om man inte har väldigt låg lön så baserar sig inte återbetalningarna till CSN på inkomst. Dvs, du kan få nedsättning till en viss % av inkomsten. Jag hade liknande lån som du, betalar ca 1000kr/mån enligt standard återbetalning. 
  • Jemp
    Anonym (Inte lätt) skrev 2024-01-07 18:25:13 följande:
    Ca 800 000. Sen skattade jag på det. En del är ju smartare än var jag var och skjuter upp vinstskatten och lägger in på nya bostaden men jag tänkte inte på det - utan ville ha det avklarat.

Jag betalar tillbaka 4%  av årsinkomsten i studielån.Det var ca 1300 sen och nu bli der 2600 kr per mån. Jag tjänar alltså 410 000 per år.

På 90-talet ökade ju räntorna så mycket att studeskulden ökade i högre grad ett tag än vad man hann återbetala. Alltså skulden blev högre än man tagit.

På min tid var det ju ont om jobb och man fick inte veller tjäna så mycket per termin, fribeloppet var lägre. Därför levde man i första han på studielånet - långt ifrån alla sparade det till bostad.

Det är trist att vara 50 och fortfarandr beyala studielån. Men jag får tänka på att  jag hade roligt på 90-talet när jag var ung och pluggade, bla  utomlands....
    Åh, det lät högt! såpass gamla lån har ju andra regler så där har jag inte så stor koll. 
Svar på tråden CSN - återbetalning