Okej med läxa till dagen efter?
Mitt barn går i tvåan och har flera gånger fått läxor till dagen efter alt från fredag till måndag, dvs över helgen.
Är det verkligen okej?
Mitt barn går i tvåan och har flera gånger fått läxor till dagen efter alt från fredag till måndag, dvs över helgen.
Är det verkligen okej?
Ja, det är ok. Så länge det inte är en väldigt tidskrävande läxa kanske. Mitt tips är att planera in 15 minuters läxläsning per dag. Får barnet ingen läxa den dagen lägger ni tiden på att läsa en bra bok tillsammans.
Ja, det är ok. Så länge det inte är en väldigt tidskrävande läxa kanske. Mitt tips är att planera in 15 minuters läxläsning per dag. Får barnet ingen läxa den dagen lägger ni tiden på att läsa en bra bok tillsammans.
Mitt barn har autism och adhd och är extremt trött efter skolan. Jag har två äldre barn och de har aldrig fått läxor från en dag till nästa. Tänk de barn som inte är hemma förrän ganska sent då?
Ligger barnet efter på lektionerna då den har diagnos?
Har hela klassen läxor?
Mitt barn har autism och adhd och är extremt trött efter skolan. Jag har två äldre barn och de har aldrig fått läxor från en dag till nästa. Tänk de barn som inte är hemma förrän ganska sent då?
Jag tar inte med mig jobbet hem.... Så nej, barn ska inte heller göra det.
Spelar det någon roll om läxan är till dagen efter eller flera dagar efter? Barnet är väl lika trött ändå?
Jag tänker att det är viktigt att ha en vardagsrutin som inkluderar läxa. Det bästa är att man tillbringar 15 minuter med läxläsning så fort man kommer hem, innan lek och TV startar, men är barnet mycket trött eller hungrig så kan man ha kort vila eller mellis först. Vi har läxa varje dag nu i ettan, men om det inte finns läxa så kan barnet lästräna eller jobba i övningsbok eller app.
Och om barnet är trött på vardagar så är det ju ännu bättre med läxa över helgen då barnet är utvilat. Vi har alltid läxläsning/övningar på lördag morgon, efter sovmorgon och lång frukost, men innan dagens aktiviteter.
Vi fick läxor varje vecka som läsning med en läslogg där man skulle skriva hur länge man läst och hur många sidor. En mysig stund som vi gjorde innan sänggåendet i sängen.
Sedan kom även andra läxor,från fredag till måndag. Dem gjorde vi på söndag eftermiddag vilket passade oss bäst.
Denna rutin har varit perfekt för oss och min numera 15-åriga dotter har ännu samma rutin dvs att påbörja kommande veckans läxor,inlämningar och förberedande arbete inför kommande prov med att gå igenom allt på söndagen. Får en bra översikt och kan planera sin fritid bättre så det skapas balans.
Lika bra att komma igång med en bra rutin eftersom det kommer att bli allt mer uppgifter som kommer hem?
Men ta också kontakt med skolan så ditt barn får bra anpassningar efter sin förmåga.
Har ni fått stöd i skolarbetet tidigare med tanke på hans nedsättningar? Här borde skolan hjälpa till.
Jag tar inte med mig jobbet hem.... Så nej, barn ska inte heller göra det.
Och det är inte något tillfälligt? Typ göra några sidor i matteboken eftersom barnet hamnar efter pga sjukdom eller så? På min andraklassares skola ges inte läxa till dagen efter, utan de haf läsläxa varje vecka. 1 kapitel (i världens tråkigaste bok), tisdag-måndag, som ska läsas vid 5 tillfällen högt för förälder/annan vuxen. Så i praktiken ska det ju göras varje vardag om man inte vill att barnet ska göra läxa på helgen. Och instuderingsfrågor till kapitlet, ca 4-5 st. "Tyvärr" är min unge dessutom rätt bra på att läsa, så han har nivå 3 (finns lätt, medel, svår) på boken, vilket innebär mer text med mer beskrivningar m.m. - och fler instuderingsfrågor. Så får elever som varit sjuka också ta med sig matte hem, och den ska sedan tillbaka nästa dag, men det är mer "i mån av tid" (men det bästa är ju att jobba ikapp, såklart, så inte barnet hamnar efter). Det var inte något sådant?
Nej, det hade jag inte varit positiv till och förmodligen tagit upp med läraren.
De flesta läxorna är inte värda att ha eftersom många av dem inte följs upp. Om det är glosläxor t ex så räcker inte en enda dag oavsett.
Jag ger nästan aldrig mina elever läxor. I år har EN klass av mina ca 120 elever haft EN läxa, det var för att de behövde träna på en del termer inför en skrivuppgift som skulle göras på tid.
Vid så låg ålder hade vi bara läxor till dagen efter. Nu hade jag iofs lätt för mig men det var ju inte jätteblodigt. Någon rättstavning, några mattetal, lite läsning. I fjärde klass vet jag att vi började med "beting", i matte. Att man skulle vara klar med vissa sidor till fredag. Det blev ju kors i skallen på rätt många, det här med att planera och lägga upp arbetet under veckan för att vi var så vana vid att bara ha läxor till dagen efter. Vet flera som satt och häst-jobbade på torsdagkvällen innan de fattade upplägget.
De flesta läxorna är inte värda att ha eftersom många av dem inte följs upp. Om det är glosläxor t ex så räcker inte en enda dag oavsett.
Jag ger nästan aldrig mina elever läxor. I år har EN klass av mina ca 120 elever haft EN läxa, det var för att de behövde träna på en del termer inför en skrivuppgift som skulle göras på tid.