• Anonym (Mamma)

    Okej med läxa till dagen efter?

    Mitt barn går i tvåan och har flera gånger fått läxor till dagen efter alt från fredag till måndag, dvs över helgen.

    Är det verkligen okej?

  • Svar på tråden Okej med läxa till dagen efter?
  • Anonym (Mia)

    Ja, det är ok. Så länge det inte är en väldigt tidskrävande läxa kanske. Mitt tips är att planera in 15 minuters läxläsning per dag. Får barnet ingen läxa den dagen lägger ni tiden på att läsa en bra bok tillsammans. 

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Mia) skrev 2023-12-14 11:18:55 följande:

    Ja, det är ok. Så länge det inte är en väldigt tidskrävande läxa kanske. Mitt tips är att planera in 15 minuters läxläsning per dag. Får barnet ingen läxa den dagen lägger ni tiden på att läsa en bra bok tillsammans. 


     


    Mitt barn har autism och adhd och är extremt trött efter skolan. Jag har två äldre barn och de har aldrig fått läxor från en dag till nästa. Tänk de barn som inte är hemma förrän ganska sent då?

  • Anonym (Ligger efter)

    Ligger barnet efter på lektionerna då den har diagnos?
    Har hela klassen läxor?

  • Anonym (Klara)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-12-14 11:30:45 följande:

     


    Mitt barn har autism och adhd och är extremt trött efter skolan. Jag har två äldre barn och de har aldrig fått läxor från en dag till nästa. Tänk de barn som inte är hemma förrän ganska sent då?


    Vad säger läraren? 
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-12-14 11:30:45 följande:

     


    Mitt barn har autism och adhd och är extremt trött efter skolan. Jag har två äldre barn och de har aldrig fått läxor från en dag till nästa. Tänk de barn som inte är hemma förrän ganska sent då?


    Ja det sätter det i lite annan dager. Prata med läraren, som ju bör känna till diagnoserna, och säg att läxor med kort varsel inte funkar för er just nu.

    Långsiktigt så tror jag att det för många familjer med barn med diagnoser är bra att på rutin läsa läxor. Det gör det till just en rutin och blir ingen obekväm överraskning som stör er kväll. Det gör det också så mycket mer effektivt genom att ta bort tjafs och förhandlingar (eller tjafs och förhandlingar försvinner inte man man tar hand om det i början, medan rutinen etableras).

    Barn som kommer hem väldigt sent på skoldagar kommer att ha svårt att göra långa läxor. Läxor som är korta, typ 15 minuter, bör funka så länge det går på rutin. För längre läxor så kanske de får göra det på fritids eller med läxhjälp? Jag håller med om att det blir svårt för små barn.
  • Agda90

    Jag tar inte med mig jobbet hem.... Så nej, barn ska inte heller göra det. 

  • Anonym (tx)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-12-14 11:30:45 följande:

     


    Mitt barn har autism och adhd och är extremt trött efter skolan. Jag har två äldre barn och de har aldrig fått läxor från en dag till nästa. Tänk de barn som inte är hemma förrän ganska sent då?


    Som någon med asperger och add (dock tyvärr inte diagnostiserat förrän i vuxen ålder så fick inte den hjälp som behövts) skulle jag snarare säga att det är ÄNNU viktigare att redan tidigt träna på och få in vanan med läxläsning varje dag. 
    Med den typen av diagnoser har man ofta problem i automatiseringsfunktionerna, det innebär att det är mycket svårare att få in saker att gå av vana (och ibland inte möjligt alls). Det som ställt till bland absolut störst problem i mitt liv gällande utbildning är just att jag aldrig lärde mig läsa läxor, jag hade lätt för mig i skolan så det hamnade lite under radarn och mellan stolarna. När jag senare i vissa ämnen i gymnasiet men framförallt på högskolan faktiskt behövde kunna fokusera och spendera tid på att läsa in tillräckligt material och göra uppgifter utanför klassrummet så att säga så kunde jag helt enkelt inte. Med en dubbeldiagnos med koncentrationsproblemen från add och automatiserings problematiken från autismspektrumstörningen blev det ett oöverstigligt problem att lösa. Man har då oftast inte förmågan att bara "göra det" eller "disciplinera sig". 
    Finns få saker jag känner mig lika besviken på gällande mina föräldrars och skolans agerande som att de inte såg till att jag verkligen fick träna in den vanan. 

    Ja man är helt slut och extremt trött efter skola/arbete, men får man chans att återhämta sig ett tag utan en massa stimuli brukar det bli lite bättre (som vuxen är hjärnan så trött efter jobbet jag helt sonika somnar en stund direkt efter) - så sätt in som vana att ha en speciell "läxläsningstid" lite senare på kvällen varje dag, oavsett om det är organiserad läxa eller inte, tillsammans. Som föreslagits ovan säg 15 minuter. Samma tid, varje vardag, ju mer som är exakt lika varje gång underlättar mycket för att lära in nya vanor om man har svårt med det. Ju mer trygghet med att det alltid är lika desto mindre utmattande blir det, färre saker som snurrar runt och måste hållas reda på så att säga. 

    Läxor i grundskolan har egentligen väldigt lite att göra med att de behövs för lärandet utan i att just lära sig kunna göra det för när det senare behövs, som mycket annat man lär sig som barn. Det är en oerhört viktig förmåga att ha för att klara senare studier, de som argumenterar för att ta bort dem gör bara barnen en björntjänst. Nej de ska naturligtvis inte vara för svåra för barnen i allmänhet att klara själva för de som har föräldrar som vare sig prioriterar att hjälpa sina barn eller helt enkelt inte har förmågan och inte extremt tidskrävande, men vanan och förmågan är väldigt viktig. SPECIELLT för de med olika former av inlärningsproblematik som kommer ha svårare att lära sig det själva senare i livet. Nästan allt är mycket mycket lättare att lära och automatisera ju yngre man är. 
  • Aliona

    Spelar det någon roll om läxan är till dagen efter eller flera dagar efter? Barnet är väl lika trött ändå? 


    Jag tänker att det är viktigt att ha en vardagsrutin som inkluderar läxa. Det bästa är att man tillbringar 15 minuter med läxläsning så fort man kommer hem, innan lek och TV startar, men är barnet mycket trött eller hungrig så kan man ha kort vila eller mellis först. Vi har läxa varje dag nu i ettan, men om det inte finns läxa så kan barnet lästräna eller jobba i övningsbok eller app. 


    Och om barnet är trött på vardagar så är det ju ännu bättre med läxa över helgen då barnet är utvilat. Vi har alltid läxläsning/övningar på lördag morgon, efter sovmorgon och lång frukost, men innan dagens aktiviteter. 


     

  • Anonym (Malin)

    Vi fick läxor varje vecka som läsning med en läslogg där man skulle skriva hur länge man läst och hur många sidor. En mysig stund som vi gjorde innan sänggåendet i sängen.
    Sedan kom även andra läxor,från fredag till måndag. Dem gjorde vi på söndag eftermiddag vilket passade oss bäst. 
    Denna rutin har varit perfekt för oss och min numera 15-åriga dotter har ännu samma rutin dvs att påbörja kommande veckans läxor,inlämningar och förberedande arbete inför kommande prov med att gå igenom allt på söndagen. Får en bra översikt och kan planera sin fritid bättre så det skapas balans. 


    Lika bra att komma igång med en bra rutin eftersom det kommer att bli allt mer uppgifter som kommer hem?
    Men ta också kontakt med skolan så ditt barn får bra anpassningar efter sin förmåga. 


    Har ni fått stöd i skolarbetet tidigare med tanke på hans nedsättningar? Här borde skolan hjälpa till. 

  • Anonym (lyx)
    Agda90 skrev 2023-12-14 12:01:50 följande:

    Jag tar inte med mig jobbet hem.... Så nej, barn ska inte heller göra det. 


    Vilken lyx att du inte tar med dig jobbet hem. Som lärare gör jag det både vardagar och helger och lov. Dock ger jag inte mina elever läxor till dagen efter, men det är för att varje elevgrupp bara har lektioner två gånger i veckan.
  • fjanten

    Och det är inte något tillfälligt? Typ göra några sidor i matteboken eftersom barnet hamnar efter pga sjukdom eller så? På min andraklassares skola ges inte läxa till dagen efter, utan de haf läsläxa varje vecka. 1 kapitel (i världens tråkigaste bok), tisdag-måndag, som ska läsas vid 5 tillfällen högt för förälder/annan vuxen. Så i praktiken ska det ju göras varje vardag om man inte vill att barnet ska göra läxa på helgen. Och instuderingsfrågor till kapitlet, ca 4-5 st. "Tyvärr" är min unge dessutom rätt bra på att läsa, så han har nivå 3 (finns lätt, medel, svår) på boken, vilket innebär mer text med mer beskrivningar m.m. - och fler instuderingsfrågor. Så får elever som varit sjuka också ta med sig matte hem, och den ska sedan tillbaka nästa dag, men det är mer "i mån av tid" (men det bästa är ju att jobba ikapp, såklart, så inte barnet hamnar efter). Det var inte något sådant?

  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-12-14 11:30:45 följande:

    Mitt barn har autism och adhd och är extremt trött efter skolan. Jag har två äldre barn och de har aldrig fått läxor från en dag till nästa. Tänk de barn som inte är hemma förrän ganska sent då?


    Vad säger läraren då? Vilken plan har ni lagt upp med skolan för att det ska fungera för ditt barn med diagnos?

    För de allra flesta skulle jag säga att en liten läxa inte är så farlig. Tror att mina läxor i den åldern tog en 10-15 minuter att genomföra och det är ju okej. Om det inte fungerar för ditt barn pga hens diagnoser är det ju nåt du måste lösa med skolan och lista ut hur läxorna ska se ut för ditt barn.
  • Jemp

    Nej, det hade jag inte varit positiv till och förmodligen tagit upp med läraren. 

  • Anonym (Lärare)

    De flesta läxorna är inte värda att ha eftersom många av dem inte följs upp. Om det är glosläxor t ex så räcker inte en enda dag oavsett.

    Jag ger nästan aldrig mina elever läxor. I år har EN klass av mina ca 120 elever haft EN läxa, det var för att de behövde träna på en del termer inför en skrivuppgift som skulle göras på tid.

  • Anonym (S)

    Vid så låg ålder hade vi bara läxor till dagen efter. Nu hade jag iofs lätt för mig men det var ju inte jätteblodigt. Någon rättstavning, några mattetal, lite läsning. I fjärde klass vet jag att vi började med "beting", i matte. Att man skulle vara klar med vissa sidor till fredag. Det blev ju kors i skallen på rätt många, det här med att planera och lägga upp arbetet under veckan för att vi var så vana vid att bara ha läxor till dagen efter. Vet flera som satt och häst-jobbade på torsdagkvällen innan de fattade upplägget.

  • Aliona
    Anonym (Lärare) skrev 2023-12-14 20:46:48 följande:

    De flesta läxorna är inte värda att ha eftersom många av dem inte följs upp. Om det är glosläxor t ex så räcker inte en enda dag oavsett.

    Jag ger nästan aldrig mina elever läxor. I år har EN klass av mina ca 120 elever haft EN läxa, det var för att de behövde träna på en del termer inför en skrivuppgift som skulle göras på tid.


    Det är ju kasst av skolan om de inte följer upp. I sonens klass missas det aldrig. Lärarna följer alltid upp läxan och sätter klistermärke eller stjärna i boken så vi föräldrar ser att de har sett. Det är lågstadiet det handlar om och då är det väl mest läxa på sånt som ska mängdtränas. Skulle ta en faslig tid om allt skulle göras i skolan.
Svar på tråden Okej med läxa till dagen efter?