• Aliona

Okej med läxa till dagen efter?

Spelar det någon roll om läxan är till dagen efter eller flera dagar efter? Barnet är väl lika trött ändå? 

Jag tänker att det är viktigt att ha en vardagsrutin som inkluderar läxa. Det bästa är att man tillbringar 15 minuter med läxläsning så fort man kommer hem, innan lek och TV startar, men är barnet mycket trött eller hungrig så kan man ha kort vila eller mellis först. Vi har läxa varje dag nu i ettan, men om det inte finns läxa så kan barnet lästräna eller jobba i övningsbok eller app. 

Och om barnet är trött på vardagar så är det ju ännu bättre med läxa över helgen då barnet är utvilat. Vi har alltid läxläsning/övningar på lördag morgon, efter sovmorgon och lång frukost, men innan dagens aktiviteter. 

• Aliona
    Anonym (Lärare) skrev 2023-12-14 20:46:48 följande:

De flesta läxorna är inte värda att ha eftersom många av dem inte följs upp. Om det är glosläxor t ex så räcker inte en enda dag oavsett.

Jag ger nästan aldrig mina elever läxor. I år har EN klass av mina ca 120 elever haft EN läxa, det var för att de behövde träna på en del termer inför en skrivuppgift som skulle göras på tid.

Det är ju kasst av skolan om de inte följer upp. I sonens klass missas det aldrig. Lärarna följer alltid upp läxan och sätter klistermärke eller stjärna i boken så vi föräldrar ser att de har sett. Det är lågstadiet det handlar om och då är det väl mest läxa på sånt som ska mängdtränas. Skulle ta en faslig tid om allt skulle göras i skolan.
Svar på tråden Okej med läxa till dagen efter?