Okej med läxa till dagen efter?
Anonym (Mamma) skrev 2023-12-14 11:30:45 följande:
Mitt barn har autism och adhd och är extremt trött efter skolan. Jag har två äldre barn och de har aldrig fått läxor från en dag till nästa. Tänk de barn som inte är hemma förrän ganska sent då?
Med den typen av diagnoser har man ofta problem i automatiseringsfunktionerna, det innebär att det är mycket svårare att få in saker att gå av vana (och ibland inte möjligt alls). Det som ställt till bland absolut störst problem i mitt liv gällande utbildning är just att jag aldrig lärde mig läsa läxor, jag hade lätt för mig i skolan så det hamnade lite under radarn och mellan stolarna. När jag senare i vissa ämnen i gymnasiet men framförallt på högskolan faktiskt behövde kunna fokusera och spendera tid på att läsa in tillräckligt material och göra uppgifter utanför klassrummet så att säga så kunde jag helt enkelt inte. Med en dubbeldiagnos med koncentrationsproblemen från add och automatiserings problematiken från autismspektrumstörningen blev det ett oöverstigligt problem att lösa. Man har då oftast inte förmågan att bara "göra det" eller "disciplinera sig".
Finns få saker jag känner mig lika besviken på gällande mina föräldrars och skolans agerande som att de inte såg till att jag verkligen fick träna in den vanan.
Ja man är helt slut och extremt trött efter skola/arbete, men får man chans att återhämta sig ett tag utan en massa stimuli brukar det bli lite bättre (som vuxen är hjärnan så trött efter jobbet jag helt sonika somnar en stund direkt efter) - så sätt in som vana att ha en speciell "läxläsningstid" lite senare på kvällen varje dag, oavsett om det är organiserad läxa eller inte, tillsammans. Som föreslagits ovan säg 15 minuter. Samma tid, varje vardag, ju mer som är exakt lika varje gång underlättar mycket för att lära in nya vanor om man har svårt med det. Ju mer trygghet med att det alltid är lika desto mindre utmattande blir det, färre saker som snurrar runt och måste hållas reda på så att säga.
Läxor i grundskolan har egentligen väldigt lite att göra med att de behövs för lärandet utan i att just lära sig kunna göra det för när det senare behövs, som mycket annat man lär sig som barn. Det är en oerhört viktig förmåga att ha för att klara senare studier, de som argumenterar för att ta bort dem gör bara barnen en björntjänst. Nej de ska naturligtvis inte vara för svåra för barnen i allmänhet att klara själva för de som har föräldrar som vare sig prioriterar att hjälpa sina barn eller helt enkelt inte har förmågan och inte extremt tidskrävande, men vanan och förmågan är väldigt viktig. SPECIELLT för de med olika former av inlärningsproblematik som kommer ha svårare att lära sig det själva senare i livet. Nästan allt är mycket mycket lättare att lära och automatisera ju yngre man är.