• Anonym (Mia)

Okej med läxa till dagen efter?

Ja, det är ok. Så länge det inte är en väldigt tidskrävande läxa kanske. Mitt tips är att planera in 15 minuters läxläsning per dag. Får barnet ingen läxa den dagen lägger ni tiden på att läsa en bra bok tillsammans. 

• Anonym (Mia)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-12-14 11:30:45 följande:

Mitt barn har autism och adhd och är extremt trött efter skolan. Jag har två äldre barn och de har aldrig fått läxor från en dag till nästa. Tänk de barn som inte är hemma förrän ganska sent då?

Ja det sätter det i lite annan dager. Prata med läraren, som ju bör känna till diagnoserna, och säg att läxor med kort varsel inte funkar för er just nu.

Långsiktigt så tror jag att det för många familjer med barn med diagnoser är bra att på rutin läsa läxor. Det gör det till just en rutin och blir ingen obekväm överraskning som stör er kväll. Det gör det också så mycket mer effektivt genom att ta bort tjafs och förhandlingar (eller tjafs och förhandlingar försvinner inte man man tar hand om det i början, medan rutinen etableras).

Barn som kommer hem väldigt sent på skoldagar kommer att ha svårt att göra långa läxor. Läxor som är korta, typ 15 minuter, bör funka så länge det går på rutin. För längre läxor så kanske de får göra det på fritids eller med läxhjälp? Jag håller med om att det blir svårt för små barn.
Svar på tråden Okej med läxa till dagen efter?