• Anonym (Råd)

    Samboskap

    Jag och killen har pratat om samboskap. Han flyttar hem till mig. Jag har just nu en väldigt dålig ekonomi då jag studerar, han har ut nästan dubbelt så mycket.


    I hemmet finns ett större barn och två hundar. 

    Vi har inte pratat ekonomi ännu men hur tänker ni andra med ekonomi? Är det rättvist att dela allt 50/50? Ska han betala för mitt barn? Försäkring på hundarna? Ska man dela så han går in och betalar större del av hushållets gemensamma utgifter då han tjänar mycket mer? 


    Hur har andra gjort? Kom gärna med försla.

  • Svar på tråden Samboskap
  • Anonym (Råd)
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2023-10-29 18:47:23 följande:
    Testa det här istället.

    Fokusera enbart på hur det hela påverkar dig och din ekonomi om nu det ekonomiska behöver vara en stor del i det hela.
    Även du skulle ju få det bättre ekonomiskt, på köpet får du dela livet med någon du älskar och som grädde på moset får du någon att dela alla vardagssysslor i hushållet med.

    Tona ner fokus på hur mycket han skulle tjäna rent ekonomiskt på det.

    Att du nu verkar ha fullt fokus på att "han tjänar mer pengar än mig och nu kommer han tjäna mer på denna uppgörelse också" visar tydligt vart dina värderingar ligger och vilket perspektiv du väljer att ta på situationen.
    Detta får dig att framstå i mycket dåligt ljus.

    Som någon sa innan så bör ju inte strävan efter att tjäna så mycket som möjligt ekonomiskt på det hela vara i fokus när man funderar på att dela livet med någon annan.
    Nu är du studerande och har barn, din tilltänkta sambo arbetar (heltid antar jag) och är barnlös. Självklart kommer han ha mycket bättre ekonomi än dig.