• Anonym (Råd)

    Samboskap

    Jag och killen har pratat om samboskap. Han flyttar hem till mig. Jag har just nu en väldigt dålig ekonomi då jag studerar, han har ut nästan dubbelt så mycket.


    I hemmet finns ett större barn och två hundar. 

    Vi har inte pratat ekonomi ännu men hur tänker ni andra med ekonomi? Är det rättvist att dela allt 50/50? Ska han betala för mitt barn? Försäkring på hundarna? Ska man dela så han går in och betalar större del av hushållets gemensamma utgifter då han tjänar mycket mer? 


    Hur har andra gjort? Kom gärna med försla.

  • Svar på tråden Samboskap
  • Anonym (Råd)
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2023-10-29 18:47:23 följande:
    Testa det här istället.

    Fokusera enbart på hur det hela påverkar dig och din ekonomi om nu det ekonomiska behöver vara en stor del i det hela.
    Även du skulle ju få det bättre ekonomiskt, på köpet får du dela livet med någon du älskar och som grädde på moset får du någon att dela alla vardagssysslor i hushållet med.

    Tona ner fokus på hur mycket han skulle tjäna rent ekonomiskt på det.

    Att du nu verkar ha fullt fokus på att "han tjänar mer pengar än mig och nu kommer han tjäna mer på denna uppgörelse också" visar tydligt vart dina värderingar ligger och vilket perspektiv du väljer att ta på situationen.
    Detta får dig att framstå i mycket dåligt ljus.

    Som någon sa innan så bör ju inte strävan efter att tjäna så mycket som möjligt ekonomiskt på det hela vara i fokus när man funderar på att dela livet med någon annan.
    Nu är du studerande och har barn, din tilltänkta sambo arbetar (heltid antar jag) och är barnlös. Självklart kommer han ha mycket bättre ekonomi än dig.

    Men klart jag vill vara med någon jag älskar och trivs att vara med. Du får göra din egen tolkning men det jag menar med pengarna är att det kanske kan bli en stor skillnad ekonomiskt som innebär att jag for står kvar på ruta ett, eller kanske rent av förlorar på att vara sambo. Jag vill ju inte bli skuldsatt. 

    Jag kommer vara den som bidrar mest i hushållet ändå eftersom han dels jobbar längre dagar och har längre resväg till sitt jobb än jag har till universitetet, sen är han inte så bra på matlagning eller tvätt enligt sig själv. Sen brukar han träna ett par timmar varje dag med. Fast det är ju i närheten av hans jobb. 


    Vi ska ses imorgon så då tänker jag höra hur han tänkt sig ett samboskap. Jag vill iaf att det ska kännas bra för oss båda och att vi går in med gemensam bild. Han har kvar sin lägenhet i 6 månader som han hyr ut då han flyttar till mig.

  • Anonym (D)
    Anonym (Råd) skrev 2023-10-29 19:27:03 följande:

    Men klart jag vill vara med någon jag älskar och trivs att vara med. Du får göra din egen tolkning men det jag menar med pengarna är att det kanske kan bli en stor skillnad ekonomiskt som innebär att jag for står kvar på ruta ett, eller kanske rent av förlorar på att vara sambo. Jag vill ju inte bli skuldsatt. 

    Jag kommer vara den som bidrar mest i hushållet ändå eftersom han dels jobbar längre dagar och har längre resväg till sitt jobb än jag har till universitetet, sen är han inte så bra på matlagning eller tvätt enligt sig själv. Sen brukar han träna ett par timmar varje dag med. Fast det är ju i närheten av hans jobb. 


    Vi ska ses imorgon så då tänker jag höra hur han tänkt sig ett samboskap. Jag vill iaf att det ska kännas bra för oss båda och att vi går in med gemensam bild. Han har kvar sin lägenhet i 6 månader som han hyr ut då han flyttar till mig.


    Om du förlorar såpass mycket i bostadsbidrag att han måste betala halva hyran för att du inte ska gå ekonomiskt back på att bli sambo så är tycker jag gott att han kan betala det. Det blir ju jätteskevt om han, som redan har det betydligt bättre ställt, ska få minskade utgifter medan dina utgifter ökar.

    Är han en vettig människa så har han nog inga problem med det. 

    Jag tycker för övrigt att det är väldigt klokt av dig att tänka på allt sånt här nu, innan ni har flyttat ihop. Många sambopar upptäcker alldeles försent att de inte alls har samma uppfattning om hur ekonomin ska hanteras.
  • Anonym (vänster är ett skällsord)
    Anonym (Råd) skrev 2023-10-29 19:27:03 följande:

    Du får göra din egen tolkning men det jag menar med pengarna är att det kanske kan bli en stor skillnad ekonomiskt som innebär att jag for står kvar på ruta ett, eller kanske rent av förlorar på att vara sambo. Jag vill ju inte bli skuldsatt. .


    Kommer du se din ekonomi som "tillbaks till ruta ett" även när du ev får ett jobb som höjer din inkomst och du därmed förlorar nått bidrag som du lyfter nu?

    Resonerande i spår likt detta gör mig vansinnig.

    Som skattebetalare önskar jag att ni flyttar ihop nu direkt, så att jag slipper betala en stor del av din boendekostnad.
  • Anonym (Råd)
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2023-10-29 20:02:51 följande:
    Kommer du se din ekonomi som "tillbaks till ruta ett" även när du ev får ett jobb som höjer din inkomst och du därmed förlorar nått bidrag som du lyfter nu?

    Resonerande i spår likt detta gör mig vansinnig.

    Som skattebetalare önskar jag att ni flyttar ihop nu direkt, så att jag slipper betala en stor del av din boendekostnad.

    Vill du bli ännu argare?!


    Jag lyfter barnbidrag, jag har fött barn med kejsarsnitt, gått hos BVC, mitt barn går i skolan och det gör även jag. Förresten så var jag sjukskriven i nästan ett år innan mina studier. Dessutom röstar jag vänster ❤️


    Förresten så har min kille pratat om att studera en master när jag är klar med min utbildning. Men oroa dig inte för hans bostadsbidrag. Jag kommer stå för merparten av utgifterna då han har dåligt med pengar. Om jag inte skaffar ett barn till vill säga.

    TACK snälla du för att du sponsrat mig i alla dessa år ????🏾💋

  • Anonym (vänster är ett skällsord)
    Anonym (Råd) skrev 2023-10-29 20:14:58 följande:

    Vill du bli ännu argare?!


    Jag lyfter barnbidrag, jag har fött barn med kejsarsnitt, gått hos BVC, mitt barn går i skolan och det gör även jag. Förresten så var jag sjukskriven i nästan ett år innan mina studier. Dessutom röstar jag vänster ❤️


    Förresten så har min kille pratat om att studera en master när jag är klar med min utbildning. Men oroa dig inte för hans bostadsbidrag. Jag kommer stå för merparten av utgifterna då han har dåligt med pengar. Om jag inte skaffar ett barn till vill säga.

    TACK snälla du för att du sponsrat mig i alla dessa år ????🏾💋


    Jösses så grovt du missade poängen....

    Men det är ju fint av dig att iaf vara rak och ärlig med att du är fullt medveten om vilken parasit du är och att det är med uppsåt du försöker försörja dig på andras arbete.
  • Anonym (Råd)

    Min sjukskrivning kom från att jag jobbade mig till en utbrändhet så den kanske jag har betalat in genom skatten jag betalat under mina år som hårt arbetande kvinna. 

  • Anonym (A)
    Anonym (D) skrev 2023-10-29 19:48:07 följande:
    Om du förlorar såpass mycket i bostadsbidrag att han måste betala halva hyran för att du inte ska gå ekonomiskt back på att bli sambo så är tycker jag gott att han kan betala det. Det blir ju jätteskevt om han, som redan har det betydligt bättre ställt, ska få minskade utgifter medan dina utgifter ökar.

    Är han en vettig människa så har han nog inga problem med det. 

    Jag tycker för övrigt att det är väldigt klokt av dig att tänka på allt sånt här nu, innan ni har flyttat ihop. Många sambopar upptäcker alldeles försent att de inte alls har samma uppfattning om hur ekonomin ska hanteras.
    Klokt inlägg
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Råd) skrev 2023-10-29 19:27:03 följande:

    Men klart jag vill vara med någon jag älskar och trivs att vara med. Du får göra din egen tolkning men det jag menar med pengarna är att det kanske kan bli en stor skillnad ekonomiskt som innebär att jag for står kvar på ruta ett, eller kanske rent av förlorar på att vara sambo. Jag vill ju inte bli skuldsatt. 

    Jag kommer vara den som bidrar mest i hushållet ändå eftersom han dels jobbar längre dagar och har längre resväg till sitt jobb än jag har till universitetet, sen är han inte så bra på matlagning eller tvätt enligt sig själv. Sen brukar han träna ett par timmar varje dag med. Fast det är ju i närheten av hans jobb. 


    Vi ska ses imorgon så då tänker jag höra hur han tänkt sig ett samboskap. Jag vill iaf att det ska kännas bra för oss båda och att vi går in med gemensam bild. Han har kvar sin lägenhet i 6 månader som han hyr ut då han flyttar till mig.


    Mycket bra att ni tar det långsamt, pratar med varandra, och att han har lägenheten kvar! Så borde alla göra. Vet så många som flyttat ihop alldeles för fort, inget har funkat, och sedan har de inte kommit ur det för de har inte kunnat få tag i var sin bostad som de har råd med ensamma.

    Extra viktigt när man har barn förstås, ifall det inte skulle funka i vardagen mellan barnet och den nya styvpappan eller styvmamman. Då gäller det att man kan komma ur det fort tillsammans med sitt barn. 
  • Anonym
    Anonym (Ines) skrev 2023-10-29 14:17:20 följande:
    Behöver inte tjejer äta, eller? 
    Nej, de lever på luft och kärlek... Obestämd
    Anonym (D) skrev 2023-10-29 14:32:32 följande:
    Helt sant. Jag funderade på att inkludera det också i mitt inlägg men jag insåg att det skulle bli förvirrande för vissa (som exempelvis Anonym här ovan) som inte klarar av att diskutera hypotetiska situationer. :)

    Så du förespråkar att man ska gå ifrån ämnet i ts för att spekulera i hur det hade kunnat vara istället för att hålla dig till ts?
    Vill du diskutera hypotetiska situationer så gör det i en egen tråd.
  • Anonym (nkönhPÖ)
    Anonym (Råd) skrev 2023-10-29 15:10:14 följande:

    Klart ekonomi spelar in. Det gör det väl alltid, det påverkar ju hela ens livstillvaro. Du har väl inte missat att man har riktigt usel ekonomi som student? Jag har ut cirka 15000kr i månaden. Mindre pengar än så kan jag inte klara mig på. Han i sin tur har ut dubbelt så mycket som mig. Skillnaden i vår ekonomi skulle enorm om han betalade 3100kr i hyra medan jag betalade 6300kr. Den enda som skulle bli en (ekonomisk) vinnare på det här är han. Han skulle tjäna 5000kr/månad av att bara lämna sin bostad medan jag blir av med mitt bostadsbidrag.


     


    Jag blir så himla glad när jag ser att ni diskuterar detta INNAN ni flyttar ihop! 


    Iaf, om jag vore den som tjänade mer skulle jag utan prut betala hälften av allt, även om barnet inte är mitt. Särskilt som jag tjänar på att bo ihop med någon och denne går back. (Iom det förlorade bostadsbidraget. Kom också ihåg att du kan bli återbetalningsskyldig, så maila din handläggare så du kan kolla hur det blir för dig). 


    Vill man promt hålla på ditt och mitt så räkna ut vad sovrummet kostar i förhållande till övrigt. Alltså som ex: Hyran är 7000 kr för en trea på 70 kvm, kvm priset blir då 100 kr. Om ditt barns rum är 10 kvm ska alltså 1000 kr dras av från hyran innan ni delar på den, den tusenlappen blir din att betala. 


    Gemensamma kostnader som mat, el, ev uppvärmning, förbrukningsvaror etc delas lika på. Om ditt barn äter mycket (tonårspojkar kan tex äta kopiösa mängder ibland) så kan du ta en liten del mer av matkostnaderna om han vill det. (Snålhet är dock ingen attraktiv egenskap hos någon enligt mig) 

    Om han inte vill dela lika på allt så var noga med att påpeka att då får ni göra aktiviteter och annat som DU har råd med. Om han har råd att åka till USA och du har råd att åka till Skåne om ni ska dela lika, ja då åker ni till Skåne på semester. 


    Ett annat alternativ är att ni betalar utefter % på vad ni tjänar. Du har 15 000 han har 30 000. Tillsammans har ni 45 000. 30000/45000 = ca 0,66. Han ska alltså betala drygt 60% och du  knappt 40%. 


    Ytterligare ett alternativ är att ni lägger alla pengar i samma pott, betalar allt gemensamt och delar lika på resten. Det är dock inte alltid alla vill det så länge man inte är gifta eller har gemensamma barn. 


     

  • Anonym (Råd)

    Efter att jag och min kille pratade i måndags om ekonomiin så sa han att det kändes självklart att vi delar på mat och gemensamma utgifter. Precis som jag trodde. Jag kommer ju självklart hjälpa honom när han studerar sin master. Vi har heller aldrig räknat kronor och ören tidigare. Ibland har jag betalat t.ex restaurangnotan då han, jag och dottern ätit ute, ibland han. Vi har valt varandra och orkar inte bry oss riktigt om vem som betalar vad. Det går nog på ett ut ändå.

Svar på tråden Samboskap