Inlägg från: Anonym (Nja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nja)

Samboskap

Anonym (Tjejen) skrev 2023-10-28 11:43:28 följande:

Det är självklart att om han ska bo hos dig så ska han betala halva hyran inte en tredjedel om inte hennes ex också bo där och de delar hyran på 3,? Tyst Annars halva hyran 50/50. Sen får han betala för sin mat det får ni själva räkna ut vad det blir.
    Självklar en del av elen och internet också. 

Nä, men hennes barn bor ju där, och hade det barnet inte funnits så hade paret kunnat ha ett mindre och billigare boende. Jag säger inte att man SKA tänka så, men jag vill bara förklara VARFÖR man kan tänka så. 
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Råd) skrev 2023-10-29 19:27:03 följande:

Men klart jag vill vara med någon jag älskar och trivs att vara med. Du får göra din egen tolkning men det jag menar med pengarna är att det kanske kan bli en stor skillnad ekonomiskt som innebär att jag for står kvar på ruta ett, eller kanske rent av förlorar på att vara sambo. Jag vill ju inte bli skuldsatt. 

Jag kommer vara den som bidrar mest i hushållet ändå eftersom han dels jobbar längre dagar och har längre resväg till sitt jobb än jag har till universitetet, sen är han inte så bra på matlagning eller tvätt enligt sig själv. Sen brukar han träna ett par timmar varje dag med. Fast det är ju i närheten av hans jobb. 

Vi ska ses imorgon så då tänker jag höra hur han tänkt sig ett samboskap. Jag vill iaf att det ska kännas bra för oss båda och att vi går in med gemensam bild. Han har kvar sin lägenhet i 6 månader som han hyr ut då han flyttar till mig.

Mycket bra att ni tar det långsamt, pratar med varandra, och att han har lägenheten kvar! Så borde alla göra. Vet så många som flyttat ihop alldeles för fort, inget har funkat, och sedan har de inte kommit ur det för de har inte kunnat få tag i var sin bostad som de har råd med ensamma.

Extra viktigt när man har barn förstås, ifall det inte skulle funka i vardagen mellan barnet och den nya styvpappan eller styvmamman. Då gäller det att man kan komma ur det fort tillsammans med sitt barn. 
Svar på tråden Samboskap