• Anonym (H)

Kan han få hyreslägenheten?

Kan han bedömas ha större behov av den? Det är mitt kontrakt, men vi flyttade ihop ganska kort tid efter jag fått den.

Jag har tre barn, men ett stort sparkonto så jag har råd att köpa annat boende. Han tjänar väldigt dåligt och har jättedålig köplats, så är ganska körd om han inte lyckas få andrahand.

• Svar på tråden Kan han få hyreslägenheten?
  • Anonym (H)
    Anonym (Erfaren) skrev 2023-10-13 05:00:16 följande:
    Barnen måste ha ett hem, det är prio ett.
    Nu är barnen dina, barnens behov går först och därför har du det enorma fördelen i vem som ska ha lägenheten.
    Men de sa att det hade varit annorlunda om vi haft gemensamma barn och jag undrar varför.
  • Anonym (Erfaren)
    Anonym (H) skrev 2023-10-13 05:37:32 följande:
    Men de sa att det hade varit annorlunda om vi haft gemensamma barn och jag undrar varför.
    Det är ju pga det jag skrev. 
    Har inte tid att utveckla detta, jobbet väntar.
    Du får fundera lite så klarnar det nog.
  • Anonym (H)
    Anonym (Erfaren) skrev 2023-10-13 05:38:29 följande:
    Det är ju pga det jag skrev. 
    Har inte tid att utveckla detta, jobbet väntar.
    Du får fundera lite så klarnar det nog.
    Ser inte alls varför han skulle få den på grund av gemensamma barn, vare sig barnen eller jag behöver den mindre för det.
  • Anonym (Jur)
    Anonym (H) skrev 2023-10-13 04:51:29 följande:
    Bara undrar, vad skulle gemensamma barn göra för skillnad? Varför skulle det kunna väga mer till hans fördel än min när de är gemensamma?
    För att då har han också barn att ta hand om som behöver bostad när de är hos honom.  
  • Anonym (H)
    Anonym (Jur) skrev 2023-10-13 06:25:17 följande:
    För att då har han också barn att ta hand om som behöver bostad när de är hos honom.  
    Och jag också, så varför skulle det väga mer till hans fördel? Det är han som valt att ha ett extremt lågavlönat jobb. Byter han har han råd till åtminstone andrahand.
  • Anonym (Jur)
    Anonym (H) skrev 2023-10-13 06:33:35 följande:
    Och jag också, så varför skulle det väga mer till hans fördel? Det är han som valt att ha ett extremt lågavlönat jobb. Byter han har han råd till åtminstone andrahand.
    Det ökar hans möjlighet att få kontraktet om han vill.  Men på inget sätt garnterar det.  

Vill du sätta dig in i detta ordentligt skulle jag rekommendera någon bok om Familjerätt och Hyresrätt. Kolla kurslitteratur på juristprogramet.  
  • Kammen320
    Anonym (H) skrev 2023-10-13 06:33:35 följande:
    För att du skulle ha större möjlighet att skaffa nytt boende? Du sa ju att du har sparkonto och skulle kunna köpa något. Hade ni haft gemensamt barn ska ju barnet ha boende även när det är hos pappan, o han skulle då kunna bedömas vara i större behov av nuvarande lägenhet. Gissar jag på
  • Anonym (H)
    Kammen320 skrev 2023-10-13 07:36:04 följande:
    För att du skulle ha större möjlighet att skaffa nytt boende? Du sa ju att du har sparkonto och skulle kunna köpa något. Hade ni haft gemensamt barn ska ju barnet ha boende även när det är hos pappan, o han skulle då kunna bedömas vara i större behov av nuvarande lägenhet. Gissar jag på
    Han kan byta jobb och skaffa andrahands. Jag vill inte tömma sparkontot för att han är bekväm. Tack och lov att det inte blev några barn.
  • Anonym (Bo)
    Anonym (H) skrev 2023-10-13 04:51:29 följande:
    Bara undrar, vad skulle gemensamma barn göra för skillnad? Varför skulle det kunna väga mer till hans fördel än min när de är gemensamma?
    För att om ni har gemensamma barn och  t.ex. han skulle vara boendeförälder framöver kan det finns skäl för att låta lägenheten övergå. Det handlar inte om att det skulle väga över till hans fördel. Det handlar om att då gäller sambolagens paragraf om vem som behöver bostaden bäst. Om det inte finns gemensamma barn krävs "synnerliga skäl", vilket i praktiken innebär aldrig. Så du ska se det som att möjligheten för honom att ta över lägenheten är obefintlig om det inte finns gemensamma barn eftersom detta uttryckligen står i Sambolagen. Det vill säga du behöver inte oroa dig för det. Jag skrev inget om att han skulle gynnas om det funnits gemensamma barn. Bara förklarade för en annan person i tråden vad som gäller enligt Sambolagen:

"Innehar den ena sambon den gemensamma bostaden med hyresrätt eller bostadsrätt och utgör egendomen inte samboegendom, har den andra sambon rätt att överta den när samboförhållandet upphör, om den sambon bäst behöver bostaden och ett sådant övertagande även med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt.
    Om samborna inte har eller har haft barn tillsammans, gäller detta dock endast om synnerliga skäl talar för det." (Min fetmarkering)
  • Agda90
    Anonym (H) skrev 2023-10-13 06:09:28 följande:
    Ser inte alls varför han skulle få den på grund av gemensamma barn, vare sig barnen eller jag behöver den mindre för det.
    Då hade man tittat vem av er som har minst chans att få ett annat boende och den hade fått bo kvar i lägenheten. 
  • fornminne

Även om ni hade haft gemensamma barn hade det inte varit självklart att han skulle få lägenheten. Men då hade han i alla fall haft en chans. Nu är han i praktiken chanslös. 

• Anonym (Nej)
    Anonym (H) skrev 2023-10-13 07:40:01 följande:
    Han kan byta jobb och skaffa andrahands. Jag vill inte tömma sparkontot för att han är bekväm. Tack och lov att det inte blev några barn.

Fast det är så lagen säger. Nu har ni inga gemensamma barn så det är ju inget du behöver lägga vikt vid. 

Men, som sagt, hade ni haft det så hade han haft en betydligt större chans än han har nu att få lgh. 

Svar på tråden Kan han få hyreslägenheten?