• Anonym (H)

Kan han få hyreslägenheten?

Kan han bedömas ha större behov av den? Det är mitt kontrakt, men vi flyttade ihop ganska kort tid efter jag fått den.

Jag har tre barn, men ett stort sparkonto så jag har råd att köpa annat boende. Han tjänar väldigt dåligt och har jättedålig köplats, så är ganska körd om han inte lyckas få andrahand.

• Svar på tråden Kan han få hyreslägenheten?
  • Anonym (Jur)
    Anonym (H) skrev 2023-10-12 08:30:46 följande:

Möblerna är också en diskussion... jag köpte dem i samband med inflytten och anser att det är mitt, medan han menar att han har rätt till hälften. Det har han väl inte?

Kommer ni inte överrens så kan det bli så att en domstol bedömer att möblerna ska ingå i en bodelning då de inköptes för användande i den gemensamma bostaden.

Dock är det inte hälften av möblerna han ska ha. Hälften av nuvärde är det som gäller. Begagnade möbler har ett rätt begränsat värde.
  • Anonym (H)
    Anonym (Jur) skrev 2023-10-12 09:34:50 följande:
    Kommer ni inte överrens så kan det bli så att en domstol bedömer att möblerna ska ingå i en bodelning då de inköptes för användande i den gemensamma bostaden.

Dock är det inte hälften av möblerna han ska ha. Hälften av nuvärde är det som gäller. Begagnade möbler har ett rätt begränsat värde.
    Men allt köptes av MIG till MIN bostad. Jag har betalat precis allt och enligt mig är det inte köpt för gemensamt bruk... jag valde allt utan att rådfråga honom. De enda
    som haft input är mina barn.
  • Agda90
    Anonym (H) skrev 2023-10-12 08:30:46 följande:

Möblerna är också en diskussion... jag köpte dem i samband med inflytten och anser att det är mitt, medan han menar att han har rätt till hälften. Det har han väl inte?

När flyttade han in i lägenheten?
  • Anonym (H)
    Agda90 skrev 2023-10-12 10:34:11 följande:
    När flyttade han in i lägenheten?
    Typ två månader efter jag flyttade in. Jag tyckte det var för tidigt egentligen, men han ville så gärna...
  • Anonym (de jure)
    Anonym (H) skrev 2023-10-12 09:50:42 följande:
    Men allt köptes av MIG till MIN bostad. Jag har betalat precis allt och enligt mig är det inte köpt för gemensamt bruk... jag valde allt utan att rådfråga honom. De enda
    som haft input är mina barn.
    Blir man sambo med någon gäller sambolagen. 

Men den kan också jämkas, så hur länge har han bott i bostaden?
    Det är av betydelse.

Läs här om bodelning och jämkning:

www.familjensjurist.se/fraga-juristen/flytta-ihop--bli-sambo/jamkning-enligt-sambolagen/
  • Anonym (H)
    Anonym (de jure) skrev 2023-10-12 10:39:31 följande:
    Blir man sambo med någon gäller sambolagen. 

Men den kan också jämkas, så hur länge har han bott i bostaden?
    Det är av betydelse.

Läs här om bodelning och jämkning:

www.familjensjurist.se/fraga-juristen/flytta-ihop--bli-sambo/jamkning-enligt-sambolagen/

"3 §  Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning och inte annat följer av 4 eller 9 §."

Det är inte köpt för gemensam användning.
    Han har bott här ungefär ett år.

• Anonym (A)

Om vi bortser från vad sambolagen säger, vilken tölp som vill ta lägenheten och hela bohaget bara för att han (ev) kan. Fy fan.

• Anonym (Jur)
    Anonym (H) skrev 2023-10-12 10:44:04 följande:

"3 §  Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning och inte annat följer av 4 eller 9 §."

Det spelar ingen roll vartför du köpte möblerna. Köptes de för gemsnamt bruk i er bostad ska det ingår i bodelningen.

Nu kan de där två månaderna som det dröjde för honom att fllytta in vara en möjlig väg ur detta

Men, i praktiken, han kommer inte gå till domstol för möblerna. Blåvägar du kommer inget hända, Eventuellt att han blir sur och arg samt jobbig på annat sätt men kan du hantera det så vägra.
  • Anonym (de jure)
    Anonym (H) skrev 2023-10-12 10:44:04 följande:

Han kan ju tycka annorlunda men jag tror han får svårt att hävda sin delaktighet i möblerna då du har kvitto och har betalt allt innan han flyttade in.

Stå på dig TS, och få ut honom ur diun bostad så fort som möjligt.

Flytta allt smått du är särskilt rädd om till annan plats så länge han har tillgång till lgh.

(bara ett tips från alla kvinnor som fått fotoalbum vandade, kläder förstörda
    och smycken stulna av en dräggaktig man vid separation)
  • Anonym (H)
    Anonym (Jur) skrev 2023-10-12 11:09:39 följande:
    Det spelar ingen roll vartför du köpte möblerna. Köptes de för gemsnamt bruk i er bostad ska det ingår i bodelningen.

Nu kan de där två månaderna som det dröjde för honom att fllytta in vara en möjlig väg ur detta

Men, i praktiken, han kommer inte gå till domstol för möblerna. Blåvägar du kommer inget hända, Eventuellt att han blir sur och arg samt jobbig på annat sätt men kan du hantera det så vägra.

Men det är ju det jag säger... de är inte köpta för gemensamt bruk, även om han påstår det. De köptes till min bostad innan han bodde här.

Svar på tråden Kan han få hyreslägenheten?