• Anonym (H)

Kan han få hyreslägenheten?

Kan han bedömas ha större behov av den? Det är mitt kontrakt, men vi flyttade ihop ganska kort tid efter jag fått den.

Jag har tre barn, men ett stort sparkonto så jag har råd att köpa annat boende. Han tjänar väldigt dåligt och har jättedålig köplats, så är ganska körd om han inte lyckas få andrahand.

• Svar på tråden Kan han få hyreslägenheten?
  • Anonym (H)
    Anonym (Barn?) skrev 2023-10-12 07:18:32 följande:

Hur är hans familjesituation då?

Ett vuxet barn.
  • Anonym (H)
    Anonym (?) skrev 2023-10-12 08:11:22 följande:

Skaffade ni den för gemensamt bruk?
    Hur länge har du/han bott i den?

Definitionsfråga. Jag flyttade in i den under förhållandet och vi hade pratat mycket om att flytta ihop. Han anser att den var för gemensamt bruk, medan jag inte håller med.
  • Anonym (H)
    fjanten skrev 2023-10-12 08:15:36 följande:

Om du har tre barn som bor hemma är oddsen låga att du kommer tvingas flytta. 

Vad skulle kunna tippa till hans fördel tror du?
  • Anonym (H)

Möblerna är också en diskussion... jag köpte dem i samband med inflytten och anser att det är mitt, medan han menar att han har rätt till hälften. Det har han väl inte?

• Anonym (H)
    Anonym (Jur) skrev 2023-10-12 09:34:50 följande:
    Kommer ni inte överrens så kan det bli så att en domstol bedömer att möblerna ska ingå i en bodelning då de inköptes för användande i den gemensamma bostaden.

Dock är det inte hälften av möblerna han ska ha. Hälften av nuvärde är det som gäller. Begagnade möbler har ett rätt begränsat värde.
    Men allt köptes av MIG till MIN bostad. Jag har betalat precis allt och enligt mig är det inte köpt för gemensamt bruk... jag valde allt utan att rådfråga honom. De enda
    som haft input är mina barn.
  • Anonym (H)
    Agda90 skrev 2023-10-12 10:34:11 följande:
    När flyttade han in i lägenheten?
    Typ två månader efter jag flyttade in. Jag tyckte det var för tidigt egentligen, men han ville så gärna...
  • Anonym (H)
    Anonym (de jure) skrev 2023-10-12 10:39:31 följande:
    Blir man sambo med någon gäller sambolagen. 

Men den kan också jämkas, så hur länge har han bott i bostaden?
    Det är av betydelse.

Läs här om bodelning och jämkning:

www.familjensjurist.se/fraga-juristen/flytta-ihop--bli-sambo/jamkning-enligt-sambolagen/

"3 §  Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning och inte annat följer av 4 eller 9 §."

Det är inte köpt för gemensam användning.
    Han har bott här ungefär ett år.

• Anonym (H)
    Anonym (Jur) skrev 2023-10-12 11:09:39 följande:
    Det spelar ingen roll vartför du köpte möblerna. Köptes de för gemsnamt bruk i er bostad ska det ingår i bodelningen.

Nu kan de där två månaderna som det dröjde för honom att fllytta in vara en möjlig väg ur detta

Men, i praktiken, han kommer inte gå till domstol för möblerna. Blåvägar du kommer inget hända, Eventuellt att han blir sur och arg samt jobbig på annat sätt men kan du hantera det så vägra.

Men det är ju det jag säger... de är inte köpta för gemensamt bruk, även om han påstår det. De köptes till min bostad innan han bodde här.

• Anonym (H)
    Anonym (Bo) skrev 2023-10-12 22:04:47 följande:
    Det stämmer _inte_ att den som har störst behov får lägenheten. Har man inga gemensamma barn krävs synnerliga skäl för att den som inte står på kontraktet ska gå lägenheten. Synnerliga skäl innebär i praktiken att det aldrig inträffar. (Nåja, det kan inträffa, men det krävs så extremt mycket för det att jag inte ens vill skriva nästan aldrig. Aldrig är närmare sanningen än nästan aldrig.)

Finns det gemensamma barn är det annorlunda,  men nu har de inte gemensamma barn.
    Bara undrar, vad skulle gemensamma barn göra för skillnad? Varför skulle det kunna väga mer till hans fördel än min när de är gemensamma?
  • Anonym (H)
    Anonym (Erfaren) skrev 2023-10-13 05:00:16 följande:
    Barnen måste ha ett hem, det är prio ett.
    Nu är barnen dina, barnens behov går först och därför har du det enorma fördelen i vem som ska ha lägenheten.
    Men de sa att det hade varit annorlunda om vi haft gemensamma barn och jag undrar varför.
  • Anonym (H)
    Anonym (Erfaren) skrev 2023-10-13 05:38:29 följande:
    Det är ju pga det jag skrev. 
    Har inte tid att utveckla detta, jobbet väntar.
    Du får fundera lite så klarnar det nog.
    Ser inte alls varför han skulle få den på grund av gemensamma barn, vare sig barnen eller jag behöver den mindre för det.
  • Anonym (H)
    Anonym (Jur) skrev 2023-10-13 06:25:17 följande:
    För att då har han också barn att ta hand om som behöver bostad när de är hos honom.  
    Och jag också, så varför skulle det väga mer till hans fördel? Det är han som valt att ha ett extremt lågavlönat jobb. Byter han har han råd till åtminstone andrahand.
  • Anonym (H)
    Kammen320 skrev 2023-10-13 07:36:04 följande:
    För att du skulle ha större möjlighet att skaffa nytt boende? Du sa ju att du har sparkonto och skulle kunna köpa något. Hade ni haft gemensamt barn ska ju barnet ha boende även när det är hos pappan, o han skulle då kunna bedömas vara i större behov av nuvarande lägenhet. Gissar jag på
    Han kan byta jobb och skaffa andrahands. Jag vill inte tömma sparkontot för att han är bekväm. Tack och lov att det inte blev några barn.
Svar på tråden Kan han få hyreslägenheten?