• HejhejLina

    Svärmor - Låta barn skrika

    Hej, tänkte höra era tankar kring 5 minutersmetod. Min svärmor påpekar varje gång vår dotter gråter eller skriker att vi inte ska gå till henne och trösta utan låta henne skrika i fem minuter varje gång för då kommer hon sluta av sig självt, dottern är nu nio månader.


    Så gjorde hon mot sitt barn och tycker det är helt rätt. Hon tycker heller inte att vi ska lägga oss i dotterns rum och sova när det behövs, heller inte att vår dotter ska somna när vi är närvarande, för då kan hon vänja sig vid det.
    För mig låter det helt upp åt väggarna och rent skadligt när man dessutom läser om forskning kring vilka skador hjärnan åsamkas vid bristande omsorg. Har också sagt det till henne, att det är en gammal metod från 70-talet man inte rekommenderar. Men hon bryr sig inte utan tycker att vi ska låta henne skrika. Jag är också rädd att när hon passar vår dotter (det har hänt korta stunder) att hon ska låta henne skrika. Vet att det hänt en gång när vi var borta, då gick farfar tillslut in till vår dotter. Men han är annars av samma åsikt. För övrigt måste jag tillägga att vi tröstar vår dotter och hon är ett väldigt lugnt barn, sällan att hon är ledsen, men det händer ju ibland såklart. 

  • Svar på tråden Svärmor - Låta barn skrika
  • Anonym (Pappa)
    Jemp skrev 2023-09-08 10:38:42 följande:
    Ja, och jag undrar över relevansen? Eller varför man skulle låta barnet vara ledset utan interaktion i en sån situation?
    I vissa situationer ska man bara vara där och inte försöka motverka barns känslor. När föräldrar försöker stoppa barns känslor på olika sätt kan det få dem att tro att det är fel att visa känslor.
  • Agda90
    Anonym (Pappa) skrev 2023-09-08 13:14:18 följande:
    I vissa situationer ska man bara vara där och inte försöka motverka barns känslor. När föräldrar försöker stoppa barns känslor på olika sätt kan det få dem att tro att det är fel att visa känslor.
    Men det är stor skillnad på att visa känslor och att gråta/skrika. 
  • Jemp
    Anonym (Pappa) skrev 2023-09-08 13:14:18 följande:
    I vissa situationer ska man bara vara där och inte försöka motverka barns känslor. När föräldrar försöker stoppa barns känslor på olika sätt kan det få dem att tro att det är fel att visa känslor.
    Ja och är ju precis det sistnämnda tråden handlar om. 
  • Anonym (Pappa)
    Agda90 skrev 2023-09-08 13:25:50 följande:
    Men det är stor skillnad på att visa känslor och att gråta/skrika. 
    Att gråta och skrika är att visa känslor. Och det är ett exempel på när det kan vara fel att motverka barnets känslor.
  • Agda90
    Anonym (Pappa) skrev 2023-09-08 13:35:12 följande:
    Att gråta och skrika är att visa känslor. Och det är ett exempel på när det kan vara fel att motverka barnets känslor.
    Vet du, när jag gråter och är ledsen då vill jag ha en kram. Att någon visar att den personen bryr sig om mig och ser att jag är ledsen. Jag vill inte bli stående och gråta för att mina känslor ska visas. 

    Om ett barn står och gråter så finns det en anledning. Att visa omtanke är inte att motverka barnets känslor. 
  • Anonym

    Bry dig inte om vad hon säger.
    Du gör ju som du vill med ditt barn.
    Det hon säger är helt förlegat. 
    Nej jag skulle inte låta någon som tänker låta barnet ligga skrikandes i sängen

  • Anonym
    Anonym skrev 2023-09-08 18:49:14 följande:

    Bry dig inte om vad hon säger.
    Du gör ju som du vill med ditt barn.
    Det hon säger är helt förlegat. 
    Nej jag skulle inte låta någon som tänker låta barnet ligga skrikandes i sängen


    pass mitt barn
  • Anonym (Anja)

    vem bryr sig om vad en svärmor tycker? Hon har väl ingen åsikt i detta, det är ditt barn. Låt henne inte passa barnet helt enkelt. Ingen har passat mitt barn när hon var bebis utan det var först i treårsåldern. lämna inte bebisen till henne.

  • Anonym (S)

    Kom ihåg att du ts är barnets mamma och inte svärmor.
    Du har burit och fött ditt barn så du vet vad som är bäst för er.

    Ignorera svärmors råd och gör vad som är bäst för er som familj. Man kan inte ta upp en liten bebis för ofta.
    För varje gång man har den i sin famn desto tryggare och starkare anknytning får man.

    Så säg till svärmor att du Inte vill att ditt barn ska skrika i 5 minuter innan någon tar upp för tröst. Och om hon inte kan respektera dina önskemål så kan hon inte passa sitt barnbarn.

  • Anonym (Pappa)
    Anonym (S) skrev 2023-09-08 22:46:38 följande:

    Kom ihåg att du ts är barnets mamma och inte svärmor.
    Du har burit och fött ditt barn så du vet vad som är bäst för er.

    Ignorera svärmors råd och gör vad som är bäst för er som familj. Man kan inte ta upp en liten bebis för ofta.
    För varje gång man har den i sin famn desto tryggare och starkare anknytning får man.

    Så säg till svärmor att du Inte vill att ditt barn ska skrika i 5 minuter innan någon tar upp för tröst. Och om hon inte kan respektera dina önskemål så kan hon inte passa sitt barnbarn.


    Jag tror man som förälder försöker göra så bra man kan. Däremot tror jag det vore bra om man som förälder också insåg att det man gör inte behöver vara det bästa för barnet.

    Bara för att man fött och levt med ett barn så vet man inte alltid vad som är bäst. Därför är det bra att få råd utifrån. Däremot är BVC eller en barnpsykolog bättre än svärmor...
  • HejhejLina

    Vi nattar henne med en saga eller bara lägger henne och det funkar bra. Ibland vakna hon av mardröm eller blir ledsen av andra anledningar, det är då svärmor tycker hon kan ligga kvar. I perioder vaknar hon ett par nätter i rad och då lägger jag mig i hennes rum, så att hon vet att hon inte är ensam. Det funkar alltid bra för oss, sen är allt som vanligt och hon sover själv nätterna igenom. 
    Exakt, min sambo vågar inte säga ifrån, det är jag som får göra det. Säger han ifrån säger han oftast att det är jag som tycker något, inte han själv, det gör saken svårare. 

  • Anonym (Näää)

    Jag är några dagar sen men vill ändå svara. 

    Skulle aldrig låta mitt barn gråta på det sättet. När nåt inte blir som hon vill, på dagtid, så kan hon bli otroligt arg (det visar sig som gråt) och det går absolut inte att krama henne, det blir värre. Skulle jag försöka ta henne till mig och krama förlänger jag utbrottet med säkert en kvart. Däremot sitter jag ju bredvid och visar att jag är där och frågar om hon vill ha en kram osv. Hon är två år. När det lagt sig, och hon fått ut all frustration, kommer hon till mig och vi kan kramas och gosa lite och sen leka. 

    Men det är ju en helt annan sak att vakna på natten/när man sover och vara ledsen! Vi har legat kvar bredvid henne vid nattning sen hon föddes, även vid vilan på dagen. När hon vaknat av mardröm osv har vi alltid gått in direkt när vi sett att hon inte bara skrek till i sömnen. Hon är ett väldigt tryggt barn. Nu när hon vaknar kan hon lösa det själv, och på dagen ligger hon och väntar på att vi ska komma in, aldrig ledsen, för hon vet att vi kommer till henne. :) 

    Din svärmor kan dra nånstans. 
    Men framförallt; varför ska DU ta den här kampen med henne?! Det är väl din mans uppgift? 

  • Anonym (N)

    Din killes mamma har inget att säga om hur ni nattar ert barn. 


    Skaffa en lämpligare barnvakt. 

  • Agda90
    Anonym (Pappa) skrev 2023-09-09 00:33:39 följande:
    Jag tror man som förälder försöker göra så bra man kan. Däremot tror jag det vore bra om man som förälder också insåg att det man gör inte behöver vara det bästa för barnet.

    Bara för att man fött och levt med ett barn så vet man inte alltid vad som är bäst. Därför är det bra att få råd utifrån. Däremot är BVC eller en barnpsykolog bättre än svärmor...
    Även barnpsykologer kan vara fel personer att ta emot råd från!
    Den jag träffade 2007 ansåg att jag skulle tvinga min 7 månaders att äta mer för då skulle hon mirakulöst börja sova bättre på nätterna. 
    TVINGA ett barn att äta... jo lycka till med det!
  • Agda90
    HejhejLina skrev 2023-09-09 00:58:52 följande:

    Vi nattar henne med en saga eller bara lägger henne och det funkar bra. Ibland vakna hon av mardröm eller blir ledsen av andra anledningar, det är då svärmor tycker hon kan ligga kvar. I perioder vaknar hon ett par nätter i rad och då lägger jag mig i hennes rum, så att hon vet att hon inte är ensam. Det funkar alltid bra för oss, sen är allt som vanligt och hon sover själv nätterna igenom. 
    Exakt, min sambo vågar inte säga ifrån, det är jag som får göra det. Säger han ifrån säger han oftast att det är jag som tycker något, inte han själv, det gör saken svårare. 


    Ge sambon en fet spark i röven och kräv att han börjar bete sig som en vuxen MAN och inte som den bebis han verkar vara!

    Jag har fasiken inget över för män som är rädda för sina mammor!
  • Anonym (Pappa)
    Agda90 skrev 2023-09-11 13:01:57 följande:
    Även barnpsykologer kan vara fel personer att ta emot råd från!
    Den jag träffade 2007 ansåg att jag skulle tvinga min 7 månaders att äta mer för då skulle hon mirakulöst börja sova bättre på nätterna. 
    TVINGA ett barn att äta... jo lycka till med det!
    Man kan ju alltid försöka få dem att äta mer. Forskningen ger gott stöd för att extra kolhydrater leder till bättre sömn. 
  • Agda90
    Anonym (Pappa) skrev 2023-09-11 13:48:27 följande:
    Man kan ju alltid försöka få dem att äta mer. Forskningen ger gott stöd för att extra kolhydrater leder till bättre sömn. 
    Nu är du ute och cyklar. Kolhydrater får blodsockret att gå upp och sedan ner.  Sömnen blir inte bättre av att proppa någon full med kolhydrater. 

    Och mitt fall var rådet tydligt, jag skulle TVINGA mitt barn. När dottern var mätt så stängde hon munnen och inget trugande i världen kunde få henne att öppna den igen. Så då hade det varit tvång och sådant tvång är barnmisshandel!
Svar på tråden Svärmor - Låta barn skrika