• Anonym (Galen)

Hur står folk ut med sina tonåringar?!

Jag är så less på mina tonåringar. Hur står folk ut? 

De har blivit såna där människor som blir sura, kränkta och arga vad man än säger. Man får liksom tassa på tå. En helt vanlig konversation om vad som helst så blir dottern plötsligt jättearg, vägrar prata mer och tycker man är dum. En jättetrevlig middag eller ett samtal i bilen spårar ur direkt man råkar säga något dottern inte tycker om eller håller med om eller inte vill höra. Hon tar alla tillfällen i akt att bli arg. 

Sonen som är några år yngre har börjat få en jäkla attityd, dryg och trist. 

Jag blir så himla arg och less. Varför ska man behöva stå ut med sånt här beteende. 

Ibland blir jag jättearg. Iblabd sur. Ofta försöker jag hålla lugnet och ibland känns beteendet så absurt att jag måste skratta åt det. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-07-30 17:24
    För att förtydliga problemen lite.

Vi har generellt en väldigt bra kontakt och familjeliv. Vi gör saker ihop, pratar ihop, vi är väldigt aktiva i deras idrott, skola osv.

Problemet är väl främst ett par situationer. Allt som innebär att fatta beslut eller något som innebär minsta stress, då går hon helt i spinn och skriker. Hon vrålar i dessa situationer "jag hatar mitt liv", "allt är ert fel", "det här är värsta dagen någonsin" osv osv.

Det här innebär alltså situationer som när hon ska besluta om att ta en tjock tröja med sig eller inte när hon ska iväg, packa något, hittar inte rätt strumpa, hårsnodd sina airpods osv osv. Eller bestämma sig för om hon ska äta eller duscha först efter träningen på kvällen, typ,

Sen är hon oerhört känslig för att man skämtar med henne, pratar om något som har med kroppen att göra (alltså kvinnokroppen) eller säger något i ett ämne hon inte vill prata om. Då blir hon jättesur och "kränkt" och går därifrån eller vill inte prata mer.

Hon är i övrigt väldigt välfungerande, med vänner, skola och idrott.
  • Svar på tråden Hur står folk ut med sina tonåringar?!
  • Anonym (Challe)
    Anonym (Galen) skrev 2023-07-30 16:56:49 följande:
    Alla gånger jag klarar att hålla mig lugn så gör jag väl ungefär så. Säger inte så mycket, håller mig passiv osv. Men jag tycker ju sällan att det hjälper. det blir ju inte ett bråk mellan oss, det är ju bra, men hon är ju lika arg och skrikande för det? 
    Även om det är jobbigt på gränsen till outhärdligt så läste jag någonstans att man ska försöka ge tonåringarna uppskattning, såsom leenden eller övriga tecken till gillandet i vardagen. Dom går igenom något jobbigt själva, visa tecken på att man uppskattar dom som individer, utan att dom behöver göra något, eller prestera.

Nu är det såklart olämpligt att visa uppskattning för utbrott. Men ögonkontakt vid olika tillfällen 

https://www.1177.se/barn--gravid/sa-vaxer-och-utvecklas-barn/barnets-utveckling/tonaringar-13-18-ar/

Visa och berätta att du tycker om ditt barn. Visa att hen gör dig glad. Gör detta utan att det krävs någon prestation från tonåringens sida.

Lyssna och var närvarande.

Fundera på dina egna levnadsvanor och inställning till dig själv och andra. Hur du gör och säger påverkar ditt barn. Goda levnadsvanor är bland annat att äta bra mat och att röra på sig.

Visa att det tonåringen känner är viktigt. Få hen att känna efter vad hen vill.
  • Anonym (Galen)

Vi har generellt en väldigt bra kontakt och familjeliv. Vi gör saker ihop, pratar ihop, vi är väldigt aktiva i deras idrott, skola osv. 

Problemet är väl främst ett par situationer. Allt som innebär att fatta beslut eller något som innebär minsta stress, då går hon helt i spinn och skriker. Hon vrålar i dessa situationer "jag hatar mitt liv", "allt är ert fel", "det här är värsta dagen någonsin" osv osv.

Det här innebär alltså situationer som när hon ska besluta om att ta en tjock tröja med sig eller inte när hon ska iväg, packa något, hittar inte rätt strumpa, hårsnodd sina airpods osv osv. Eller bestämma sig för om hon ska äta eller duscha först efter träningen på kvällen, typ,

Sen är hon oerhört känslig för att man skämtar med henne, pratar om något som har med kroppen att göra (alltså kvinnokroppen) eller säger något i ett ämne hon inte vill prata om. Då blir hon jättesur och "kränkt" och går därifrån eller vill inte prata mer. 

• Anonym (Galen)
    linani skrev 2023-07-30 13:08:30 följande:
    Att säga åt någon som är arg "sluta vara arg" är väl allmänt känt som en ganska fruktlös och dålig metod. Många tonåringar känner att ingen förstår dem. Att då få sina känslor mötta med "lugna ner dig" eller "prata på ett annat sätt" istället för att bli lyssnade på ger såklart vatten på kvarnen.

Om någon är helt hysterisk, var lågaffektiv själv. Eskalera inte konflikten. 
    Försök se bakom ilskan, vad handlar det om egentligen?
    Prata när ni har bra stunder. Försök hitta på mys och trevlighet så ofta det går. 
    Ta inte åt dig. Inse att det som sägs INTE  handlar om dig, det handlar om dina barns frigörelse.

Och förminska inte dotterns känslor genom att kalla det hon upplever för bagateller. Är det viktigt för henne, så är det så. Det betyder inte att man behöver släppa allt för händer och genast leta upp en förlorad tröja, men fnys inte åt hennes upplevelse.

Lyssna. Prata. Visa att din kärlek är ovillkorlig även om de beter sig som as.
    Jag brukar vara tydlig med att jag älskar henne, kramas med henne osv osv när det är lugnt. Jag visar uppskattning för saker hon gör, Vi har trevlig ihop.

Jag vet att det blir fel att säga lugna ner dig. Men om, jag säger något och hon direkt går upp i falsett, då tappar jag liksom lusten att prata om det. Speciellt som hon alltid hävdar väldigt bestämt att hon inte är arg och att hon inte skriker... 
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Galen) skrev 2023-07-30 17:24:23 följande:

Låter som en mild form av diagnos just det där med obeslutsamheten och ångesten det skapar.
  • Anonym (Galen)
    Anonym (Hmm) skrev 2023-07-30 17:27:29 följande:
    Låter som en mild form av diagnos just det där med obeslutsamheten och ångesten det skapar.
    Så kan det kanske vara men det finns inga andra skäl att utreda något så det som är är det vi måste förhålla oss till. 
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Galen) skrev 2023-07-30 17:42:49 följande:
    Så kan det kanske vara men det finns inga andra skäl att utreda något så det som är är det vi måste förhålla oss till. 
    Nej man måste inte utreda allt men har ni tagit reda på hur ni kan stötta henne i detta?
  • Anonym (Galen)
    Anonym (Hmm) skrev 2023-07-30 17:48:54 följande:
    Nej man måste inte utreda allt men har ni tagit reda på hur ni kan stötta henne i detta?
    Men det är ju det jag gör när jag frågar här? Eller var menar du att jag skulle söka hjälp? Det är ju inte direkt läge att ringa BUP med tre års väntetid när det inte är akuta problem...
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Galen) skrev 2023-07-30 18:03:00 följande:
    Men det är ju det jag gör när jag frågar här? Eller var menar du att jag skulle söka hjälp? Det är ju inte direkt läge att ringa BUP med tre års väntetid när det inte är akuta problem...
    Ja, det finns ju hela internet fullt av information tänkte jag. Där skulle iaf jag leta först. Särskilt om man förstår engelska också, då öppnas en hel värld av möjligheter.
  • Anonym (Jessica)
    Studentpappa skrev 2023-07-30 16:47:31 följande:
    Vi har en dotter med liknande besvär, inte lika stora kanske men dock. Hon tar, petar, trampar etc. och alltid ett visst antal ggr och ju tröttare hon är ju värre blir det. 

Hon upprepar ofta samma saker vid läggning många ggr också, vi har sökt hjälp och gått på samtal. Det hjälpte väl henne till viss del att prata om det med hon vägrar fortsätta. Hon vill ju sluta men vi har inget aning om hur vi ska hjälpa henne, på samtalen skulle hon genom att testa och se att inget hemskt sker om hon inte gör sina ritualer komma förbi det. Men det verkar ha dålig effekt...

Hur skulle du vilja att någon hjälpt dig?

Vad jobbigt för henne. Började allt plötsligt? Tänkte så hon inte också har PANDAS som en annan hade. Det börjar ju då med tvång efter infektion som halsfluss. Besvären med tvång kommer alltså poff, utan att man haft det tidigare. Ipren hjälpte för mig som lindring vilket tydde på att det var något annat än vanlig ångest, enligt psykiatrin. 

Hm, detta hade jag behövt just då: 
    - Stöttande förälder som pratar lugnt med en. 
    - Att man har läst på ordentligt om besvären för att kunna förstå så bra som möjligt. Man kanske inte kan förstå helt, men man visar att man vill förstå genom läsningen. Det gör otroligt mycket.  
    - Att man pratar lugnt. Titta en i ansiktet och säga tex ?jag finns här för dig?. Mitt uppe i den henska ångesten är det som att man svävar iväg helt och tappar fokus fullständigt. Det är lätt då att man inte har ögonkontakt när man pratar utan svävar iväg fullständigt. Prata lagom mycket, ibland räcker det att bara känna att man inte är ensam. 
    - Minska på intryck som ljud, ljus och stress runt omkring. Inga krav. Hjärnan är ju tyvärr så överbelastad som den är. 
    - Inte bli kallad lat. Det gjorde mig oerhört ledsen, för jag kunde ju inte göra något. 

- Skrik och ilska är maskerad sorg och en oerhörd ångest. Man ska självklart visa att det inte är okej att slå i dörrar men jag hade uppskattat om man inte skrek att jag var dum i huvudet för det tex. 

Det viktigaste tror jag är stöttningen och försöka sätta sig in i det, prata lugnt, minska stress och krav. Belöna framsteg. Dämpa ljud omkring. Mindfulness är med bra, kanske man kan prata med henne om om det inte är världens ångestattack. Då ska man hitta tex tre sake man ser, tre saker man hör, tre saker man kan känna. Genom att tänka på det så blir man mer närvarande i sig själv. 

Sömnen är viktig också. Oerhört viktig. Stress och dålig sömn gör att man tänker sämre.

Jag brukar ha svackor och må sämre när jag är trött. 

Det gör ont i mig att höra att hon har besvär när hon ska gå och lägga sig. Alla ritualer hon måste göra. Lilla tjejen, vad jag hade velat ge henne en kram. Skickar en genom nätet.

• Studentpappa
    Anonym (Jessica) skrev 2023-07-30 18:21:51 följande:

Vad jobbigt för henne. Började allt plötsligt? Tänkte så hon inte också har PANDAS som en annan hade. Det börjar ju då med tvång efter infektion som halsfluss. Besvären med tvång kommer alltså poff, utan att man haft det tidigare. Ipren hjälpte för mig som lindring vilket tydde på att det var något annat än vanlig ångest, enligt psykiatrin. 

Hm, detta hade jag behövt just då: 
    - Stöttande förälder som pratar lugnt med en. 
    - Att man har läst på ordentligt om besvären för att kunna förstå så bra som möjligt. Man kanske inte kan förstå helt, men man visar att man vill förstå genom läsningen. Det gör otroligt mycket.  
    - Att man pratar lugnt. Titta en i ansiktet och säga tex ?jag finns här för dig?. Mitt uppe i den henska ångesten är det som att man svävar iväg helt och tappar fokus fullständigt. Det är lätt då att man inte har ögonkontakt när man pratar utan svävar iväg fullständigt. Prata lagom mycket, ibland räcker det att bara känna att man inte är ensam. 
    - Minska på intryck som ljud, ljus och stress runt omkring. Inga krav. Hjärnan är ju tyvärr så överbelastad som den är. 
    - Inte bli kallad lat. Det gjorde mig oerhört ledsen, för jag kunde ju inte göra något. 

- Skrik och ilska är maskerad sorg och en oerhörd ångest. Man ska självklart visa att det inte är okej att slå i dörrar men jag hade uppskattat om man inte skrek att jag var dum i huvudet för det tex. 

Det viktigaste tror jag är stöttningen och försöka sätta sig in i det, prata lugnt, minska stress och krav. Belöna framsteg. Dämpa ljud omkring. Mindfulness är med bra, kanske man kan prata med henne om om det inte är världens ångestattack. Då ska man hitta tex tre sake man ser, tre saker man hör, tre saker man kan känna. Genom att tänka på det så blir man mer närvarande i sig själv. 

Sömnen är viktig också. Oerhört viktig. Stress och dålig sömn gör att man tänker sämre.

Jag brukar ha svackor och må sämre när jag är trött. 

Det gör ont i mig att höra att hon har besvär när hon ska gå och lägga sig. Alla ritualer hon måste göra. Lilla tjejen, vad jag hade velat ge henne en kram. Skickar en genom nätet.

Tack, hon har som tur inte så mycket ångestproblem (än iaf). Har inget minne av att det kommit poff utan det smög sig nog på allt eftersom. 

Vi pratar mycket om det men hon säger att mycket händer i hennes huvud som vi inte vet. Men i sommar har det varit rätt lugnt och det är alltid bättre när hon är sysselsatt och har något att göra.

I skolan verkar det vara rätt svårt/mycket petande etc. 
     och kompisarna har börjat fråga vad hon håller på med och det är väl det man är rädd för att hon ska bli mobbad för det. Det är inga problem under lektioner men typiskt när hon ska på rast och klä på sig.

Idag som många andra dagar i sommar har vi badat och hon har haft kompisar där och då märks det inte allt, sen kommer kvällen och då blir det annat många ggr.
    Ride it like you stole it
  • TvillingmammaVästgöte

Min man hade problem med våra snälla tonåringar så jag anmälde honom på kurs hos kommunen, de hade gratis och ambitiös kurs för tonårsföräldrar. Det bästa med kursen var att han insåg hur välartade och trevliga barn han hade. 

• Anonym (Galen)
    Studentpappa skrev 2023-07-30 18:56:58 följande:
    Tack, hon har som tur inte så mycket ångestproblem (än iaf). Har inget minne av att det kommit poff utan det smög sig nog på allt eftersom. 

Vi pratar mycket om det men hon säger att mycket händer i hennes huvud som vi inte vet. Men i sommar har det varit rätt lugnt och det är alltid bättre när hon är sysselsatt och har något att göra.

I skolan verkar det vara rätt svårt/mycket petande etc. 
     och kompisarna har börjat fråga vad hon håller på med och det är väl det man är rädd för att hon ska bli mobbad för det. Det är inga problem under lektioner men typiskt när hon ska på rast och klä på sig.

Idag som många andra dagar i sommar har vi badat och hon har haft kompisar där och då märks det inte allt, sen kommer kvällen och då blir det annat många ggr.
    förlåt men vad menar du med "mycket petande"?
Svar på tråden Hur står folk ut med sina tonåringar?!