• Anonym (Galen)

Hur står folk ut med sina tonåringar?!

Jag är så less på mina tonåringar. Hur står folk ut? 

De har blivit såna där människor som blir sura, kränkta och arga vad man än säger. Man får liksom tassa på tå. En helt vanlig konversation om vad som helst så blir dottern plötsligt jättearg, vägrar prata mer och tycker man är dum. En jättetrevlig middag eller ett samtal i bilen spårar ur direkt man råkar säga något dottern inte tycker om eller håller med om eller inte vill höra. Hon tar alla tillfällen i akt att bli arg. 

Sonen som är några år yngre har börjat få en jäkla attityd, dryg och trist. 

Jag blir så himla arg och less. Varför ska man behöva stå ut med sånt här beteende. 

Ibland blir jag jättearg. Iblabd sur. Ofta försöker jag hålla lugnet och ibland känns beteendet så absurt att jag måste skratta åt det. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-07-30 17:24
    För att förtydliga problemen lite.

Vi har generellt en väldigt bra kontakt och familjeliv. Vi gör saker ihop, pratar ihop, vi är väldigt aktiva i deras idrott, skola osv.

Problemet är väl främst ett par situationer. Allt som innebär att fatta beslut eller något som innebär minsta stress, då går hon helt i spinn och skriker. Hon vrålar i dessa situationer "jag hatar mitt liv", "allt är ert fel", "det här är värsta dagen någonsin" osv osv.

Det här innebär alltså situationer som när hon ska besluta om att ta en tjock tröja med sig eller inte när hon ska iväg, packa något, hittar inte rätt strumpa, hårsnodd sina airpods osv osv. Eller bestämma sig för om hon ska äta eller duscha först efter träningen på kvällen, typ,

Sen är hon oerhört känslig för att man skämtar med henne, pratar om något som har med kroppen att göra (alltså kvinnokroppen) eller säger något i ett ämne hon inte vill prata om. Då blir hon jättesur och "kränkt" och går därifrån eller vill inte prata mer.

Hon är i övrigt väldigt välfungerande, med vänner, skola och idrott.
  • Svar på tråden Hur står folk ut med sina tonåringar?!
  • Oussama
    Anonym (Jessica) skrev 2023-07-30 10:52:36 följande:
    Håller med. Blev själv kallad lat och blev nedsliten från sängen när jag hade så hemsk ångest att ingenting funkade. Tvångstankar som kom plötsligt och förstörde hela mig. De skrek åt mig att göra något. Att jag hade ett smutsigt rum. Var uppe till 5 om nätterna och grät pga ångest. Önskar bara att någon hade funnits där för mig. 
    Herre Gud, tycker synd om den lilla tjejen, om dig. Du hade fått stöttning och kramar av mig om jag fanns där. 

Men nu har du gått förbi det hoppas jag och mår bättre :) 
  • OlgaElvira
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-07-30 10:45:35 följande:

En anledning till att tonåringar är buttra och arga är sömnbrist, de flesta svenska tonåringar sover inte tillräckligt mycket. 

Många tonåringar är också stressade över skolan och även annat.

En del tonåringar är deprimerade. 

Der är viktigt att inte skylla allt på tonårshormoner. 

Tonåren är en svår tid för många och föräldrarna är viktigare än någonsin. 

Ja, sömnbrist är vanligt och var vanligt. Det händer så mycket i deras kroppar och sinnen under de där åren. Skolan var stressande även när mina barn var i tonåren, och det är ett tag sedan.
    Som tonåring verkar man ha sömnbehov som en treåring, det är bara det att de inte inser det själva.
  • Anonym (Galen)
    Anonym (Hmm) skrev 2023-07-30 10:37:46 följande:
    Har det funkat tycker du? Bra start där, men att dra in förmåner borde vara en fullständigt naturlig följd av dåligt beteende. Hur ska de annars lära sig tänkte du? Bete sig som skit och ändå få allt serverat på silverfat? De kommer att bli väldigt jobbiga för omvärlden.

Vad för förmåner är det som ska dras in menar du? jag kan ju inte sluta bry mig om mitt barn för att de beter sig illa. 

jag vill ju fortfarande att de ska sköta mat, sömn, skola, träning osv. 

• Anonym (Galen)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-07-30 10:45:35 följande:

En anledning till att tonåringar är buttra och arga är sömnbrist, de flesta svenska tonåringar sover inte tillräckligt mycket. 

Många tonåringar är också stressade över skolan och även annat.

En del tonåringar är deprimerade. 

Der är viktigt att inte skylla allt på tonårshormoner. 

Tonåren är en svår tid för många och föräldrarna är viktigare än någonsin. 

Fast dottern kan haverera över galna grejor även under helt lediga veckor på sommarlovet när hon sovit länge och inte har några krav eller måsten. 
  • Anonym (Galen)
    linani skrev 2023-07-30 10:48:34 följande:
    Så din metod för konflikthantering är att bli arg. Din egen pappa blev så arg att du inte vågade uttrycka dina känslor.
    Och nu är du förvånad över att ditt barn uttrycker sig genom att bli arg och skrika?

Tonåringar är ju tyvärr egna människor, så dom kommer uppföra sig som de själva behagar. Inte nödvändigtvis så som du VILL att de ska vara. Och det är en viktig insikt för dig att öva på, att acceptera att dina barn frigör sig och inte längre lyder enligt dina önskemål.

Sedan måste du såklart fortsätta att hitta din plats i er nya relation. Vilka är dina gränser? Du kan acceptera XX och YY men inte att bli kallad ZZ. Etc. Dessa gränser kanske måste vara snävare än du själv först tror. Och det kanske inte kan upprätthållas genom att du blir arg och skäller, utan på andra mer pedagogiska sätt.
    Jag försöker verkligen hålla mig lugn men ja jag blir arg ibland.

Men oftast ber vi henne bara prata lugnt och inte skrika så vi kan prata med varandra. Då blir hon ännu argare och hävdar oerhört bestämt att hon inte är arg och inte skriker? 

vad är dessa andra mer pedagogiska sätt? Vad gör man, konkret, när någon är helt hysterisk, vrålar, vräker ur sig allt möjligt. För en grej som borde vara en bagatell. 
  • Anonym (Jessica)
    Oussama skrev 2023-07-30 10:58:13 följande:
    Herre Gud, tycker synd om den lilla tjejen, om dig. Du hade fått stöttning och kramar av mig om jag fanns där. 

Men nu har du gått förbi det hoppas jag och mår bättre :) 
    Men åh. Tack gulliga du. Det där behövde jag faktiskt höra. Ja, jag mår bättre. Lite besvär finns kvar än men jämför man så är nästan allt borta. Stor kram ! 
  • Anonym (Jessica)
    Anonym (Galen) skrev 2023-07-30 11:45:26 följande:
    Fast dottern kan haverera över galna grejor även under helt lediga veckor på sommarlovet när hon sovit länge och inte har några krav eller måsten. 
    Men då måste det finnas en grundläggande orsak till att hon spårar ur för en liten grej? Kan ni prata om allt?
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Galen) skrev 2023-07-30 11:43:26 följande:

Vad för förmåner är det som ska dras in menar du? jag kan ju inte sluta bry mig om mitt barn för att de beter sig illa. 

jag vill ju fortfarande att de ska sköta mat, sömn, skola, träning osv. 

Det beror på vilka förmåner de har, eller hur? T ex internet, telefonräkningar, månadspeng, dyra hobbies, skjutsningar, biobesök på föräldrars bekostnad, följa med på roliga utflykter, det kan ju vara vad som helst. Beter man sig illa, och dina verkar vara riktigt fula mot dig, då gäller "bare minimum", dvs mat, husrum, kläder, hygienartiklar osv men inget utöver det som behövs för ett normalt liv. Vem påstår att du ska sluta bry dig om dem....? Men inte sjutton går man och kramar någon som kallar en fula saker eller är allmänt otrevliga, t ex. Hur skulle du bete dig mot andra personer som gjorde samma sak? Säga till kanske? Inte vilja umgås förrän de kan vara trevliga? Du måste ju sätta ner foten någon gång.
  • Drottningen1970
    Anonym (Hmm) skrev 2023-07-30 10:14:00 följande:
    Ville du bara skryta eller hade du något att tillägga som kunde hjälpa ts...?
    Jag ville väl dela med mig av att tonårstid inte MÅSTE vara nåt man står ut med, utan även kan vara ganska härlig. Det som är fakta denna vecka kan vara nåt annat nästa, åt båda hållen. Tonårsilska och butterhet och dryghet är strider man inte nödvändigtvis måste ta, utan kan ses med ganska mycket humor.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Galen) skrev 2023-07-30 11:45:26 följande:

Visst finns det också så kallade tonårshormoner! 

Sen kan julstressen också komma idag från sociala medier, även på sommaren. Dels genom ouppnåeliga barn, dels genom mobbing på nätet, eller bara en stress och oro för att bli utanför, man måste alltid vara nåbar annars hamnar man utanför.

Svar på tråden Hur står folk ut med sina tonåringar?!