• Anonym (Galen)

Hur står folk ut med sina tonåringar?!

Jag är så less på mina tonåringar. Hur står folk ut? 

De har blivit såna där människor som blir sura, kränkta och arga vad man än säger. Man får liksom tassa på tå. En helt vanlig konversation om vad som helst så blir dottern plötsligt jättearg, vägrar prata mer och tycker man är dum. En jättetrevlig middag eller ett samtal i bilen spårar ur direkt man råkar säga något dottern inte tycker om eller håller med om eller inte vill höra. Hon tar alla tillfällen i akt att bli arg. 

Sonen som är några år yngre har börjat få en jäkla attityd, dryg och trist. 

Jag blir så himla arg och less. Varför ska man behöva stå ut med sånt här beteende. 

Ibland blir jag jättearg. Iblabd sur. Ofta försöker jag hålla lugnet och ibland känns beteendet så absurt att jag måste skratta åt det. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-07-30 17:24
    För att förtydliga problemen lite.

Vi har generellt en väldigt bra kontakt och familjeliv. Vi gör saker ihop, pratar ihop, vi är väldigt aktiva i deras idrott, skola osv.

Problemet är väl främst ett par situationer. Allt som innebär att fatta beslut eller något som innebär minsta stress, då går hon helt i spinn och skriker. Hon vrålar i dessa situationer "jag hatar mitt liv", "allt är ert fel", "det här är värsta dagen någonsin" osv osv.

Det här innebär alltså situationer som när hon ska besluta om att ta en tjock tröja med sig eller inte när hon ska iväg, packa något, hittar inte rätt strumpa, hårsnodd sina airpods osv osv. Eller bestämma sig för om hon ska äta eller duscha först efter träningen på kvällen, typ,

Sen är hon oerhört känslig för att man skämtar med henne, pratar om något som har med kroppen att göra (alltså kvinnokroppen) eller säger något i ett ämne hon inte vill prata om. Då blir hon jättesur och "kränkt" och går därifrån eller vill inte prata mer.

Hon är i övrigt väldigt välfungerande, med vänner, skola och idrott.
  • Svar på tråden Hur står folk ut med sina tonåringar?!
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Galen) skrev 2023-07-30 10:25:07 följande:
    Hur menar du? 
    Jo men du vet, sätter gränser för deras beteende mot dig t ex. Som när de var barn och betedde sig illa, man ger tillsägelser, drar in förmåner osv. Hur visar du att det inte är ok? Vilka följder får deras beteende?
  • Anonym (Galen)
    Anonym (Hmm) skrev 2023-07-30 10:28:24 följande:
    Jo men du vet, sätter gränser för deras beteende mot dig t ex. Som när de var barn och betedde sig illa, man ger tillsägelser, drar in förmåner osv. Hur visar du att det inte är ok? Vilka följder får deras beteende?

Tja, jag blir ibland väldigt arg. Eller så talar jag om att jag inte vill vara i närheten av dem eller hjälpa dem när de beter sig på det viset. 

drar in förmåner gör vi inte eftersom vi inte använder straff. 

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Galen) skrev 2023-07-30 10:31:52 följande:

Tja, jag blir ibland väldigt arg. Eller så talar jag om att jag inte vill vara i närheten av dem eller hjälpa dem när de beter sig på det viset. 

Har det funkat tycker du? Bra start där, men att dra in förmåner borde vara en fullständigt naturlig följd av dåligt beteende. Hur ska de annars lära sig tänkte du? Bete sig som skit och ändå få allt serverat på silverfat? De kommer att bli väldigt jobbiga för omvärlden.
  • Anonym (gg)
    OlgaElvira skrev 2023-07-29 19:20:45 följande:

De flesra tonåringar går igenom den där fasen i livet. Alla andra är idioter som inte fattar nåt. De blir ofta djupt kränkta av allt möjligt. Hormonstormarna ställer till det mer hos vissa av dem. Tonåren är en tid där man bara försöker överleva - för föräldrarna alltså.
    Konstigt nog kommer det ut en rätt normal ung vuxen på andra sidan, de minns ofta inte att de överhuvudtaget var otrevliga under tonåren. Något slag av partiell minnesförlust av något slag.

Med vänlig hälsning från en som överlevt två gräsliga tonåringar.

Nej exakt min erfarenhet också. 

Jag märkte hur den yngsta gradvis förändrades från att ha helt sjuka åsikter, och över 10 år så har hans åsikter blivit helt normala och vettiga. Det är som de själva måste testa innan de förstår. Vad man som förälder säger hör de inte ens. Dock tror jag att tjatet omedvetet fastnar, det viktigaste i alla fall.

Ett exempel på hur man inte kan göra rätt som förälder var när min då 16-åriga son klagade på att jag inte litade på honom och att han inte fick något space, så när han veckan efter skulle iväg med sina kompisar på en fyradagars övernattning så struntade jag i att höra av mig de dagarna. 

När han kom hem sa han "Du hörde ju inte ens av dig, bryr du dig inte??"
  • TvillingmammaVästgöte

En anledning till att tonåringar är buttra och arga är sömnbrist, de flesta svenska tonåringar sover inte tillräckligt mycket. 

Många tonåringar är också stressade över skolan och även annat.

En del tonåringar är deprimerade. 

Der är viktigt att inte skylla allt på tonårshormoner. 

Tonåren är en svår tid för många och föräldrarna är viktigare än någonsin. 

• linani
    Anonym (Galen) skrev 2023-07-30 10:31:52 följande:

Så din metod för konflikthantering är att bli arg. Din egen pappa blev så arg att du inte vågade uttrycka dina känslor.
    Och nu är du förvånad över att ditt barn uttrycker sig genom att bli arg och skrika?

Tonåringar är ju tyvärr egna människor, så dom kommer uppföra sig som de själva behagar. Inte nödvändigtvis så som du VILL att de ska vara. Och det är en viktig insikt för dig att öva på, att acceptera att dina barn frigör sig och inte längre lyder enligt dina önskemål.

Sedan måste du såklart fortsätta att hitta din plats i er nya relation. Vilka är dina gränser? Du kan acceptera XX och YY men inte att bli kallad ZZ. Etc. Dessa gränser kanske måste vara snävare än du själv först tror. Och det kanske inte kan upprätthållas genom att du blir arg och skäller, utan på andra mer pedagogiska sätt.
  • Anonym (Jessica)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-07-30 10:45:35 följande:

En anledning till att tonåringar är buttra och arga är sömnbrist, de flesta svenska tonåringar sover inte tillräckligt mycket. 

Många tonåringar är också stressade över skolan och även annat.

En del tonåringar är deprimerade. 

Der är viktigt att inte skylla allt på tonårshormoner. 

Tonåren är en svår tid för många och föräldrarna är viktigare än någonsin. 

Håller med. Blev själv kallad lat och blev nedsliten från sängen när jag hade så hemsk ångest att ingenting funkade. Tvångstankar som kom plötsligt och förstörde hela mig. De skrek åt mig att göra något. Att jag hade ett smutsigt rum. Var uppe till 5 om nätterna och grät pga ångest. Önskar bara att någon hade funnits där för mig. 
  • Anonym (Jessica)

Men jag skrek, grät, slog i dörrar och slängde saker i väggarna. Skadade mig själv i smyg. Åt eller drack inget på två dagar. 

Allt för jag mådde så dåligt. Men det var som att ingen brydde sig/såg det. Trots att det var hur tydligt som helst.

I tonåren är man känslig och behöver stöttning. 

• Oussama

Jag håller med, sätt tydliga gränser, det skulle jag ha gjort. Vissa beteenden och uttryck får helt enkelt inte förekomma. Men det uppfostrar man sitt barn till ännu tidigare än tonåren. 

Jag kan rekommendera er att kolla vad komunen/socialstyrelsen erbjuder för föräldrastöd och kurser. Ni kanske skaffar er bättre metoder och tips och bättre förståelse för deras situation. 

Jag har gått en kurs som hölls av komunen, fast inte om tonåringar, för våran är inte där än. 

• Anonym (Jessica)

Allt detta pga inflammation i hjärnan, har man kommit på i efterhand. Men nu handlade det inte om mig.

Så ja, stöttning, det behövs verkligen då. 

Svar på tråden Hur står folk ut med sina tonåringar?!