• Loloo73

    Ångest, var ju inte hemma

    Hej
    min kille överraskads med komma hit med rosor. problemet var att jag inte var hemma när han kom. Han ringde men jag såg inte, var ute med kompisar. får verkligen skuldkänslor att han tagit sig till mig och sedan att han inte fått något svar och behövt gå igen. han sa dd var okej och att de var ?på egen risk att han kom? då han inte kontakta mig och fråga om jag var hemma. Utan valde åka till mig och ringa mig när han var utanför porten. men ångesten äter upp mig, han sa att de inte gör någo men jag rinhde upp på facetime och tackade så hjärtligt för rosorna och godiset, men då sa han ?nu stannar dessa rosor hos mig, du får ett par rosor en annan gång. Han såg så ledsen ut, 
     

  • Svar på tråden Ångest, var ju inte hemma
  • Anonym (S)

    Det är inte ditt fel att du inte var hemma, du har inget att känna skuld för. Däremot känns det som att han försöker få dig att må dåligt, fast han säger att det är ok! Men han har rätt i en sak - han åkte på vinst och förlust, alltså får han ta det själv.

  • Um Hamza

    Skit i honom och träffa nån annan som inte guilttrippar dig för att du har ett liv. 

  • Bagar Bengtsson

    På vilket sätt har han försökt få dig att känna skuld (som d två innan skriver).


    Lyssna på vad han säger, det var på vinst och förlust han åkte och du har ingenting att skämmas eller känna skuld över.


    Läs inte in något som inte finns. 

  • Anonym (Nighty)

    Självklart har hon ingen skuld i detta, men man måste ju förstå att hon får dåligt samvete när han gör en sån fin sak.

    Men innerst inne förstår han säkert också, när han bara åkte dit på vinst eller förlust. Han ringde ju när han var där och hon missade det, och klart han ändå blir besviken.

    Förstår alla parter i detta, inget konstigt alls!

  • Anonym (Förstår)

    Jag förstår dig! Jag skulle också ha skuldkänslor, bara för att jag är en sån person som lätt får skuldkänslor. Jag råkade säga mitt ex?s namn i sömnen en gång (jag pratat mycket i sömnen) och fick sån jävla ångest och mådde dåligt hela dagen när min sambo fråga vem jag pratade om. 

  • Anonym (SL)

    Hej TS
    Försök att släppa det.
    Du har inte gjort något fel, så något dåligt samvete ska du ju inte ha. 
    Det var en väldigt fin gest och det är klart att både han och du kan känna besvikelse att det inte blev som det var tänkt. Men lägg inte på dig själv (eller ta emot) något ansvar för detta.

    Jag reagerar lite på din starka reaktion. Du skriver att ångesten äter upp dig. Man har ju de känslor man har men de kan ibland äta onödigt mycket energi. Om du ofta får ångest och starka känslor och har svårt att släppa händelser kanske du kan vara hjälpt att gå och prata med någon och ta reda på varför.

  • Loloo73
    Anonym (SL) skrev 2023-07-13 07:07:11 följande:

    Hej TS
    Försök att släppa det.
    Du har inte gjort något fel, så något dåligt samvete ska du ju inte ha. 
    Det var en väldigt fin gest och det är klart att både han och du kan känna besvikelse att det inte blev som det var tänkt. Men lägg inte på dig själv (eller ta emot) något ansvar för detta.

    Jag reagerar lite på din starka reaktion. Du skriver att ångesten äter upp dig. Man har ju de känslor man har men de kan ibland äta onödigt mycket energi. Om du ofta får ångest och starka känslor och har svårt att släppa händelser kanske du kan vara hjälpt att gå och prata med någon och ta reda på varför.


    Det var väldigt fint av honom, men jag märkte att hans humör förändrades när jag ringde upp han på facetime för att tacka honom så hjärtligt. Jag har alltid haft problematik med ångest, fick mycket problematik med det efter jag gick iväg från min ohälsosamma relation med mitt ec då jag blev fysiskt och psykiskt misshandlad. Ifrågasatte hela tiden hans humör och lilla minsta skiftning fick mig att få panik. sitter och analyserar mitt nuvarandes bettende hela tidn
  • Loloo73
    Anonym (SL) skrev 2023-07-13 07:07:11 följande:

    Hej TS
    Försök att släppa det.
    Du har inte gjort något fel, så något dåligt samvete ska du ju inte ha. 
    Det var en väldigt fin gest och det är klart att både han och du kan känna besvikelse att det inte blev som det var tänkt. Men lägg inte på dig själv (eller ta emot) något ansvar för detta.

    Jag reagerar lite på din starka reaktion. Du skriver att ångesten äter upp dig. Man har ju de känslor man har men de kan ibland äta onödigt mycket energi. Om du ofta får ångest och starka känslor och har svårt att släppa händelser kanske du kan vara hjälpt att gå och prata med någon och ta reda på varför.


    Det var väldigt fint av honom, men jag märkte att hans humör förändrades när jag ringde upp han på facetime för att tacka honom så hjärtligt. Jag har alltid haft problematik med ångest, fick mycket problematik med det efter jag gick iväg från min ohälsosamma relation med mitt ec då jag blev fysiskt och psykiskt misshandlad. Ifrågasatte hela tiden hans humör och lilla minsta skiftning fick mig att få panik. sitter och analyserar mitt nuvarandes bettende hela tidn
  • Anonym (qwqw)
    Loloo73 skrev 2023-07-13 07:56:48 följande:
    Det var väldigt fint av honom, men jag märkte att hans humör förändrades när jag ringde upp han på facetime för att tacka honom så hjärtligt. Jag har alltid haft problematik med ångest, fick mycket problematik med det efter jag gick iväg från min ohälsosamma relation med mitt ec då jag blev fysiskt och psykiskt misshandlad. Ifrågasatte hela tiden hans humör och lilla minsta skiftning fick mig att få panik. sitter och analyserar mitt nuvarandes bettende hela tidn
    Han blev så klart lite besviken på att han inte kunde ge dig rosorna. Han hade väl sett för sig hur glad du skulle bli när du öppnade dörren, du skulle falla i hans famn, kanske skulle ni ha sex osv. 
    Jättemysig med en romantisk pojkvän, härligt!
    Nu funkade inte planen eftersom han inte hade fått kontakt med dig, men det är som sagt INTE ditt fel. Det är ingens fel, ibland blir det bara så. Den enda han kan anklaga är sig själv, eftersom han inte väntade tills han hade fått svar från dig. 

    Och han har ju rätt: rosorna stannar hos honom den här gången. Det betyder inget mer än att det just blir så. 

    Eftersom du verkar ha ångestproblem sedan innan, så behöver du jobba extra på att inte falla in i sådana tankar. 

    Eller grundar sig din oro  den här gången i att du tror att han inte gillar att du är ute med vänner? Att han kom oanmäld för att kontrollera att du var hemma? Att rosor bara var ett svepskäl?  - Finns det något sådant så kan du ha skäl att fundera över om även denna pojkvän inte är så bra för dig. Finns det inget sånt - sluta känna skuld. 
  • Loloo73
    Anonym (qwqw) skrev 2023-07-13 09:00:19 följande:
    Han blev så klart lite besviken på att han inte kunde ge dig rosorna. Han hade väl sett för sig hur glad du skulle bli när du öppnade dörren, du skulle falla i hans famn, kanske skulle ni ha sex osv. 
    Jättemysig med en romantisk pojkvän, härligt!
    Nu funkade inte planen eftersom han inte hade fått kontakt med dig, men det är som sagt INTE ditt fel. Det är ingens fel, ibland blir det bara så. Den enda han kan anklaga är sig själv, eftersom han inte väntade tills han hade fått svar från dig. 

    Och han har ju rätt: rosorna stannar hos honom den här gången. Det betyder inget mer än att det just blir så. 

    Eftersom du verkar ha ångestproblem sedan innan, så behöver du jobba extra på att inte falla in i sådana tankar. 

    Eller grundar sig din oro  den här gången i att du tror att han inte gillar att du är ute med vänner? Att han kom oanmäld för att kontrollera att du var hemma? Att rosor bara var ett svepskäl?  - Finns det något sådant så kan du ha skäl att fundera över om även denna pojkvän inte är så bra för dig. Finns det inget sånt - sluta känna skuld. 
    Hej tack för Svar!
    jag tror inte att de handlar om att han är kontrollerande, jag tror att han tänkte att jag skulle vara hemma hela dagen då jag hade mensvärk. Gick ut mot kvällen. min lillebror hade min telefon när han ringde. Min lillebror tyckte att jag inte skulle vara lätt tillgänglig då jag alltid måste anpassa mig efter min kille och att han avbokat mig för att vara med vänner.  vet inte om presenten min kille tog med var för han kände skuld då han gjort saker som gjoet mig ledsen. men oavsett vad är jag tacksam han tog sig tiden, men har skuldkänslor då jag ve4 att han ringde men min lillebror sa ?nu umgås du med oss? han ringde ett flertal gånger från olika sociala medier.
  • Anonym (Förstår)
    Anonym (qwqw) skrev 2023-07-13 09:00:19 följande:
    Han blev så klart lite besviken på att han inte kunde ge dig rosorna. Han hade väl sett för sig hur glad du skulle bli när du öppnade dörren, du skulle falla i hans famn, kanske skulle ni ha sex osv. 
    Jättemysig med en romantisk pojkvän, härligt!
    Nu funkade inte planen eftersom han inte hade fått kontakt med dig, men det är som sagt INTE ditt fel. Det är ingens fel, ibland blir det bara så. Den enda han kan anklaga är sig själv, eftersom han inte väntade tills han hade fått svar från dig. 

    Och han har ju rätt: rosorna stannar hos honom den här gången. Det betyder inget mer än att det just blir så. 

    Eftersom du verkar ha ångestproblem sedan innan, så behöver du jobba extra på att inte falla in i sådana tankar. 

    Eller grundar sig din oro  den här gången i att du tror att han inte gillar att du är ute med vänner? Att han kom oanmäld för att kontrollera att du var hemma? Att rosor bara var ett svepskäl?  - Finns det något sådant så kan du ha skäl att fundera över om även denna pojkvän inte är så bra för dig. Finns det inget sånt - sluta känna skuld. 

    Jag tror TS förstår vad vi menar med att hon inte ska ha skuldkänslor MEN att det är svårt att släppa tanken och gå vidare. Jag är lika dan. Jag har ångest, oro, övertänker och framför allt ältar jag saker så det går hål i huvudet på mig själv. Jag är även något som heter högkänslig eller HSP. 
    Kanske är ts också det. 

  • Anonym (lh)

    Han är inte kontrollerande men du ska alltid vara tillgänglig och han har avbokat dina vänner tidigare. Jahapp.

  • Loloo73
    Anonym (lh) skrev 2023-07-13 10:28:47 följande:

    Han är inte kontrollerande men du ska alltid vara tillgänglig och han har avbokat dina vänner tidigare. Jahapp.


    vad menar du?
  • Anonym (S)
    Bagar Bengtsson skrev 2023-07-13 04:15:23 följande:

    På vilket sätt har han försökt få dig att känna skuld (som d två innan skriver).


    Lyssna på vad han säger, det var på vinst och förlust han åkte och du har ingenting att skämmas eller känna skuld över.


    Läs inte in något som inte finns. 


    Läs igen:
    Loloo73 skrev 2023-07-13 00:38:10 följande:
    Ångest, var ju inte hemma

    men då sa han ?nu stannar dessa rosor hos mig, du får ett par rosor en annan gång. Han såg så ledsen ut, 
     


    Läs gärna inlägg 10 från ts också om hur han behandlar henne illa:
    Loloo73 skrev 2023-07-13 09:59:12 följande:
    Min lillebror tyckte att jag inte skulle vara lätt tillgänglig då jag alltid måste anpassa mig efter min kille och att han avbokat mig för att vara med vänner.  vet inte om presenten min kille tog med var för han kände skuld då han gjort saker som gjoet mig ledsen. men oavsett vad är jag tacksam han tog sig tiden, men har skuldkänslor då jag ve4 att han ringde men min lillebror sa ?nu umgås du med oss? han ringde ett flertal gånger från olika sociala medier.
    Verkar som en kontrollerande skitstövel som försöker få ts att må dåligt.
  • Anonym (SL)
    Loloo73 skrev 2023-07-13 07:56:49 följande:
    Det var väldigt fint av honom, men jag märkte att hans humör förändrades när jag ringde upp han på facetime för att tacka honom så hjärtligt. Jag har alltid haft problematik med ångest, fick mycket problematik med det efter jag gick iväg från min ohälsosamma relation med mitt ec då jag blev fysiskt och psykiskt misshandlad. Ifrågasatte hela tiden hans humör och lilla minsta skiftning fick mig att få panik. sitter och analyserar mitt nuvarandes bettende hela tidn
    Jag anade att det kanske fanns en historia och det förklarar så klart dina reaktioner.
    Mitt råd kvarstår i att ta hjälp med att  jobba med dig själv och få verktyg att inte låta andras reaktioner få styra ditt beteende och känslor.

    Du kan inte förväntas vara tillgänglig och hemma för att pojkvän vill lämna blommor. Att han ringde på flera olika medier gör ingen skillnad, du var inte tillgänglig just då
    Du har inte gjort något fel. Om han blev ledsen förändrar inte det.
    Hans känslor=hans ansvar
  • Bagar Bengtsson
    Anonym (S) skrev 2023-07-13 10:58:36 följande:
    Läs igen:
    Loloo73 skrev 2023-07-13 00:38:10 följande:
    Ångest, var ju inte hemma

    men då sa han ?nu stannar dessa rosor hos mig, du får ett par rosor en annan gång. Han såg så ledsen ut, 
     


    Läs gärna inlägg 10 från ts också om hur han behandlar henne illa:Verkar som en kontrollerande skitstövel som försöker få ts att må dåligt.
    Inlägg 10 skrevs ju efter. Det inlägget jag syftade på så säger han att han köper nya, fräscha rosor och behåller de han köpte tidigare. Det var bra gjort av killen. Inlägg 10 däremot var inte alls bra.
  • Anonym (varningsflagg)

    När jag läser vad du svarat i tråden så tänker jag att det här är inte någon bra kille, han är kontrollerande gentemot dig. Din lillebror behöver ta din telefon för att han annars ska hindra dig ifrån att umgås med vänner. Han har gjort saker tidigare och sen ger han rosor som plåster på såren istället för att ändra sitt beteende. Han ringer dig på olika ställen för att få tag på dig och åker hem till dig när du inte svarar. Och köper med sig rosor o godis. Kunde väl hängt på dörren...beror i jo för sig på vart man bor.....
    Det jag tänker är att du ska prata med någon kurator om ditt tidigare förhållande och om ditt nuvarande och om din ångest problematik.
    Det är bättre att vara singel  än fast i ett förhållande där man blir kontrollerad, isolerad o ens självkänsla bryts ned bit för bit.... 
    Du måste inse att du är värd mer än så..........
    Jag tycker du ska ringa kvinnofridslinjen för dom lyssnar utan att döma o är väldigt insatta i problematiken. 
    Det finns risker med att göra slut med en sådan kille, så bästa kanske är om man får honom att tro att det är han som gör slut.....om han säger något elakt eller säger att dig kan man inte leva med eller liknande i affekt så ta honom på orden o sen när han vill komma tillbaka låt det vara slut. 

  • Anonym (qwqw)
    Loloo73 skrev 2023-07-13 09:59:12 följande:
    Hej tack för Svar!
    jag tror inte att de handlar om att han är kontrollerande, jag tror att han tänkte att jag skulle vara hemma hela dagen då jag hade mensvärk. Gick ut mot kvällen. min lillebror hade min telefon när han ringde. Min lillebror tyckte att jag inte skulle vara lätt tillgänglig då jag alltid måste anpassa mig efter min kille och att han avbokat mig för att vara med vänner.  vet inte om presenten min kille tog med var för han kände skuld då han gjort saker som gjoet mig ledsen. men oavsett vad är jag tacksam han tog sig tiden, men har skuldkänslor då jag ve4 att han ringde men min lillebror sa ?nu umgås du med oss? han ringde ett flertal gånger från olika sociala medier.
    Hm, det där låter faktiskt som ett kontrollbehov hos din kille. Din bror har helt rätt: umgås du med honom eller kompisar så fokusera på det. men samtidigt: att din bror skulle "tagit hand om" din mobil för att du inte skulle ringa killen? Det låter som om även din bror vill styra över ditt liv? 
    Är du en person som har svårt att stå upp för dig själv TS? 
  • Anonym (S)
    Anonym (qwqw) skrev 2023-07-16 07:35:36 följande:
    Hm, det där låter faktiskt som ett kontrollbehov hos din kille. Din bror har helt rätt: umgås du med honom eller kompisar så fokusera på det. men samtidigt: att din bror skulle "tagit hand om" din mobil för att du inte skulle ringa killen? Det låter som om även din bror vill styra över ditt liv? 
    Är du en person som har svårt att stå upp för dig själv TS? 
    Jag tror inte brorsan försökte styra ts utan snarare skydda henne.
Svar på tråden Ångest, var ju inte hemma