• isterband

Biljettkontrollanter!

Hej!

Jag behöver ventilera och fråga om andra varit med om samma sak som jag..

Jag åker inte kommunalt dagligen och har därför inget SL kort. Jag köper alltid via appen. En tidig morgon hade jag glömt trycka på "aktivera biljett". En kontrollant som fö var väldigt otrevlig, ber mig visa biljetten. Jag drar upp mobilen utan betänkligheter och ser att jag helt enkelt glömt att aktivera den. Jag hade precis gått på tvärbanan!  Dum som jag är, godtrogen och naiv, drar jag upp mitt ID när kontrollanten frågar mig om detta. Därefter säger hon att jag måste betala en tilläggsavgift. 1500;- POFF. Borta!

Jag har läst att man nte behöver visa leg bara för att kontrollanter frågar, då de ej är poliser. Hade jag struntat i att visa mitt leg, hade jag sluppit den här idiotiska avgiften!  Jag blev behandlad som en brottsling av denna passivt aggressiva kvinna. Att jag försökte förklara spelade ingen roll. Att jag tryckte på aktivera, så jag hade giltig biljett spelade ingen roll heller. Jag ska betala 1500.-. 

Jag kan inte vara ensam om att varit med om detta?????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-06-05 14:31
    Vill lägga till också att jag hade PRECIS satt mig ner också, vilket kontrollanten borde ha sett. Detta ifrågasattes också av henne. Jag satt på tvärbanan ca 30 sekunder när gestapo kom fram.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-06-05 14:47
    Skulle vilja veta om andra varit med om samma sak, bara. Vill förtydliga att jag tryckte på "aktivera biljett" direkt, så jag visade alltså en giltig biljett vid kontrollen!
  • Svar på tråden Biljettkontrollanter!
  • Anonym (Cissi)
    Anonym (Vart med om samma) skrev 2023-06-06 08:19:34 följande:
    I mitt fall krånglade appen redan innan jag gick på, försökte flera ggr men qr koden kom ej fram. Var vinter och hade barnvagn. Steg på ställde mig till rätta, låste fast vagnen för att sedan fortsätta greja med appen,bara nån minut efter att jag steg på kom kontrollanten. Jag förklarade att snälla du ser att jag håller på men nej nej. Jag borde aldrig tagit fram mitt leg. Men men som sagt spelar ingen roll med biljettkontroll eller p-böter. Onödig huvudvärk, spelar ingen roll hur "rätt" man har lika bra att bara betala och gå vidare. Ett bra tag efter fick jag reda på att nätet krånglade i området där jag tog bussen hade något att göra med en mast. Körde alltid bil när vi bodde där så visste inte🤷🏽?♀️
    Jag har funderat ibland på hur Västtrafik resonerar kring det där med att det kan vara strul med täckningen eller att swish krånglar. Själv har jag mitt gamla kort kvar med lite pengar på, men man ska ju inte vara tvungen att ha en sådan backup-lösning.
  • Anonym (vänster är ett skällsord)

Spelar du bara naiv och oskyldig, eller är du det på riktigt?

Att "glömma aktivera" biljetten och trycka på knappen i samma sekund som man ser att det är kontrollanter på tåget/bussen är det mest genomskinliga trixet i boken.

Du tror inte att kontrollanterna träffar på X antal som försöker med detta varje arbetspass?
    Hon hade helt enkelt inte ork att lyssna på ytterligare ett i raden av tafatta försök att prata bort att man försökt åka gratis.

Kom till en inre frid och en acceptans att du gjort bort dig och blev ertappad istället, stå för ditt misstag och ta konsekvenserna av det som en vuxen.

• Spucks
    Anonym (J) skrev 2023-06-06 00:58:13 följande:

Man tycker ju att hon kunde haft förståelse. surfittan. 

Och hur många männsikor tror du skulle "glömma" att aktivera biljetten, om de helt enkelt kan aktivera det när det blir kontroll, utan extra avgift?
    Anonym (Vart med om samma) skrev 2023-06-06 04:43:23 följande:

Varit med om samma. Fast här i Göteborg, appen krånglade. Synd när man vet att man verkligen är oskyldig. Men förstått en sak och det är att kontrollanter samt parkeringsböter är helt omöjliga att bestrida hur rätt man än har. Bara att betala och glömma.

Det kan man förstå att du blir arg över, för om appen krånglar är det ju faktist deras fel, inte ditt. I TS fall var dem dock utan tvekan TS fel.
  • Anonym (vänster är ett skällsord)
    Spucks skrev 2023-06-06 10:53:23 följande:

Varit med om samma. Fast här i Göteborg, appen krånglade. Synd när man vet att man verkligen är oskyldig. Men förstått en sak och det är att kontrollanter samt parkeringsböter är helt omöjliga att bestrida hur rätt man än har. Bara att betala och glömma.

Det kan man förstå att du blir arg över, för om appen krånglar är det ju faktist deras fel, inte ditt.
    Om självscanningen i matbutiken krånglar så kliver du även där rakt ut utan att betala för varorna?
  • Spucks
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2023-06-06 11:28:49 följande:
    Om självscanningen i matbutiken krånglar så kliver du även där rakt ut utan att betala för varorna?
    Det brukar finns en bemannad kassa också. Och personal som hjälper till om det behövs vid självscanningen. Det är alltså en absurt jämförelse. 
    Det m
    åste finnas en möjlighet att betala.
  • Anonym (Väst)

Jag åker också på västtrafik-appen och om den krånglar får man ju åka ändå? Ibland skickar de ut gratisbiljett pga krångel att köpa.

Jag tror att om appen krånglar så kan man överklaga sina böter om kontrollaterna gör fel. Jag har tex mitt månadskort i appen så hade aldrig gått med på böter om appen skulle krångla vid biljettkontroll. Jag ska inte behöva betala en enkelbiljett när jag har månadskort.

• Anonym (fuu)
    Anonym skrev 2023-06-06 00:55:50 följande:
    Jo, det får de. Vad har den geografiska placeringen inom Sverige med saken att göra?
    De får enbart tillkalla polis eller väktare om personen vägrar lämna bussen/tåget, de får inte på något sätt hålla kvar en person för att denne inte hade biljett. Lämnar personen fordonet så har kontrollanten ingen rätt att tillkalla väktare eller polis. Polis är fö något man tillkallar vid hot och våld snarare än vid avsaknad av biljett.

Dvs hoppar passageraren av vid nästa station kan inte kontrollanten göra någonting.
  • Anonym (Putte)
    Anonym (Cissi) skrev 2023-06-06 08:38:01 följande:
    Jag har funderat ibland på hur Västtrafik resonerar kring det där med att det kan vara strul med täckningen eller att swish krånglar. Själv har jag mitt gamla kort kvar med lite pengar på, men man ska ju inte vara tvungen att ha en sådan backup-lösning.
    Eftersom det är ditt ansvar som resenär att ha en giltig biljett så låter ditt upplägg som föredömligt! 
  • Anonym (F)

Håller inte med. Jag fick felaktiga böter en gång och bestred, fick pengarna tillbaka. Har man lagen på sin sida så har man.
  • Anonym (Vart med om samma)
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2023-06-06 11:28:49 följande:
    Konstig jämförelse, i en matbutik finns flera alternativ ifall något krånglar. Personal, olika kassor mm. Jag la inte ner appen och fortsatte åka. Utan stod och fortsatte försöka även efter att jag klev på. Skulle jag lufsa tillbaka hem i vintern med barnvagn och missa min tid i stan bara för att appen krånglade eller det var störningar i nätet? Snälla...
    Anonym (F) skrev 2023-06-06 13:25:14 följande:
    Håller inte med. Jag fick felaktiga böter en gång och bestred, fick pengarna tillbaka. Har man lagen på sin sida så har man.
    Okej roligt för dig och skönt när rättvisa går igenom. Jag orkade nog bara inte ta det så långt som att bestrida. Tyckte det kunde räcka med min förklaring samt att de borde sett att det var störningar i appen. Eller som i mitt fall när jag visade kontrollanten att jag signerade med bankid men qr koden kom inte fram. Skitsamma kände jag tillslut
    Anonym (F) skrev 2023-06-06 13:25:14 följande:
    Och när jag skriver omöjliga att bestrida så menar jag att jag gav upp med alla förklaringar och bevis. Kul för dig att du orkade bestrida och fick rätt
    Anonym (Väst) skrev 2023-06-06 11:38:19 följande:

Jag åker också på västtrafik-appen och om den krånglar får man ju åka ändå? Ibland skickar de ut gratisbiljett pga krångel att köpa.

Jag tror att om appen krånglar så kan man överklaga sina böter om kontrollaterna gör fel. Jag har tex mitt månadskort i appen så hade aldrig gått med på böter om appen skulle krångla vid biljettkontroll. Jag ska inte behöva betala en enkelbiljett när jag har månadskort.

I mitt fall så vet jag inte om det var appen eller täckningen. Fått höra i efterhand att det var något med någon mast i det områden som gjorde att nätet krånglade just där. Kunde hända att samtal avbröts, internet funkade inte osv. Åkte ju knappt buss så inget jag hade varit med om tidigare. I mitt fall orkade jag inte tjafsa vidare. Jag betalade boten och håller mig gärna till bilen. Gillar inte kollektivtrafiken ändå

Men det var himla typiskt när jag skulle åka buss för en gångs skull 😅

• Anonym (F)
    Anonym (Vart med om samma) skrev 2023-06-06 22:23:56 följande:
    Okej roligt för dig och skönt när rättvisa går igenom. Jag orkade nog bara inte ta det så långt som att bestrida. Tyckte det kunde räcka med min förklaring samt att de borde sett att det var störningar i appen. Eller som i mitt fall när jag visade kontrollanten att jag signerade med bankid men qr koden kom inte fram. Skitsamma kände jag tillslut
    Nej nej, jag menar parkeringsböter alltså! Det var en sådan bot jag bestred och fick rätt kring.
  • Anonym (mojs)

Står väl ganska tydligt att biljetten ska aktiveras innan du går ombord på sådana färdmedel som saknar spärr, som spårvagn, båt. Annars är det likvärdigt med att sakna biljett, eftersom du kan återköpa en icke-aktiverad biljett så blir det detsamma som att planka.

Tyvärr, det är surt men du har förhoppningsvis lärt dig något. 

• Anonym (Hanna)
    Anonym (fuu) skrev 2023-06-06 13:03:01 följande:
    De får enbart tillkalla polis eller väktare om personen vägrar lämna bussen/tåget, de får inte på något sätt hålla kvar en person för att denne inte hade biljett. Lämnar personen fordonet så har kontrollanten ingen rätt att tillkalla väktare eller polis. Polis är fö något man tillkallar vid hot och våld snarare än vid avsaknad av biljett.

Dvs hoppar passageraren av vid nästa station kan inte kontrollanten göra någonting.
    I mitt fall gick kontrolleranterna av med  mig när jag gick av, och stoppade mig.   
  • Anonym (väktare/ov)
    Anonym (Hanna) skrev 2023-06-07 00:35:40 följande:
    I mitt fall gick kontrolleranterna av med  mig när jag gick av, och stoppade mig.   
    Min erfarenhet också. Ibland har kontrollanterna i Sthlm väktare med på sina raider. Då kan man inte göra så mycket då vissa väktare gärna blir våldsamma i väntan på polis eftersom plankare anses vara ett så otroligt enormt samhällsproblem (ironi), att man lägger stora summor på att sätta dit de som inte har råd med biljett eller glömt månadskortet eller whatever.
    Att vägra visa leg är tydligen ofta en anledning att ringa polis trots att plankaren är lugn och är villig gå av på nästa station.

#gratiskollektivtrafik
  • Anonym (fuu)
    Anonym (Hanna) skrev 2023-06-07 00:35:40 följande:
    Sjukt.
Svar på tråden Biljettkontrollanter!