Inlägg från: Anonym (väktare/ov) |Visa alla inlägg
  • Anonym (väktare/ov)

Biljettkontrollanter!

Anonym skrev 2023-06-05 17:54:56 följande:
    Nej, en biljettkontrollant får inte hålla kvar dig för att du inte visar leg. Du har rätt att gå av på nästa station
    Du har helt rätt i att en biljettkontrollant inte har befogenhet att hålla kvar dig. De får inte röra dig. Däremot kan de tillkalla väktare som gör detta istället i väntan på polis och väktare finns det ju gott om i kollektivtrafiken.

SL har extremt höga avgifter för ogiltig biljett, införda av blåa stockholmspolitiker. I andra europeiska städer ligger summan oftast betydligt lägre, ofta lägre än hälften. Gissar att avgiften ligger lägre i andra delar av Sverige också.

Hur som helst så är det ditt eget ansvar att ha en fungerande biljett. Skulle kontrollanter ta hänsyn till allas ursäkter och förklaringar till saknad giltig biljett så skulle det inte bli många avgifter in till stadens kassa.
  • Anonym (väktare/ov)
    Anonym (Hanna) skrev 2023-06-07 00:35:40 följande:
    I mitt fall gick kontrolleranterna av med  mig när jag gick av, och stoppade mig.   
    Min erfarenhet också. Ibland har kontrollanterna i Sthlm väktare med på sina raider. Då kan man inte göra så mycket då vissa väktare gärna blir våldsamma i väntan på polis eftersom plankare anses vara ett så otroligt enormt samhällsproblem (ironi), att man lägger stora summor på att sätta dit de som inte har råd med biljett eller glömt månadskortet eller whatever.
    Att vägra visa leg är tydligen ofta en anledning att ringa polis trots att plankaren är lugn och är villig gå av på nästa station.

#gratiskollektivtrafik
Svar på tråden Biljettkontrollanter!