• isterband

Biljettkontrollanter!

Hej!

Jag behöver ventilera och fråga om andra varit med om samma sak som jag..

Jag åker inte kommunalt dagligen och har därför inget SL kort. Jag köper alltid via appen. En tidig morgon hade jag glömt trycka på "aktivera biljett". En kontrollant som fö var väldigt otrevlig, ber mig visa biljetten. Jag drar upp mobilen utan betänkligheter och ser att jag helt enkelt glömt att aktivera den. Jag hade precis gått på tvärbanan!  Dum som jag är, godtrogen och naiv, drar jag upp mitt ID när kontrollanten frågar mig om detta. Därefter säger hon att jag måste betala en tilläggsavgift. 1500;- POFF. Borta!

Jag har läst att man nte behöver visa leg bara för att kontrollanter frågar, då de ej är poliser. Hade jag struntat i att visa mitt leg, hade jag sluppit den här idiotiska avgiften!  Jag blev behandlad som en brottsling av denna passivt aggressiva kvinna. Att jag försökte förklara spelade ingen roll. Att jag tryckte på aktivera, så jag hade giltig biljett spelade ingen roll heller. Jag ska betala 1500.-. 

Jag kan inte vara ensam om att varit med om detta?????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-06-05 14:31
    Vill lägga till också att jag hade PRECIS satt mig ner också, vilket kontrollanten borde ha sett. Detta ifrågasattes också av henne. Jag satt på tvärbanan ca 30 sekunder när gestapo kom fram.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-06-05 14:47
    Skulle vilja veta om andra varit med om samma sak, bara. Vill förtydliga att jag tryckte på "aktivera biljett" direkt, så jag visade alltså en giltig biljett vid kontrollen!
  • Svar på tråden Biljettkontrollanter!
  • Anonym (Putte)

Jag förstår att det känns surt, men det är ju inte kontrollantens fel att du tabbade dig. 

• Anonym (F)

Om du inte hade visat ID så hade de antagligen tillkallat polis istället. De har rätt att hålla kvar dig tills polisen kommer. Värt att tjafsa på det sättet och förstöra halva dagen? Tror inte det.

Nästa gång fixar du biljetten noggrannare.

• isterband
    Anonym (F) skrev 2023-06-05 14:36:10 följande:

Om du inte hade visat ID så hade de antagligen tillkallat polis istället. De har rätt att hålla kvar dig tills polisen kommer. Värt att tjafsa på det sättet och förstöra halva dagen? Tror inte det.

Grejen är den att jag är extremt harig av mig när det kommer till såna här grejer och skulle troligtvis aldrig vägra visa leg. Dagen blev sabbad oavsett. Samt månaden. 
  • Anonym (F)
    isterband skrev 2023-06-05 14:38:21 följande:
    Grejen är den att jag är extremt harig av mig när det kommer till såna här grejer och skulle troligtvis aldrig vägra visa leg. Dagen blev sabbad oavsett. Samt månaden. 
    Jag utgår bara från vad som gäller, men du klagar just på att du visade ID och jag försöker förklara för dig att du inte hade något val men besparade dig en massa otrevligheter. När jag skrev att dagen skulle ha blivit sabbad så menade jag tidsmässigt, för polisen prioriterar nog annat än en som inte betalat biljett, så det hade kunnat ta lång tid, flera timmar om man har otur.
  • Lynx123

Ledsen, men det låter som att kontrollanten gjorde sitt jobb. Det är inte passivt aggressivt. Nu har du i alla fall lärt dig att inte slarva igen.

• Spucks

Du åkte utan giltig biljett, du blev påkommen -> du fick straff. Det är såhär det funkar, inget konstig med det. Det är inte heller kontrollantens fel att du inte hade ett biljett.

• Anonym
    Anonym (F) skrev 2023-06-05 14:36:10 följande:

Nej, en biljettkontrollant får inte hålla kvar dig för att du inte visar leg. Du har rätt att gå av på nästa station
  • Anonym (F)
    Anonym skrev 2023-06-05 17:54:56 följande:
    Nej, en biljettkontrollant får inte hålla kvar dig för att du inte visar leg. Du har rätt att gå av på nästa station
    www.vasttrafik.se/globalassets/media/dokument/riktlinjer-vasttrafiks-biljettkontroll-version-4.4-7.pdf

Den som nyttjar kollektivtrafik utan att betala för sig, kan göra sig skyldig till ringa bedrägeri enligt 9 kap 2 § brottsbalken. För det brott är stadgat böter eller fängelse sex månader. Då fängelse finns i straffskalan för det brott kan en biljettkontrollant, med stöd av vad som står i 24 kap 7 § 2 st rättegångsbalken (envarsgripande) och Högsta domstolens praxis, gripa och hålla kvar en person som nyttjar kollektivtrafik utan att göra rätt för sig.

lawline.se/answers/far-biljettkontrollanter-halla-kvar-resenarer

Att inte betala biljett för att åka kollektivt är brottsligt och går in under ringa bedrägeri där fängelse finns i straffskalan (brottsbalken 9 kap. 2 §). Det innebär alltså att biljettkontrollanter endast får hålla kvar dig om de skulle ertappa dig med att inte ha giltig biljett.
  • Anonym (L)

Men TS, kan du berätta hur du tycker kontrollanten borde agerat inom ramen för sitt jobb??

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Biljettkontrollanter!