Inlägg från: Anonym (F) |Visa alla inlägg
  • Anonym (F)

Biljettkontrollanter!

Om du inte hade visat ID så hade de antagligen tillkallat polis istället. De har rätt att hålla kvar dig tills polisen kommer. Värt att tjafsa på det sättet och förstöra halva dagen? Tror inte det.

Nästa gång fixar du biljetten noggrannare.

• Anonym (F)
    isterband skrev 2023-06-05 14:38:21 följande:
    Grejen är den att jag är extremt harig av mig när det kommer till såna här grejer och skulle troligtvis aldrig vägra visa leg. Dagen blev sabbad oavsett. Samt månaden. 
    Jag utgår bara från vad som gäller, men du klagar just på att du visade ID och jag försöker förklara för dig att du inte hade något val men besparade dig en massa otrevligheter. När jag skrev att dagen skulle ha blivit sabbad så menade jag tidsmässigt, för polisen prioriterar nog annat än en som inte betalat biljett, så det hade kunnat ta lång tid, flera timmar om man har otur.
  • Anonym (F)
    Anonym skrev 2023-06-05 17:54:56 följande:
    Nej, en biljettkontrollant får inte hålla kvar dig för att du inte visar leg. Du har rätt att gå av på nästa station
    www.vasttrafik.se/globalassets/media/dokument/riktlinjer-vasttrafiks-biljettkontroll-version-4.4-7.pdf

Den som nyttjar kollektivtrafik utan att betala för sig, kan göra sig skyldig till ringa bedrägeri enligt 9 kap 2 § brottsbalken. För det brott är stadgat böter eller fängelse sex månader. Då fängelse finns i straffskalan för det brott kan en biljettkontrollant, med stöd av vad som står i 24 kap 7 § 2 st rättegångsbalken (envarsgripande) och Högsta domstolens praxis, gripa och hålla kvar en person som nyttjar kollektivtrafik utan att göra rätt för sig.

lawline.se/answers/far-biljettkontrollanter-halla-kvar-resenarer

Att inte betala biljett för att åka kollektivt är brottsligt och går in under ringa bedrägeri där fängelse finns i straffskalan (brottsbalken 9 kap. 2 §). Det innebär alltså att biljettkontrollanter endast får hålla kvar dig om de skulle ertappa dig med att inte ha giltig biljett.
  • Anonym (F)
    Anonym (Vart med om samma) skrev 2023-06-06 04:43:23 följande:

Varit med om samma. Fast här i Göteborg, appen krånglade. Synd när man vet att man verkligen är oskyldig. Men förstått en sak och det är att kontrollanter samt parkeringsböter är helt omöjliga att bestrida hur rätt man än har. Bara att betala och glömma.

Håller inte med. Jag fick felaktiga böter en gång och bestred, fick pengarna tillbaka. Har man lagen på sin sida så har man.
  • Anonym (F)
    Anonym (Vart med om samma) skrev 2023-06-06 22:23:56 följande:
    Okej roligt för dig och skönt när rättvisa går igenom. Jag orkade nog bara inte ta det så långt som att bestrida. Tyckte det kunde räcka med min förklaring samt att de borde sett att det var störningar i appen. Eller som i mitt fall när jag visade kontrollanten att jag signerade med bankid men qr koden kom inte fram. Skitsamma kände jag tillslut
    Nej nej, jag menar parkeringsböter alltså! Det var en sådan bot jag bestred och fick rätt kring.
Svar på tråden Biljettkontrollanter!