Inlägg från: Anonym (fuu) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fuu)

Biljettkontrollanter!

Anonym (Dipp) skrev 2023-06-05 19:02:06 följande:

Ja kontrollanten agerade helt rätt.
    Nej de har ingen rätt att hålla kvar dig om du vägrar visa legitimation men de kan kalla på ordningsvakter. 

Och som andra skrivit: hur ska de veta att du inte satt i system att inte aktivera biljetten? Biljetten ska vara aktiv när du kliver ombord, inte efter att du klivit ombord. 

I malmö får de varken kalla på polis eller på ordningsvakter för aatt hålla kvar dig.
  • Anonym (fuu)
    Anonym (Dipp) skrev 2023-06-05 23:15:08 följande:

Har Malmö en egen uppsättning lagar? 

(Jo det får de, men sen att de kanske har som rutin att inte göra det är en annan sak). 

Nej det får de inte. 
  • Anonym (fuu)
    Anonym skrev 2023-06-06 00:55:50 följande:
    Jo, det får de. Vad har den geografiska placeringen inom Sverige med saken att göra?
    De får enbart tillkalla polis eller väktare om personen vägrar lämna bussen/tåget, de får inte på något sätt hålla kvar en person för att denne inte hade biljett. Lämnar personen fordonet så har kontrollanten ingen rätt att tillkalla väktare eller polis. Polis är fö något man tillkallar vid hot och våld snarare än vid avsaknad av biljett.

Dvs hoppar passageraren av vid nästa station kan inte kontrollanten göra någonting.
  • Anonym (fuu)
    Anonym (Hanna) skrev 2023-06-07 00:35:40 följande:
    I mitt fall gick kontrolleranterna av med  mig när jag gick av, och stoppade mig.   
    Sjukt.
Svar på tråden Biljettkontrollanter!