• Anonym (kakr)

Lära barnen hur de ska göra vid nödfall

Inte för att jag går runt i katastroftänk jämt men en kollegas vän på jobbet avled hastigt inte särskilt gammal på en resa förra månaden. Lämnade tyvärr två barn och man efter sig.

Nu är jag i situationen ensamstående med två barn under 10. Tänker om jag skulle råka ut för något nödfall (getingstick som ger allergisk reaktion) eller kanske till och med somnar in i sömnen när barnen är med mig. 

Tidigare fanns det ju alltid en vuxen i huset men tänker mig att barnen vaknar och försöker få liv i en pappa som aldrig mer kommer vakna.

Hur ska man liksom lära barnen att ta kontakt med grannen eller ringa på telefonen? 

Den äldsta vet hur man låser upp min smartphone men är frågan om hon klarar av situationen om jag skulle ha kolat vippen.... Deras mamma har jag ingen direkt kontakt med, inte så att hon ringer eller skriver och kollar hur jag mår, hon skiter helt i mig, bara håller upp en fasad när barnen är med.

• Svar på tråden Lära barnen hur de ska göra vid nödfall
  • Anonym (Mobiler?)

Det kan ju vara dags för att barnen får egna mobiler och lär sig hantera dem. 

Larma 112 bör de väl lära sig i alla fall, hur man än gör med egna mobiler. Grundläggande HLR har våra skolor haft redan på lågstadiet. 

• Anonym (Ringa 112 från låst telefon)

Är det inte så att man från alla smartphones kan ringa nödnumret dvs. 112 även om  telefonen är låst? Det går från min iPhone i alla fall och vad jag förstått från alla iPhones. Borde rimligtvis vara så också från Android-telefoner. Jag har för mig att man från många (alla?) smartphones kan ringa 112 t.o.m. om det saknas SIM-kort.

Det här är viktigt att känna till för både barn och vuxna, då man ju även som vuxen kan hamna i ett nödläge där man endast har tillgång till annan telefon än sin egen. 

• Fliselisan

De flesta iPhones ringer själva 112 om man trycker snabbt på högra knappen 5 gånger, går att välja under inställningar. Ganska enkelt att lära barnen, skärmen behöver inte låsas upp. 

• Anonym (Hmm)
    Fliselisan skrev 2023-05-15 20:02:27 följande:

De flesta iPhones ringer själva 112 om man trycker snabbt på högra knappen 5 gånger, går att välja under inställningar. Ganska enkelt att lära barnen, skärmen behöver inte låsas upp. 

Vet du hur man gör detta med Android också?
  • Tow2Mater
    Anonym (M) skrev 2023-05-15 11:52:01 följande:
    Konstig inställning, du har katastroftänk men låset ändå mobilen. 
    Har man t ex Apple pay måste man ha fingeravtrycksläsare, och den kräver lösenkod. Man har inget val.

Men som andra skriver, det finns fler sätt att ringa nodnummer. Och så kan man ha en enkel kod som även barnen minns.
  • Anonym (Wera)

Jag har en I-phone som man kan ringa 112 från trots att den är låst. Jag tror barnen var ca 4-5 år när jag visade dem hur man gör och vi har repeterat det ngn gång ibland. Då har jag också berättat hur ett sånt samtal går till.

• Fliselisan
    Anonym (Hmm) skrev 2023-05-15 20:07:47 följande:
    Vet du hur man gör detta med Android också?
    Nej, tyvärr.
  • Jemp

Båda mina (5 och 7) vet hur man gör och vad de ska säga. Sen har det aldrig behövt testats i skarpt läge. Mobilerna är låsta men trycker man på nödsamtal och sen 112 funkar det ju ändå.

De kan också ringa mormor och oss föräldrar på facetime från paddan. 

• FuckGoggleAskMe

När min son var 4 år instruerade jag honom om hur han kunde ringa på hjälp. Vi hade hemtelefon då så var enklare. Sen spenderade jag mycket tid på att förklara när man ringde och när man inte ringde. Och försökte att inte skrämma honom när jag berättade om situationer när han måste ringa. Betonade att det kommer väl aldrig att hända, men om det händer så ring. Vår ytterdörr blev låst om man gick ut och dörren slog igen så satsade inte på att instruera om att springa till grannar. 

Och han fick bara öppna om han såg att pappa, morfar, någon i uniform eller någon som såg ut som en doktor stod utanför. 

Om du är osäker på att din äldsta skulle klara av detta, skriv och rita en instruktion som alltid ligger på samma ställe. Rita några streckgubbar osv, bara enkelt. Och skräm inte barnen. 

• 84Thomas

HEJ
    Vilken intressant fråga

Jag har själv en grabb som är 8år och har själv gått igenom med honom vad han ska göra vid en nödsituation.
    Det behöver ju inte vara just dig som pappa som något händer med utan syskon nån på skolan/fritids eller hemma hos en kompis mm

Själv har jag köpt en smart klocka till min son (Finns modeller anpassade för barn) där har jag lagt in dom viktigaste nummerna.
    Mamma,Pappa,Farmor,Mormor osv och även lagt in något som heter Nödsamtal som då är 112 och förklarat för honom när detta nummer ska ringas. Finns gps i hans klocka så han behöver inte leta efter adressen han befinner sig på.

Finns även en Hjärtstartare i hemmen som han har fått testa att packa upp och sätta fast elektronerna som bilden visar och fått lyssna på vad hjärtstartaren berättar.

Köpte även bandage till honom som han har fått leka med och sätta på och binda runt (som en lärande lek)

Min grabb är 8år och med träning kombinerat med lek och allvar så kan jag säga att han kan klara en situation bättre än många andra barn och han känner sig tryggare i vad som ska göras om det blir allvar.

• MsFry

Jag har lärt mitt barn hur han ska agera om något skulle hända, tex brand, olycksfall eller något brott. Det började vi pränta in när han var typ 3 eller 4. Tror de började prata om det på förskolan då också. 

Han har också varit med ett par gånger när jag varit tvungen att ringa 112 så han vet vad man ska säga och vilka frågor som ställs. 

Viktigt är också att lära barnen HUR man pratar i telefon. Tex att det inte funkar att nicka utan att man måste prata tydligt. 

• LFF

Mina barn har vetat hur man ringer 112 sen de var typ 4 år gamla. De vet om att man alltid kommer åt 112 även om mobilen är låst. Numera har de egna mobiler där vi har gjort en inställning så att de inte kan använda mobilerna efter kl 19 generellt och även då vet de hur de kan nå 112 eller oss föräldrar om så skulle behövas.

Själv visste jag att jag alltid kunde plinga på hos grannen om det var något. Det är också något vi lärt barnen sen tidig ålder. 

Nu är det ju svårt att råda dig i hur du ska lära dina barn eftersom du inte skriver åldern på dem.

Svar på tråden Lära barnen hur de ska göra vid nödfall