• Anonym (kakr)

Lära barnen hur de ska göra vid nödfall

Inte för att jag går runt i katastroftänk jämt men en kollegas vän på jobbet avled hastigt inte särskilt gammal på en resa förra månaden. Lämnade tyvärr två barn och man efter sig.

Nu är jag i situationen ensamstående med två barn under 10. Tänker om jag skulle råka ut för något nödfall (getingstick som ger allergisk reaktion) eller kanske till och med somnar in i sömnen när barnen är med mig. 

Tidigare fanns det ju alltid en vuxen i huset men tänker mig att barnen vaknar och försöker få liv i en pappa som aldrig mer kommer vakna.

Hur ska man liksom lära barnen att ta kontakt med grannen eller ringa på telefonen? 

Den äldsta vet hur man låser upp min smartphone men är frågan om hon klarar av situationen om jag skulle ha kolat vippen.... Deras mamma har jag ingen direkt kontakt med, inte så att hon ringer eller skriver och kollar hur jag mår, hon skiter helt i mig, bara håller upp en fasad när barnen är med.

• Svar på tråden Lära barnen hur de ska göra vid nödfall
  • Anonym (M)
    Anonym (kakr) skrev 2023-05-15 11:14:54 följande:
    Lära barnen hur de ska göra vid nödfall

Inte för att jag går runt i katastroftänk jämt men en kollegas vän på jobbet avled hastigt inte särskilt gammal på en resa förra månaden. Lämnade tyvärr två barn och man efter sig.

Nu är jag i situationen ensamstående med två barn under 10. Tänker om jag skulle råka ut för något nödfall (getingstick som ger allergisk reaktion) eller kanske till och med somnar in i sömnen när barnen är med mig. 

Tidigare fanns det ju alltid en vuxen i huset men tänker mig att barnen vaknar och försöker få liv i en pappa som aldrig mer kommer vakna.

Hur ska man liksom lära barnen att ta kontakt med grannen eller ringa på telefonen? 

Den äldsta vet hur man låser upp min smartphone men är frågan om hon klarar av situationen om jag skulle ha kolat vippen.... Deras mamma har jag ingen direkt kontakt med, inte så att hon ringer eller skriver och kollar hur jag mår, hon skiter helt i mig, bara håller upp en fasad när barnen är med.

Måste du ha telefonen låst? På något sätt måste barnen kunna larma någon vuxen om det händer något. Kan de öppna ytterdörren själva? 
  • Anonym (Hmm)

Varför skulle du dö i sömnen.....? Är du kraftigt allergisk mot getingstick får du börja ha med dig en epi-pen. Jo ts, du har lite av katastroftänk faktiskt, för de här sakerna är sånt som man normalt inte oroar sig för.

Hur gamla är barnen? Du får väl tala om för dem att om pappa inte går att väcka så måste de gå till grannen och ringa på, visa dem hur man ringer 112 också. Så svårt är det inte.

• Anonym (kakr)
    Anonym (Hmm) skrev 2023-05-15 11:20:11 följande:

Varför skulle du dö i sömnen.....? Är du kraftigt allergisk mot getingstick får du börja ha med dig en epi-pen. Jo ts, du har lite av katastroftänk faktiskt, för de här sakerna är sånt som man normalt inte oroar sig för.

Hur gamla är barnen? Du får väl tala om för dem att om pappa inte går att väcka så måste de gå till grannen och ringa på, visa dem hur man ringer 112 också. Så svårt är det inte.

Ja jag vet att det är lite katastroftänk, kom väl i och med att jag blev ensamstående med barnen. Nu är väl chansen minimal men jag försöker mest skydda barnen.

Telefonen är låst pga att jag har fingeravtrycksläsare som kräver att den måste ha lösenkod. Men kan givetvis ta bort det, är mest för bekvämlighet.
  • Anonym (Mamma)

Mycket viktigt att lära barn vad de ska göra i jobbiga situationer. Jag lever med mina barns pappa, men det finns ändå tillfällen när jag är själv med barnen och det oförutsedda kan hända. Jag har lärt mina barn hur man ringer upp nödkontakt ( deras pappa) och 112 på telefonen. Från ungefär fyra års ålder är det lämpligt. Det har så klart hänt att de okynnes ringt sin pappa via den funktionen, men det är bra att de övar ;)
    I ditt fall kanske det finns någon annan än barnens mamma som är lämplig nödkontakt. 

Vi har också pratat om vad de ska göra när okända vuxna bjuder dem på godis eller om de hittar godis ute. Viktiga kunskaper i dessa tider!

• Polyrytm

Alltid bra med förberedelser. Man vet nämligen aldrig.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (kakr) skrev 2023-05-15 11:24:38 följande:
    Ja jag vet att det är lite katastroftänk, kom väl i och med att jag blev ensamstående med barnen. Nu är väl chansen minimal men jag försöker mest skydda barnen.

Telefonen är låst pga att jag har fingeravtrycksläsare som kräver att den måste ha lösenkod. Men kan givetvis ta bort det, är mest för bekvämlighet.
    Min fråga är, varför ha den låst öht? Min skärm swajpar jag bara upp, skulle bli galen om jag skulle behöva vänta på fingeravtryck eller kod varje gång.
  • Anonym (M)

Konstig inställning, du har katastroftänk men låset ändå mobilen. 
  • Anonym (Jo)

Det lår man barnen tidigt. Tidigt! För sanningen är att vad som helst kan hända när som helst. En av min sons kompisar ringde nödnumret när han var 4 år, när hans storebrors kompis höll på att drunkna i en annars isbelagd damm. Storebror och kompisen var 9 och de hade fått låna mammans telefon för att spela pokemon eller något. Storebror gav sig på ett räddningsförsök. Själv var jag 7 år när jag ringde 90 000 första gången, när min tvillingsyster inte kunde andas när vi var ensamma hemma. Vi hade fått numret inpräntat i oss redan någonstans vid 4 och när man skulle använda det. 

Har din telefon inga sos-inställningar? Annars finns det ICE-appar att ladda ner. Båda ser till att man kan ringa nödnumret på något sätt utan att låsa upp telefonen.

• Maac

Mitt barn har sedan tidigt vetat

- Nödnumret 112
    - Vår adress och vilken våning
    - Uppsamlingsplats vid brand. Om det brinner så går man inte in och letar efter sin familj, den kanske redan är ute. Man går till mötesplatsen som ligger en bit från hemmet, men ändå inom synhåll.
    - Vem man öppnar dörren för

• Anonym (Mia)

Hur små är barnen? Jag var i perioder ensam med en bebis och småbarn när min man jobbade borta och det kändes faktiskt väldigt sårbart. Se till att odla en god kontakt med grannarna och andra kompisar och släktingar som bor nära. Det ska finnas någon person som skulle reagera om ni inte var uppe på lördagsmorgonen, som skulle ringa en gång till om ni inte har pratat på hela dagen och folk nära som dina barn är trygga att prata med.

Vill du att de ska kunna ringa 112 eller till någon annan i nödfall, så måste de ju ha tillgång till telefon. Från det att barn är tre, fyra år är det rimligt att börja visa hur man gör och tala om det. Brandsäkerhet är också en god idé. Fråga på bibblan om böcker på lagom nivå för att ha en bra startpunkt och hålla det hela pedagogiskt och borta från dina egna eventuella hang-ups.
Svar på tråden Lära barnen hur de ska göra vid nödfall