Inlägg från: Anonym (kakr) |Visa alla inlägg
  • Anonym (kakr)

Lära barnen hur de ska göra vid nödfall

Inte för att jag går runt i katastroftänk jämt men en kollegas vän på jobbet avled hastigt inte särskilt gammal på en resa förra månaden. Lämnade tyvärr två barn och man efter sig.

Nu är jag i situationen ensamstående med två barn under 10. Tänker om jag skulle råka ut för något nödfall (getingstick som ger allergisk reaktion) eller kanske till och med somnar in i sömnen när barnen är med mig. 

Tidigare fanns det ju alltid en vuxen i huset men tänker mig att barnen vaknar och försöker få liv i en pappa som aldrig mer kommer vakna.

Hur ska man liksom lära barnen att ta kontakt med grannen eller ringa på telefonen? 

Den äldsta vet hur man låser upp min smartphone men är frågan om hon klarar av situationen om jag skulle ha kolat vippen.... Deras mamma har jag ingen direkt kontakt med, inte så att hon ringer eller skriver och kollar hur jag mår, hon skiter helt i mig, bara håller upp en fasad när barnen är med.

• Svar på tråden Lära barnen hur de ska göra vid nödfall
  • Anonym (kakr)
    Anonym (Hmm) skrev 2023-05-15 11:20:11 följande:

Varför skulle du dö i sömnen.....? Är du kraftigt allergisk mot getingstick får du börja ha med dig en epi-pen. Jo ts, du har lite av katastroftänk faktiskt, för de här sakerna är sånt som man normalt inte oroar sig för.

Hur gamla är barnen? Du får väl tala om för dem att om pappa inte går att väcka så måste de gå till grannen och ringa på, visa dem hur man ringer 112 också. Så svårt är det inte.

Ja jag vet att det är lite katastroftänk, kom väl i och med att jag blev ensamstående med barnen. Nu är väl chansen minimal men jag försöker mest skydda barnen.

Telefonen är låst pga att jag har fingeravtrycksläsare som kräver att den måste ha lösenkod. Men kan givetvis ta bort det, är mest för bekvämlighet.
Svar på tråden Lära barnen hur de ska göra vid nödfall