• Anonym (Orolig mamma)

Polisen kom efter lägenhetsbråk, vad händer nu?

Hej!

Jag och m min man har varit gifta i 8 år och har två barn på 4 respektive 1,5 år.

Förra helgen hände en otroligt dum grej. Jag och maken drack några öl Och hade det jättetrevligt. Helt plötsligt kom vi på att vi behövde köpa några grejer från affären och bestämde att gå allihopa med barn och allt bara för att det är trevligt att gå allihopa tänkte vi. det var mitt i rusning och dagen innan valborg. Kön var rätt lång och i kön började barnen att gnälla. Min man är lite små onykter och pratar högt och glatt. Jag blir stressad av situationen och känner att jag inte vill att alla ska kolla på oss så ber min man att tysta ned sig lite. Han blir irriterad på mig och undrar vad jag menar och om jag skäms över honom eller något. Diskssionen fortsätter och väl hemma stöter vi på en granne som hör vårat tjafs. Efter vi kommit hem så går jag in i vardagsrummet och sätter på tvn till barnen och sätter mig med dem medans maken går in i köket och ?surar? sen var bråket över. Som sagt så var det inget märkvärdigt stort bråk, men onödigt och pinsamt och skulle definitivt ej ha hänt om maken inte druckit.

Helt plötsligt ringer det på dörren och polisen kommer. De berättar att grannen ringt och sagt att det varit högljutt från oss och att de ville kolla läget. Vi förklarade situationen och jag grät litegrann. Barnen var helt obrydda och lekte och var glada hela tiden dock. 4åringen tyckte det var häftigt med polisbesök och pratade lite med polisen.

Som enligt rutin måste de ju anmäla till soc eftersom vi har barn, men vad händer nu egentligen? De tog varken leg eller telefonnummer av oss? Ringer soc? Kommer de oanmält på besök? Måste man ha möte eller blir det endast via telefon? Kommer barnen att förhöras? Tror ni att jag behöver oroa mig? 

Vi har aldrig tidigare haft något stort bråk eller problem med polisen/soc och har bra relation med förskola mm.

• Svar på tråden Polisen kom efter lägenhetsbråk, vad händer nu?
  • Anonym (hmmm)
    Anonym skrev 2023-05-05 15:50:29 följande:

Vad som är otäckt i historien är att ts man blir så aggressiv och högljudd för att hans fru ber honom dämpa sig att en granne tillkallar polis.

håller med
  • molly50
    Anonym (A) skrev 2023-05-06 00:28:56 följande:
    Ironi är för de som förstår det. Övriga får stå där som fån eller värre, envist hävda att ironi ska förklaras eller inte användas. Då är det inte längre ironi, "förstår" du. Man får dock tänka sig för hur eller om man använder ironi i kommunikation med barn, men du är väl knappast det?

Det är som med skämt. Ett skämt slutar vara ett skämt när de med mindre förstånd ska ha förklaringar, för "om alla inte förstår kan man inte skämta så". Jo, det är just det man kan. 
    Jag förstår ironi. Men tycker inte att det jag svarade på var ironi.
    Vi har helt enkelt olika åsikter här.
    Så nu låter jag det stanna vid det. 
  • Anonym (A)
    molly50 skrev 2023-05-06 21:49:30 följande:
    Jag förstår ironi. Men tycker inte att det jag svarade på var ironi.
    Vi har helt enkelt olika åsikter här.
    Så nu låter jag det stanna vid det. 
    Uppenbarligen inte och inte heller hur det fungerar. Så här är det: Sändaren avgör om den använt sig av ironi, inte du. Att du inte förstod att det var ironiskt gör det inte till något annat än ironi. Driver du med oss eller är du så här..., ja vilket ord får man använda härinne när folk inte förstår saker de flesta vuxna gör? 
  • molly50
    Rita98 skrev 2023-05-06 22:43:52 följande:
    Nej, du förstår fortfarande inte vad ironi är. Det handlar inte om vad du har för åsikt i frågan för det är irrelevant kopplat till din ickeförståelse.
    Anonym (A) skrev 2023-05-06 22:58:02 följande:
    Uppenbarligen inte och inte heller hur det fungerar. Så här är det: Sändaren avgör om den använt sig av ironi, inte du. Att du inte förstod att det var ironiskt gör det inte till något annat än ironi. Driver du med oss eller är du så här..., ja vilket ord får man använda härinne när folk inte förstår saker de flesta vuxna gör? 
    Jag brukar helt enkelt uttrycka ironi på andra sätt.
    Så kan vi nu enas om att vara oeniga eller vill ni fortsätta gå OT?

• Anonym (A)
    molly50 skrev 2023-05-06 23:54:02 följande:
    Anonym (A) skrev 2023-05-06 22:58:02 följande:
    Jag brukar helt enkelt uttrycka ironi på andra sätt.
    Så kan vi nu enas om att vara oeniga eller vill ni fortsätta gå OT?

Något upphör inte att vara ironi för att just du inte förstod det. Det finns bara ett rätt här och det är inte att man kan "enas om att vara oenig". Fakta är inte åsikter. Hur du själv är ironisk är helt oväsentligt i frågan. Mängder med människor med vissa svårigheter kan själv skapa enklare ironi, men står oförstående inför den ironi som andra personer delar. Så enkelt är det. 

On topic: TS, du kommer ha fullt upp med soc framöver, eftersom de både var fulla och bråkiga i affären och hemma. Ta emot den hjälp ni får, den behövs.
  • Anonym (A)
    Anonym skrev 2023-05-05 15:50:29 följande:

Vad som är otäckt i historien är att ts man blir så aggressiv och högljudd för att hans fru ber honom dämpa sig att en granne tillkallar polis.

Ja, verkligen. Det finns nog anledning till oro för både fru och barn här. I detta fall som i de flesta, tyvärr. 
  • molly50
    Anonym (A) skrev 2023-05-07 09:19:59 följande:
    Något upphör inte att vara ironi för att just du inte förstod det. Det finns bara ett rätt här och det är inte att man kan "enas om att vara oenig". Fakta är inte åsikter. Hur du själv är ironisk är helt oväsentligt i frågan. Mängder med människor med vissa svårigheter kan själv skapa enklare ironi, men står oförstående inför den ironi som andra personer delar. Så enkelt är det. 

On topic: TS, du kommer ha fullt upp med soc framöver, eftersom de både var fulla och bråkiga i affären och hemma. Ta emot den hjälp ni får, den behövs.
    Rita98 skrev 2023-05-07 09:31:13 följande:
    Det är inte du som dikterar vad som är ironi och inte. PUNKT. Lägg ner ditt eviga tjat nu för vi kommer inte att ge oss om du nu tror det.

Återigen så skrev jag att jag brukar uttrycka ironi på andra sätt.
    Det innebär inte att jag inte förstår att andra inte kan uttrycka det på andra sätt eller att mitt eller andra sätt är mer rätt än andras.
    Så nu ber jag er respektera att jag vill avsluta den här diskussionen. 
    Det är inte heler upp till er att diktera vilkoren för när en diskussion ska avslutas.
    Detta är dessutom OT. 

• molly50
    Rita98 skrev 2023-05-07 12:20:40 följande:
    Nej, du förstår inte och nu försöker du trolla med orden så att du inte framstår som d*m. Om du vill avsluta diskussionen så uppmanar jag dig att sluta käfta emot och svälja den lilla stolthet som du har kvar och slutar försvara dig för ingen av oss andra kommer bara lägga sig för att du skriver att vi ska respektera att du vilm avsluta diskussionen. Så fort det blir lite obekvämt för dig så vill du fly.
    Vad är ditt problem? Jag tänker inte ta en massa skit för ett simpelt missförstånd.
    Så enkelt är det. 
    Du verkar tycka att mitt missförstånd är värre än det ämnet tråden handlar om.
    Och du verkar ha svårt att ta att andra inte ser på saker på samma sätt som du.
    Och du fortsätter ju käfta emot mig,trots att jag,i ditt tycke,verkar vara så blåst.
    Det säger bra mycket mer om dig än det gör om mig.

Jag ber om ursäkt för att jag missförstod ironin i inlägget jag svarade på och tackar för mig.
  • Anonym (M)

För att folk ska ringa till polisen eller soc krävs det inte så mycket för alla ggr. och visst, känner man en oro är det jättebra att man ringer. 

Att två föräldrar dricker lite öl, gör dem inte olämpliga som föräldrar. Däremot kan pappas beteende pga alkoholen verka olämpligt med barn och är det en miljö där det ofta brukas alkohol så kan det vara skadlig miljö för barnen.  Jag kan tänka mig att soc kommer såklart att följa upp anmälan, troligtvis med hembesök och ett samtal för att göra en bedömning till om det är såpass allvarligt att man behöver starta en utredning. 

Är detta en engångsföreteelse så händer det troligtvis inte så mycket mer. 

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (A)
    molly50 skrev 2023-05-07 12:12:38 följande:
    Rita98 skrev 2023-05-07 09:31:13 följande:
    Det är inte du som dikterar vad som är ironi och inte. PUNKT. Lägg ner ditt eviga tjat nu för vi kommer inte att ge oss om du nu tror det.

Återigen så skrev jag att jag brukar uttrycka ironi på andra sätt.
    Det innebär inte att jag inte förstår att andra inte kan uttrycka det på andra sätt eller att mitt eller andra sätt är mer rätt än andras.
    Så nu ber jag er respektera att jag vill avsluta den här diskussionen. 
    Det är inte heler upp till er att diktera vilkoren för när en diskussion ska avslutas.
    Detta är dessutom OT. 

Andra kan inte hjälpa att du inte förstår. Får detta stå kvar för dig? 
  • molly50
    Anonym (A) skrev 2023-05-07 22:18:16 följande:
    Andra kan inte hjälpa att du inte förstår. Får detta stå kvar för dig? 
    Och jag kan inte hjälpa att du vägrar acceptera och ta till dig att jag missförstod att det första inlägget jag svarade på var ironi.
    Så vi kommer inte så mycket längre i den här diskussionen.

Och för min del så får ditt inlägg stå kvar.
    Det är personangrepp jag inte tycker är ok.
Svar på tråden Polisen kom efter lägenhetsbråk, vad händer nu?