• Anonym (Orolig mamma)

Polisen kom efter lägenhetsbråk, vad händer nu?

Hej!

Jag och m min man har varit gifta i 8 år och har två barn på 4 respektive 1,5 år.

Förra helgen hände en otroligt dum grej. Jag och maken drack några öl Och hade det jättetrevligt. Helt plötsligt kom vi på att vi behövde köpa några grejer från affären och bestämde att gå allihopa med barn och allt bara för att det är trevligt att gå allihopa tänkte vi. det var mitt i rusning och dagen innan valborg. Kön var rätt lång och i kön började barnen att gnälla. Min man är lite små onykter och pratar högt och glatt. Jag blir stressad av situationen och känner att jag inte vill att alla ska kolla på oss så ber min man att tysta ned sig lite. Han blir irriterad på mig och undrar vad jag menar och om jag skäms över honom eller något. Diskssionen fortsätter och väl hemma stöter vi på en granne som hör vårat tjafs. Efter vi kommit hem så går jag in i vardagsrummet och sätter på tvn till barnen och sätter mig med dem medans maken går in i köket och ?surar? sen var bråket över. Som sagt så var det inget märkvärdigt stort bråk, men onödigt och pinsamt och skulle definitivt ej ha hänt om maken inte druckit.

Helt plötsligt ringer det på dörren och polisen kommer. De berättar att grannen ringt och sagt att det varit högljutt från oss och att de ville kolla läget. Vi förklarade situationen och jag grät litegrann. Barnen var helt obrydda och lekte och var glada hela tiden dock. 4åringen tyckte det var häftigt med polisbesök och pratade lite med polisen.

Som enligt rutin måste de ju anmäla till soc eftersom vi har barn, men vad händer nu egentligen? De tog varken leg eller telefonnummer av oss? Ringer soc? Kommer de oanmält på besök? Måste man ha möte eller blir det endast via telefon? Kommer barnen att förhöras? Tror ni att jag behöver oroa mig? 

Vi har aldrig tidigare haft något stort bråk eller problem med polisen/soc och har bra relation med förskola mm.

• Svar på tråden Polisen kom efter lägenhetsbråk, vad händer nu?
  • Fjäril kär
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2023-05-05 11:24:24 följande:
    Nu frågade inte jag vad du tyckte utan vad som egentligen händer!

Jag hade inte druckit så mycket alls typ två 3,5 or och maken 3-4 5,2or. Jättemycket va?

Jag var inte onykter.
    Ni hade druckit tillräckligt för att hamna i denna sits och det är det soc kommer att fokusera på. Vad ni sen personligen  anser är mycket/lite alkohol etc har ingen betydelse eftersom det handlar om hela situationen och att alkoholen gjorde att ni gjorde dessa val som resulterade i tjafs inför barnen.
    Soc fokuserar på konsekvenserna av alkohol och inte vad som stod på burken
  • Anonym (Hemskt)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2023-05-05 11:24:24 följande:
    Nu frågade inte jag vad du tyckte utan vad som egentligen händer!

Jag hade inte druckit så mycket alls typ två 3,5 or och maken 3-4 5,2or. Jättemycket va?

Jag var inte onykter.
    Ja 3-4 st 5,2: or är  mycket. Ingen av er var nyktra. Absolut inte läge för någon  att gå ut med barnen. 
    Ni har båda problem och din attityd understryker det. 
    Stackars barn. 
  • Fjäril kär
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2023-05-05 11:27:51 följande:
    Jobbar du på socialtjänsten?
    Nej men jag har själv fått flera anmälningar då min exman emellanåt dricker för mycket. Både när vi var gifta och fortfarande gör. Jag har haft en hel del möten och utredningar med soc tack vare att omgivningen anmält. 
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Hemskt) skrev 2023-05-05 11:29:51 följande:
    Ja 3-4 st 5,2: or är  mycket. Ingen av er var nyktra. Absolut inte läge för någon  att gå ut med barnen. 
    Stackars barn. 
    Men sluta nu! Det har inte hänt förut och barnen mår jättebra! Soc får jättegärna komma hem till oss då vi inte har något att dölja men såklart man känner obehag!
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Promille) skrev 2023-05-05 11:27:52 följande:
    Varför tog ni inte bilen?
    Det är väl bra att promenera till affären även om man är nykter då många rör på sig på tok för lite och fettman smittar av sig från föräldrarna till barnen i ung ålder.
  • Anonym (Hemskt)
    Anonym (Hemskt) skrev 2023-05-05 11:29:51 följande:
    Stackars barn. 

• Anonym (Orolig mamma)
    Fjäril kär skrev 2023-05-05 11:32:16 följande:
    Nej men jag har själv fått flera anmälningar då min exman emellanåt dricker för mycket. Både när vi var gifta och fortfarande gör. Jag har haft en hel del möten och utredningar med soc tack vare att omgivningen anmält. 
    Förstår. Måste ha varit väldigt jobbigt.

Sattes åtgärder in för er? Vilka typer av åtgärder kan de handla om?
  • Anonym (Varit med förr)

Nu har polisen och socialen er i sitt garn. 

Högst troligt öppnar socialen upp en utredning. De anser sig skyldiga att göra det i händelser som innefattar misstänkt våld och där barn är inblandade. 

Kan bli så att polis och socialtjänst kniper barnen när de är i förskola och skola. Sedan förs de till sk barnahus där de får berätta hur pappa slår mamma. Bedömer de situationen som allvarlig blir barnen omhändertagna. Om inte får ni tillbaks dem på eftermiddagen. Sedan kommer soc hem till er för samtal. Ni bli kallade till polisförhör. Ev väcks åtal. 

Soc kommer skicka konsultationsdokument till förskolan och skolan. Personalen kommer höras. Om era barn är hela och rena, om de uppfattas som trygga osv. Det kommer spridas att barnen blir slagna hemma. Det kommer tisslas och tassas bland anställda. 

Soc kommer vilja samtala med er i månader.

• Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Varit med förr) skrev 2023-05-05 11:43:26 följande:

Nu har polisen och socialen er i sitt garn. 

Högst troligt öppnar socialen upp en utredning. De anser sig skyldiga att göra det i händelser som innefattar misstänkt våld och där barn är inblandade. 

Kan bli så att polis och socialtjänst kniper barnen när de är i förskola och skola. Sedan förs de till sk barnahus där de får berätta hur pappa slår mamma. Bedömer de situationen som allvarlig blir barnen omhändertagna. Om inte får ni tillbaks dem på eftermiddagen. Sedan kommer soc hem till er för samtal. Ni bli kallade till polisförhör. Ev väcks åtal. 

Soc kommer skicka konsultationsdokument till förskolan och skolan. Personalen kommer höras. Om era barn är hela och rena, om de uppfattas som trygga osv. Det kommer spridas att barnen blir slagna hemma. Det kommer tisslas och tassas bland anställda. 

Soc kommer vilja samtala med er i månader.

Jätteroligt!

• Fjäril kär
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2023-05-05 11:37:44 följande:
    Förstår. Måste ha varit väldigt jobbigt.

Sattes åtgärder in för er? Vilka typer av åtgärder kan de handla om?
    Då jag själv är nykterist så fokuserade soc på att erbjuda familjesamtal/familjeterapi, mannen blev erbjuden att kontakta AA, jag fick egna samtal med soc.

När det hände lite mer allvarliga incidenter utifrån min exmans drickande fick jag ultimatum av soc. Som föräldrar måste man sätta barnen först och det hade jag inte gjort då jag ändå lät mannen hållas vissa gånger och tänkte att vi kan prata dagen efter. Fel. Jag fick helt enkelt ett ultimatum av soc. Om jag inte lämnade mannen så skulle barnen plockas. Punkt. Efter skilsmässan drack mannen ibland när sonen var hos honom och det slutade med att soc förbjöd sonen att vistas där eftersom pappan inte anser att han gör något fel.

Idag är sonen 15 år och träffar pappan sporadiskt och han har tagit stor skada av dom bråk och händelser som skedde i samband med att han drack under vårt äktenskap. Trots att jag alltid varit nykter och inte dricker överhuvudtaget. 
Svar på tråden Polisen kom efter lägenhetsbråk, vad händer nu?