• Anonym (Orolig mamma)

Polisen kom efter lägenhetsbråk, vad händer nu?

Hej!

Jag och m min man har varit gifta i 8 år och har två barn på 4 respektive 1,5 år.

Förra helgen hände en otroligt dum grej. Jag och maken drack några öl Och hade det jättetrevligt. Helt plötsligt kom vi på att vi behövde köpa några grejer från affären och bestämde att gå allihopa med barn och allt bara för att det är trevligt att gå allihopa tänkte vi. det var mitt i rusning och dagen innan valborg. Kön var rätt lång och i kön började barnen att gnälla. Min man är lite små onykter och pratar högt och glatt. Jag blir stressad av situationen och känner att jag inte vill att alla ska kolla på oss så ber min man att tysta ned sig lite. Han blir irriterad på mig och undrar vad jag menar och om jag skäms över honom eller något. Diskssionen fortsätter och väl hemma stöter vi på en granne som hör vårat tjafs. Efter vi kommit hem så går jag in i vardagsrummet och sätter på tvn till barnen och sätter mig med dem medans maken går in i köket och ?surar? sen var bråket över. Som sagt så var det inget märkvärdigt stort bråk, men onödigt och pinsamt och skulle definitivt ej ha hänt om maken inte druckit.

Helt plötsligt ringer det på dörren och polisen kommer. De berättar att grannen ringt och sagt att det varit högljutt från oss och att de ville kolla läget. Vi förklarade situationen och jag grät litegrann. Barnen var helt obrydda och lekte och var glada hela tiden dock. 4åringen tyckte det var häftigt med polisbesök och pratade lite med polisen.

Som enligt rutin måste de ju anmäla till soc eftersom vi har barn, men vad händer nu egentligen? De tog varken leg eller telefonnummer av oss? Ringer soc? Kommer de oanmält på besök? Måste man ha möte eller blir det endast via telefon? Kommer barnen att förhöras? Tror ni att jag behöver oroa mig? 

Vi har aldrig tidigare haft något stort bråk eller problem med polisen/soc och har bra relation med förskola mm.

• Svar på tråden Polisen kom efter lägenhetsbråk, vad händer nu?
  • RaYzLeR
    Citronella skrev 2023-05-05 21:13:30 följande:
    Vad hon dricker är totalt ointressant alkoholister dricker inte bara sprit.  
    Det är det jag menar. Folköl är alkohol det också.
  • Anonym (Sos)

Här va det ett lägenhetsbråk en gång pga alkohol. Barnen var inte i hemmet utan hos sin pappa. Men eftersom det bodde barn här anmälde polisen det till socialen och jag fick gå på möte.  Aldrig mått så dåligt .

Nu i nästan vuxen ålder sa min dotter hon inte fick mat hemma. Det sanna va maten dög inte och ville hon ha annat fick hon betala själv. Skolan anmälde detta. Går just nu på utredning hos socialen för detta.

Så nej krävs inte mycket för socialen ska lägga sig i och utreda om man är lämplig.

• molly50
    Anonym (Promille) skrev 2023-05-05 15:41:35 följande:
    Det var ironi eller i alla fall driva frågan till sin spets till TS. Om hon kände sig tillräckligt nykter för att köra bil. Vilket hon troligtivs inte gjorde. Vilket är att erkänna att man inte var nykter
    Då är det kanske bra att vara tydlig med att det är ironi. 
  • molly50
    Anonym (!!!) skrev 2023-05-05 17:45:52 följande:
    Så varför börja ifrågasätta?
    För att personen jag svarade frågade varför de inte tog bilen.
    Men nu är det utrett så det behöver inte diskuteras mer. 
  • Anonym (A)
    molly50 skrev 2023-05-05 23:16:14 följande:
    Då är det kanske bra att vara tydlig med att det är ironi. 
    Absolut inte, då är det inte längre ironi. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Sos) skrev 2023-05-05 21:41:31 följande:

Här va det ett lägenhetsbråk en gång pga alkohol. Barnen var inte i hemmet utan hos sin pappa. Men eftersom det bodde barn här anmälde polisen det till socialen och jag fick gå på möte.  Aldrig mått så dåligt .

Nu i nästan vuxen ålder sa min dotter hon inte fick mat hemma. Det sanna va maten dög inte och ville hon ha annat fick hon betala själv. Skolan anmälde detta. Går just nu på utredning hos socialen för detta.

Så nej krävs inte mycket för socialen ska lägga sig i och utreda om man är lämplig.

Om ni bråkar på fyllan är det bara bra att socialen "lägger sig i", du har ju hemmavarande barn. 
  • molly50
    Anonym (A) skrev 2023-05-05 23:38:15 följande:
    Absolut inte, då är det inte längre ironi. 
    Och då är det kanske inte så lätt för andra att förstå ironin heller.
  • Anonym (A)
    molly50 skrev 2023-05-05 23:44:27 följande:
    Och då är det kanske inte så lätt för andra att förstå ironin heller.
    Ironi är för de som förstår det. Övriga får stå där som fån eller värre, envist hävda att ironi ska förklaras eller inte användas. Då är det inte längre ironi, "förstår" du. Man får dock tänka sig för hur eller om man använder ironi i kommunikation med barn, men du är väl knappast det?

Det är som med skämt. Ett skämt slutar vara ett skämt när de med mindre förstånd ska ha förklaringar, för "om alla inte förstår kan man inte skämta så". Jo, det är just det man kan. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Full)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2023-05-05 11:24:24 följande:
    Nu frågade inte jag vad du tyckte utan vad som egentligen händer!

Jag hade inte druckit så mycket alls typ två 3,5 or och maken 3-4 5,2or. Jättemycket va?

Jag var inte onykter.
    Testa att fylla i hur mycket nu drack på denna sida och få en uppfattning om hur berusade ni var. Det ger så klart bara en uppskattning av det, men den är hyfsat korrekt.

alkompassen.se/raknare

Två 3,5:or (50cl) för en kvinna kan ge en promillehalt på uppemot 0,7 promille. Fyra stycken 50cl 5,2 skulle ge mig (man, hyfsat stor) en bit över 1 promille om jag drack det på cirka 1,5 timme. Är det 33cl hamnar jag nog på cirka 0,6-0,8 promille.

Så ni var fulla vad du än säger.

Jag skulle _aldrig_ dricka de mängderna med barn hemma. En öl kan jag ta, men inte mer än så.
Svar på tråden Polisen kom efter lägenhetsbråk, vad händer nu?