• millionvoices

Spara barnbidraget

Mitt första barn anländer snart och jag vill spara hela barnbidraget i en fond, långsiktigt. Vilken rekommenderar ni?

• Svar på tråden Spara barnbidraget
  • Studentpappa
    Anonym (Anna) skrev 2023-01-22 12:04:12 följande:
    Du borde inte spara i barnets namn. Vem vet hur hon tänker när hon får tillgång till så mycket pengar på artonårsdagen.

Talar av erfarenhet, dock hade jag inget val då mitt barn fick en större summa från en försäkring när den andra föräldern avled.
    Som du säkert förstår är jag medveten om det, men nu är det som det är. Barnet har också fått pengar från försäkring och sparandet kommer från en släkting varav denne vill att pengarna sitter på barnens konton.

Det finns alternativ att lösa detta inför 18-årsdagen om barnet inte verkar ansvarsfullt, jag tror dock det kommer gå bra. 
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Anna)
    Studentpappa skrev 2023-01-22 18:36:39 följande:
    Som du säkert förstår är jag medveten om det, men nu är det som det är. Barnet har också fått pengar från försäkring och sparandet kommer från en släkting varav denne vill att pengarna sitter på barnens konton.

Det finns alternativ att lösa detta inför 18-årsdagen om barnet inte verkar ansvarsfullt, jag tror dock det kommer gå bra. 
    Vilka alternativ menar du?
    Jag var inne på banken och försökte verkligen men det var totalkört.

Idag säger mitt barn att det hade varit det absolut bästa att pengarna låsts iaf till 25-årsdagen.
  • Anonym (Fabian)

Vill du inte bry dig, lägg merparten i en global indexfond.
    Eller kör större delen global indexfond och sen nån svensk småbolag. 
    Lysa är också sjukt smidigt. 

• Studentpappa
    Anonym (Anna) skrev 2023-01-22 18:38:49 följande:

Idag säger mitt barn att det hade varit det absolut bästa att pengarna låsts iaf till 25-årsdagen.
    Det gäller väl isf att det fortsatt finns sparkonton som det går att låsa, det går ju såklart att tömma dessa också mot en straffavgift men det blir ju iaf svårare. Är pengarna uppbundna i aktier så är det ju inte bara att ta för sig heller.

Jag satsar dock först på att få dom intresserade av ett aktivt sparande så tror jag det löser sig. Barnens mamma är 42 och inte rört sitt sparande än, sen att dom skulle våga slösa bort pengarna dom fått av morfar ser jag för otroligt. 
  • Anonym (Anna)
    Studentpappa skrev 2023-01-22 19:02:36 följande:
    Det gäller väl isf att det fortsatt finns sparkonton som det går att låsa, det går ju såklart att tömma dessa också mot en straffavgift men det blir ju iaf svårare. Är pengarna uppbundna i aktier så är det ju inte bara att ta för sig heller.

Jag satsar dock först på att få dom intresserade av ett aktivt sparande så tror jag det löser sig. Barnens mamma är 42 och inte rört sitt sparande än, sen att dom skulle våga slösa bort pengarna dom fått av morfar ser jag för otroligt. 
    Jag hoppas att du har rätt i det.
    Det är jäkligt jobbigt att stå bredvid och se pengarna gå till saker som kanske inte skulle prioriteras ett par år senare.

Körkort och bil var iaf något av det som var bra som pengarna gick till.
  • Studentpappa
    Anonym (Anna) skrev 2023-01-22 18:38:49 följande:

På Avanza finns det sparkonton som ej går att "låsa upp" innan bindningstiden ser jag. På Nordea som vi har går det att öppna mot en avgift, så viss workaround går att lösa om det visar sig bli en slösa av någon av barnen.
  • Studentpappa
    Anonym (Anna) skrev 2023-01-22 19:10:09 följande:
    Jag hoppas att du har rätt i det.
    Det är jäkligt jobbigt att stå bredvid och se pengarna gå till saker som kanske inte skulle prioriteras ett par år senare.

Körkort och bil var iaf något av det som var bra som pengarna gick till.
    Det är väl en del i processen att bli vuxen, gör man dåliga val så får man ta konsekvenserna. Även om det såklart är surt för den som gnetat ihop pengarna. 
  • Anonym (Anna)
    Studentpappa skrev 2023-01-22 19:10:41 följande:
    På Avanza finns det sparkonton som ej går att "låsa upp" innan bindningstiden ser jag. På Nordea som vi har går det att öppna mot en avgift, så viss workaround går att lösa om det visar sig bli en slösa av någon av barnen.
    Ok, ja nu är detta en hel del år sedan. Närmare 20 faktiskt.
    Tiden går.
    Studentpappa skrev 2023-01-22 19:12:37 följande:
    Det är väl en del i processen att bli vuxen, gör man dåliga val så får man ta konsekvenserna. Även om det såklart är surt för den som gnetat ihop pengarna. 

I vårt fall var det som sagt en försäkring som var det största beloppet. Men visst, en hel del hade jag sparat ihop också.

Det är som det är.
  • Anonym (Ui)

Fatta vad många som hade lagt sig precis under den gränsen...

Anonym (Gräns) skrev 2023-01-22 08:55:13 följande:

Lite OT, men ni som vill inkomstpröva barnbidraget, vart tycker ni inkomstgränsen ska gå? 

• Anonym (Anonym man)
    millionvoices skrev 2023-01-21 14:16:46 följande:
    Spara barnbidraget

Mitt första barn anländer snart och jag vill spara hela barnbidraget i en fond, långsiktigt. Vilken rekommenderar ni?

Vanguard FTSE All-World High Dividend Yield UCITS ETF Acc (VGWD ETF) använder sig av en passiv förvaltning ? eller indexering ? investeringsmetod, genom fysiskt förvärv av värdepapper, och strävar efter att följa utvecklingen för FTSE All-World High Dividend Yield Index (?Indexet?).
  • Anonym (S)
    Anonym (Ui) skrev 2023-01-22 20:21:42 följande:

Fatta vad många som hade lagt sig precis under den gränsen...

Tror jag inte. De allra flesta vill tjäna hyfsat bra med pengar, de vill inte leva på bidrag och lura systemet. Jag tror det blir tvärtom, att man skäms för att man får barnbidrag eftersom man då är en låginkomsttagare. Det blir status att inte få barnbidrag. 

• Anonym (Ui)
    Anonym (S) skrev 2023-01-22 23:10:06 följande:

Tror jag inte. De allra flesta vill tjäna hyfsat bra med pengar, de vill inte leva på bidrag och lura systemet. Jag tror det blir tvärtom, att man skäms för att man får barnbidrag eftersom man då är en låginkomsttagare. Det blir status att inte få barnbidrag. 

Faktiskt, good point. Man kan ju hoppas. 
  • Egon den stora
    Anonym (Ui) skrev 2023-01-23 07:38:47 följande:
    Faktiskt, good point. Man kan ju hoppas. 
    Bättre att ta bort det helt i så fall. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Studentpappa skrev 2023-01-22 18:36:39 följande:

Det finns ju nackdelar om man sparar på eget konto också  , tex vid skilsmässa om man är gift. Eller om man skulle dö. Finns ingen garanti att pengarna går till barnen då. 

Jag har passat på att lära mina barn om ekonomi och placeringar, så att de har lite koll. De förstår då att detta har mamma sparat till jättelänge, det är inte bara en massa pengar jag kan bränna så fort som möjligt. Mina barn har hanterat det väl. 

• Studentpappa
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-01-23 08:29:24 följande:

Det finns ju nackdelar om man sparar på eget konto också  , tex vid skilsmässa om man är gift. Eller om man skulle dö. Finns ingen garanti att pengarna går till barnen då. 

Jag har passat på att lära mina barn om ekonomi och placeringar, så att de har lite koll. De förstår då att detta har mamma sparat till jättelänge, det är inte bara en massa pengar jag kan bränna så fort som möjligt. Mina barn har hanterat det väl. 

Ja det är ju av den anledningen dom sitter på barnens konto. Pengarna är från morfar så det logiska skulle ju isf vara att mamman hade dom på sitt konto. Men hon är helt ointresserad av sparande, så pengarna är på barnens konto och jag sköter placeringarna. 

Det har lönat sig väldigt bra hittills.
  • Anonym (Anonym man)
    Studentpappa skrev 2023-01-23 10:08:07 följande:
    Ja det är ju av den anledningen dom sitter på barnens konto. Pengarna är från morfar så det logiska skulle ju isf vara att mamman hade dom på sitt konto. Men hon är helt ointresserad av sparande, så pengarna är på barnens konto och jag sköter placeringarna. 

Det har lönat sig väldigt bra hittills.
    Lägg dem i en kapitalförsäkring med Dig som ägare/försäkrad och barnet som förmånstagare? 
  • Studentpappa
    Anonym (Anonym man) skrev 2023-01-23 21:01:51 följande:
    Lägg dem i en kapitalförsäkring med Dig som ägare/försäkrad och barnet som förmånstagare? 
    Tvivlar på att det går att flytta pengarna från barnens konto till mitt. Då summan överstiger 8pbb blir det ännu krångligare.
Svar på tråden Spara barnbidraget