• millionvoices

Spara barnbidraget

Mitt första barn anländer snart och jag vill spara hela barnbidraget i en fond, långsiktigt. Vilken rekommenderar ni?

• Svar på tråden Spara barnbidraget
  • Mickezzz
    EnAnonumius skrev 2023-01-22 08:07:20 följande:
    Så kom den ja; "svartsjuke-kortet".
    "Bjäbb bjäbb bjäbb, sluta att vara så svartsjuka, bjäbb bjäbb bjäbb, typisk svenne svartsjuka bjäbb bjäbb bjäbb".

Ingen har väl sagt att det är fel att spara till sina barn. Där far du med osanning. Det folk vänder sig emot är att TS skall spara på skattebetalarnas bekostnad (barnbidraget).
    Ser du och förstår den signifikanta skillnaden?

Kan du ge en rimlig rationell  och logisk förklaring till varför vi skattebetalarna skall betala för föräldrar som har "ordnad ekonomi" så det kan spara pengar, för deras barns körkort, bostad etc vad de nu anser att pengarna skall gå till?

Om de nu har en så ordnad och bra ekonomi, så kan de skänka barnbidraget de får in till SOS Barnbyar eller dylikt i stället. Så kan de ändå spara till deras egna barn från deras egna pengar.  Det borde ju folk med ordnad och bra ekonomi kunna åstadkomma.
    Å där kom tycka synd om mig kortet?

läs vad jag skrev! Har man råd att spara så betalar man troligen mer i inkomstskatt också.
    Och framförallt går man inte på bidrag och belastar samhället.

kan du ge en rimlig förklaring varför samhället skall belastas av alla som inte vill bidra till ?statskassan??

ang till välgörenhet så är det upp till var och en,dock ger Sverige redan ganska mycket pengar till diverse hjälp centraler.
    varför är det så fult att unna sig själv i Sverige?
  • Anonym (Myran)

Som svar på din fråga TS skulle jag säga. Läs på om fonder och aktier för att få en hint om vad det handlar om. Jag personligen har valt bort fonder till mina barn av anledningen att de tar ut avgifter varje år för att förvalta fonderna. Istället har vi satsat på aktier, och då aktier som är investmentbolag. Ett investmentbolag är väldigt likt en fond, med skillnad att de inte är några avgifter(mer än courtage när du köper dom). Investmentbolag har som affärsidé att äga aktier i andra aktiebolag. En del investmentbolag syftar bara till att långsiktigt åstadkomma bästa möjliga substansutveckling för sina ägare. Du får en bra spridning och därmed spridd risk. Men det innebär ju också att du som köpare måste läsa på lite. Tex kolla vilka aktier investmentbolaget är delägare i för att se att det är företag som har en affärsidé som du tror på. 

Vi själva har invensterat i bland annat investor och industrivärlden som några exempel. Sen är det ju också viktigt att fundera över hur du ska spara det. Ska det sparas direkt i barnens namn, eller i ditt namn? Skillnaden blir att spar du i barnets namn får de tillgång till pengarna dagen de fyller 18år. Spar du i ditt namn kan du själv styra när de får tillgång till pengarna och hur de används. 

Ska det sparas på ett vanligg bankkonto/fondkonto? Det behövs då betalas skatt den dagen fonderna säljs. Vilket gör att det kan bli mycket pengar på samma gång som ska ut (samtidigt får de ju pengar de inte haft innan). Eller spara i invensteringssparkonto. En schablon dras varje år från kontot för att täcka skatten så den dagen du säljer av innehavet behövs ingen skatt betalas på pengarna det är redan klart och betalt och man kan inkassera alla pengarna som finns på kontot(minus ev coutageavgiften) 

• Kockobello
    Anonym (Myran) skrev 2023-01-22 09:16:06 följande:
    Och varför ska jag som sett till att få en utbildning och ett jobb och betalar skatt varje månad. Varför ska jag behöva betala av mina pengar till alla som väljer att inte skaffa ett jobb och istället går och dra fötterna efter sig och få mina pengar? 
    Ja, i många städer kryllar det av folk som går och drar hela dagarna och bara sitter på caféer medan deras barn skjuter och spränger.

Så mina skattepengar får mycket hellre gå till ts barns framtid alla dagar i veckan. 
  • Anonym (Hin håle)

Även jag sparar barnbidraget som mitt barn får, och mer där till i fonder. Och eftersom jag jobbar statligt så betalar ju vissa av er skattebetalare även min lön, var går gränsen, får jag spara något alls eftersom jag får lön av skattemedel? 
    Får en bidragstagare spara något, om ja, varför? 

• Anonym (Bb)

Jag håller med om att vi som tjänar över en viss summa inte borde få barnbidrag men nu är det ju så och då får man anpassa sig efter det. Vill man ha förändring får man uppvakta politiken och inte ge sig på enskilda individer som inte kan avsäga sig bidraget. Förresten så borde det ha varit en valfråga flera gånger om ifall politikerna ansåg att det fanns skattepengar att spara (iallafall från högerns håll) men den köpkraft barnfamiljerna får genom barnbidraget anses väl förmodligen vara viktigare. 

Precis som någon skrev så kan man inte sätta sig till doms över någon som gör det ekonomiska valet att spara barnbidraget till sitt barn. Man vet ju aldrig någonting om andras ekonomi. Om två familjer får in samma summa, så kan ju dessa spenderas väldigt olika. En familj kan leva väldigt "här och nu" och spendera sin barnbidrag på simhallsbesök, hämtpizza och streamingtjänster medan den andra lagar sin egen pizza, motionerar/ leker i skogen och läser böcker från biblioteket. Inget av alternativen är på något sätt sjuka eller mer fel än andra men det är ju inte konstigt om familj 2 har råd att spara mer än familj 1, eller hur?

Att kunna spara barnbidraget eller kan handla om prioriteringar även om det finns väldigt många familjer som lever på marginalen trots att de aldrig spenderar pengar på "onödiga" saker. De kan aldrig spara till sina barn, hur mycket de än försöker eller hur bra ekonomiska prioriteringar de än gör. 

• Anonym

Barnbidraget, det är som det är och lär så förbli.
    Även om jag är en av alla som tycker att det borde vara inkomstbaserat.

En sak som jag också tycker, och som jag tror (och hoppas) kommer att förändras är flerbarnstillägget. Rena vansinnet.

• Studentpappa

Är du insatt och gillar att spara, blanda fonder och aktier. Är du inte alls intresserad, spara i fonder typ Avanza zero eller några indexfonder. Välj isf fonder med låga avgifter, Avanza zero är gratis t.ex.

Jag har blandat genom åren och köper och säljer aktivt, sen satsar jag på aktier med hög utdelning. Utdelningen tänker jag med tiden att barnen själva ska få vara med att placera för att odla intresset. 1500:-/mån har för 11-åringen blivit ca 550 tkr och lär bli ett antal 100 tusen till innan hon är 18. 

Ride it like you stole it
  • Anonym (S)
    EnAnonumius skrev 2023-01-21 15:46:31 följande:

Så undra många varför man vill ha inkomstbeprövad barnbidrag.

Vill du ha det? Det verkar så, med tanke på hur upprörd du blev av TS inlägg och du blev tvungen att skriva en massa OT. 

Så hur gör du för att få en förändring? Jobbar du politiskt?

• EnAnonumius
    Anonym (S) skrev 2023-01-22 10:13:42 följande:

Vill du ha det? Det verkar så, med tanke på hur upprörd du blev av TS inlägg och du blev tvungen att skriva en massa OT. 

Så hur gör du för att få en förändring? Jobbar du politiskt?

Wow, ett nytt kort.. "Upprörda-kortet"..🙄

Lobbar redan för att få tillbaka, att det skall vara inkomstbeprövat.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Wtf)
    EnAnonumius skrev 2023-01-22 10:28:40 följande:
    Wow, ett nytt kort.. "Upprörda-kortet"..🙄

Lobbar redan för att få tillbaka, att det skall vara inkomstbeprövat.
    Betyder reglerna i Känsliga rummet inget för dig?
Svar på tråden Spara barnbidraget