Spara barnbidraget
Mitt första barn anländer snart och jag vill spara hela barnbidraget i en fond, långsiktigt. Vilken rekommenderar ni?
Mitt första barn anländer snart och jag vill spara hela barnbidraget i en fond, långsiktigt. Vilken rekommenderar ni?
Så du själv tar inte emot barnbidraget för dina barn?
Betalar hela förskoleavgiften själv, inget studiebidrag?
För det först ska du hitta en fond med låg avgift (under 0,4%, helst under 0,3%). För det andra sparar du ju på så lång tid, och dessutom månadssparar du, så välj gärna en fond med hög risk. När barnet blir älsre och snart ska använda pengarna kan du sälja av och flytta till lägre risk. Gå inte panik om fonderna börjar förlora i värde, det innebär bara att du köper billigare och billigare, och de kommer med största sannolikhet gå upp igen. Läs gärna på tex Rika tillsammans om just sparande till barnen.
Sen är det en jätteviktig fråga om du ska spara i barnets eller ditt eget namn. Sparar du i barnets namn så får hen ovillkorligen tillgång till pengar på 18-årsdagen, och kanske får pengar som hen inte är mogen för. Sparar du i ditt eget namn så kan du själv kontrollera när pengarna ges.
Vilket dravel, skattebetalarna betalar barnens sparande bla bla.
Har man råd att spara barnbidraget så har man en ordnad ekonomi, med ordnad ekonomi så brukar dom flesta ha ett bra arbete och en bra lön.
och vad innebär det? Jo man betalar inkomstskatt troligtvis betydligt mer än den som inte har råd att spara?
Sen finns det folk som slösat pengar helt enormt och enligt dom själva inte har råd att spara.
Jag har tre barn och ett arbete med en genomsnitt lön i Sverige min fru med en låg inkomst.
Barnen är 4,10 och 19.
Alla har jag sparat till plus att när dom fyllt/fyller får dom 100 tusen extra till körkort och en vettig bil.
Vi bor också i ett nybyggt hus i en storstad och har även råd med en sportbil och varsin vanlig bil.
Allt pga vi planerar våran ekonomi och inte köper massa skit och spenderar våran lediga tid på köpcentrum och caféer.
Till ts skäms inte för att du sparar pengar till ditt barn var stolt istället för att du planerar din och dina barn ekonomi.
Till er andra sluta vara så svartsjuka typiskt svenne svartsjuka!
Vilket dravel, skattebetalarna betalar barnens sparande bla bla.
Har man råd att spara barnbidraget så har man en ordnad ekonomi, med ordnad ekonomi så brukar dom flesta ha ett bra arbete och en bra lön.
och vad innebär det? Jo man betalar inkomstskatt troligtvis betydligt mer än den som inte har råd att spara?
Sen finns det folk som slösat pengar helt enormt och enligt dom själva inte har råd att spara.
Jag har tre barn och ett arbete med en genomsnitt lön i Sverige min fru med en låg inkomst.
Barnen är 4,10 och 19.
Alla har jag sparat till plus att när dom fyllt/fyller får dom 100 tusen extra till körkort och en vettig bil.
Vi bor också i ett nybyggt hus i en storstad och har även råd med en sportbil och varsin vanlig bil.
Allt pga vi planerar våran ekonomi och inte köper massa skit och spenderar våran lediga tid på köpcentrum och caféer.
Till ts skäms inte för att du sparar pengar till ditt barn var stolt istället för att du planerar din och dina barn ekonomi.
Till er andra sluta vara så svartsjuka typiskt svenne svartsjuka!
Lite OT, men ni som vill inkomstpröva barnbidraget, vart tycker ni inkomstgränsen ska gå?
Så... blir du nöjd om TS sänker 1250 till SOS barnbyar den 20de varje månad och sedan sätter in 1250 kr på sitt barns sparkonto den 25e varje månad? Eller vad är du ut efter?
Du får självfallet tycka vad du vill om barnbidraget, men jag vet inte varför du går på TS om det? Jag är 99,99999999 % säker på att det inte är hen som har bestämt vilka som ska få det.
Så vill du förändra på vem som får barnbidraget så rekommenderar jag att engagerar dig politiskt i stället och låter TS vara. Då kan du samtidigt läsa på om de positiva och negativa sidorna med att alla får barnbidrag (samt rabatterad förskola) oavsett ekonomisk situation.
Jag kan också tycka att det är absurt med barnbidrag för alla. Men vad spelar det för roll om det är just barnbidraget som sparas eller motsvarande summa från ens lön? Varför gå bananas över barnbidragets vara eller icke-vara i en tråd där TS frågar efter tips om sparande? Det är liksom inte ts som fattar beslut om hur barnbidraget är utformat.
Så ja, det luktar avundsjuka om ditt inlägg.