Dzala skrev 2023-01-08 17:12:31 följande:
Det funkar ännu med hans a-kassa, och han har fått lite timvik inom annan bransch-och med min lön får vi det att gå ihop ganska bra- men självklart i långa loppet mår ju ingen bra av att gå arbetslös. Eventuellt finns möjlighet till jobb i höst då ett nytt företag inom hans bransch kommer att etablera sig här men det är ju inget man kan ta för givet.
Tycker att det är så märklig grej att man ska vara beredd att flytta helt, sälja hus och hem, rycka upp ungen från skola och kompisar, och atr jag ska behöva lämna min arbetsplats där jag har bra lön och arbetat mig uppåt, för att han ska få en tjänst. Det skulle vi ju isf gå ekonomiskt back på.
Detta är ju en typiskt ogenomtänkt tvångsförpliktelse som politiker, alltid helt verklighetsfrånvända så klart, hotar med.
Detta har aldrig hänt någon bland alla arbetslösa jag känt sedan denna absurda hotåtgärd kom till i slutet på 80-talet av sossarna dessutom. Sitt lugnt i båten!!
Finns alltid vägar runt det mesta.
Han får väl ligga i och söka andra jobb, göra sig oattraktiv på det nya eventuella jobbet så att han får sparken eller omskola sig eller nåt.
Ni kommer att ordna det och slippa flytta om ni inte vill det. Rösta på V nästa gång eller MP så kanske vi får ett humanare samhälle med kortare arbetstid, längre semestrar, bättre sjukförsäkringar och a-kassa och medborgarlön