Inlägg från: Anonym (Kilo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kilo)

Måste familjen flytta om sambon får jobb? (A-kassa)

Om det inte finns jobb inom hans branch längre har ni ju bara två alternativ.

Ett är att flytta dit jobben finns. Antingen hela familjen eller bara han. Annat alternativ är veckopendling för honom. 

Två är att han skolar om sig och byter branch.

Han varken kan eller vill gå på a-kassa hela livet antar jag? 

• Anonym (Kilo)
    Dzala skrev 2023-01-08 17:12:31 följande:

Det funkar ännu med hans a-kassa, och han har fått lite timvik inom annan bransch-och med min lön får vi det att gå ihop ganska bra- men självklart i långa loppet mår ju ingen bra av att gå arbetslös. Eventuellt finns möjlighet till jobb i höst då ett nytt företag inom hans bransch kommer att etablera sig här men det är ju inget man kan ta för givet. 

Tycker att det är så märklig grej att man ska vara beredd att flytta helt, sälja hus och hem, rycka upp ungen från skola och kompisar, och atr jag ska behöva lämna min arbetsplats där jag har bra lön och arbetat mig uppåt, för att han ska få en tjänst. Det skulle vi ju isf gå ekonomiskt back på. 

Det är ingen som kräver att ni flyttar.

För att få ut sin a-kassa finns dock vissa villkor. Ni måste inte gå med på dessa villkor om ni inte vill. Klarar ni er på din lön så behöver han ju inte oroa sig för att tacka nej till ett jobb.

Af kommer inte heller kräva direkt att han ska söka långt bort. Men de kommer säkert tycka att han ska kolla flera brancher, testa något annat eller att han kanske får pendla.

Studera är det inget alternativ för din man? Ni kan ju inte tänka OM han får jobb i höst, det är långt till hösten och tänk om han inte får jobb då?

Det bästa är väl att han söker det som finns i närheten och på pendlingsavstånd nu i 1-3 månader, hittar han inget så kanske han får söka sig längre ut eller plugga något som gör honom mer anställningsbar.
  • Anonym (Kilo)
    Anonym (123) skrev 2023-01-09 17:17:00 följande:
    Nej det måste han inte. Det finns gränser för det där. Tacka nej första gången är typ lika med att förlora kanske en dags ersättning eller nåt sånt, möjligtvis en vecka. Inte hela ersättningen.

Tacka nej tre gånger har jag för mig är max.

Sen är det AF som meddelar a-kassan om man skött sig. Så har man en schyst arbetsförmedlare kanske man kan snacka igenom varför man vill tacka nej.
    Det handlar ju inte bara om att tacka ja eller nej till jobb.
    Finns det inga jobb där man bor så måste man ju flytta förr eller senare. Eller skola om sig.
Svar på tråden Måste familjen flytta om sambon får jobb? (A-kassa)