Inlägg från: Anonym (Fia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fia)

Måste familjen flytta om sambon får jobb? (A-kassa)

Dzala skrev 2023-01-08 18:48:01 följande:
    Ja jag tänker ju lite att vi står vid flyttens ände eller vad man ska säga. 😉 Han har varit varslad och uppsagd i maj men med 1/2 års uppsägningstid, så därför skrev han in sig nu i januari
    Under denna tid sökt sammanlagt 30 tjänster inom en massa olika yrken. Dock här i närheten eller inom en radie på 5 mil. Kontaktpersonen hos facket kunde inte hjälpa honom vidare. Så jag tänker väl att nu blir det flytt 50 mil bort.

Nej hela familjen förväntas inte flytta men han förväntas veckopendla. Om det bedöms att det finns tillräckligt starka skäl kan han en kortare tid få dispens att endast söka på dagpendlingsavstånd. Men det är inte troligt om inte dottern har särskilda problem och du har arbetstider som kommunen inte har förskola för. 

Men även dagspendlingsavstånd är mycket längre än 5 mil radie. Det är 12 timmars bortavaro från hemmet, det hinner du betydligt längre än så på. 

lite oklart, men menar du att han bara sökt 30 jobb på 6 månader måste han börja söka mycket fler, det kommer inte räcka med de nya reglerna gällande sökaktivitet. Så det låter som han inte alls når upp till villkoren för a-kassa

• Anonym (Fia)
    Dzala skrev 2023-01-09 18:30:13 följande:
    Tack för bra information

Tyvärr inte bra information. Det stämmer att man inte blir av med det första gången, men sanktionstrappan är gemensam för alla fel man gör så att ?slösa? på dessa om det inte är akut är oerhört dumt, för plötsligt har man sökt för få jobb eller inte fått in aktivitets rapport i tid eller något annat så är du ganska snart vid hel avstängning tills nytt arbetsvillkor. 

Sen är det såklart bättre att prata med sin arbetsförmedlare varför man anser att ett visst arbete ska räknas som olämpligt, men reglerna är ganska tydliga och hårda där och ?inte inom 5 mil? är inget som kommer godkännas om inte denne begår tjänstefel. De är nämligen skyldiga att rapportera till a-kassan om man på något sätt förlänger eller orsakar sin arbetslöshet som det heter och undantagen finns specificerade från IAF som är tillsynsmyndighet. 

• Anonym (Fia)

Här har du föreskrifterna gällande lämpligt arbete 

https://www.iaf.se/lag-ratt/foreskrifter/iaffs-20153/
    Dzala skrev 2023-01-08 11:49:09 följande:
    Måste familjen flytta om sambon får jobb? (A-kassa)

Min sambo har just blivit arbetslös då han blev uppsagd p.ga arbetsbrist (efter 15 år på samma arbetsplats). Själv har jag ett fast jobb sedan 17 år tillbaka Och vi har en 8 årig dotter. 
    Om han blir erbjuden ett jobb långt från hemorten (det finns inga jobb inom hans bransch här längre) behöver vi då flytta hela familjen? För att han ska få behålla sin ersättning. Behöver han själv tacka ja till jobbet och flytta från oss?
    Tycker det står så luddigt på Ams hemsida.

Svar på tråden Måste familjen flytta om sambon får jobb? (A-kassa)