Räkan77 skrev 2023-01-09 19:05:23 följande:
Kan han inte ta ett tillfälligt jobb på annan ort och se om det blir jobb tillgängliga i höst? Då kommer hans chanser att få ett jobb dessutom öka rejält, det är inte fördelaktigt att ha en tid av arbetslöshet på cv:t.
Han har inget glapp i cv:t (arbetslöshet) ännu i alla fall då han nu har ett timvik.
Vad jag menar är ju naturligtvis inte att han ska gå arbetslös och stämpla till pensionen och dessutom tycka det är okej som någon här ovan antog. Jag funderade bara över alternativen. Men om han flyttar och tar ett tillfälligt jobb så måste ju jag i praktiken även byta jobb med tanke på att jag arbetar så pass mycket kvällar- och att då kontinuerligt behöva lösa kvälls/eftermiddagsbarnvakt när jag jobbar kväll känns ganska orimligt nu. Skulle han lyckas få ett skiftjobb på orten är det ju naturligtvis enklare då jag kan planera mitt schema utifrån hur han jobbar. Men inte kontinuerligt.
Nu vet vi ju inte ännu han har inte ens haft något planerande samtal med någon kontakt på AF. Det har ju bara gått nån vecka.
Men jag utgår från att inga jobb mirakulöst kommer dyka upp bara för att han är inskriven. Däremot hjälp att välja annan utbildning passande honom eller liknande.
Det här är en ny sits för oss därav den ursprungliga frågan.