AndreaBD skrev 2022-08-28 11:09:01 följande:
Varför skriver man i en tråd om man inte vill ge TS goda råd utan bara klanka ner på ALLA andra som svarar i tråden. Alla andra har fel - bara du har rätt? Allvarligt? Bara det ger förstås vibbar. Vad är din kvalifikation? Jag har själv två vuxna barn med NPF (som det har gått relativt bra för) och har jobbat med dem tyngsta ungdomarna, mest med NPF (+ annat) i tolv år. Och du har ingen aning HUR vi gör. Det är nämligen framför allt våra socionomer som jobbar med ungdomorna, tillsammans med oss lärare förstås (det är ett slags behandlingshem). Men vi utgår mycket ifrån deras bedömning och vi brukar faktiskt vara överens för det mesta - har ju jobbat ihop i många år. Och inte heller skulle vi fortsätta att jobba på samma sätt om det INTE gick bra för ungdomarna. Dvs. man har ju koll på att det verkar fungera för ungdomarna, så deras liv blir inte förstörda alls.
Vad beskriver jag? Du har inte hört mina beskviningar än! Jag skulle ju kunna hålla med dig om att en del av det som den anonyma läraren säger inte var så bra. Jag var mest irritierad över sättet som du framför det på.
Nej, jag tycker inte heller att det är lämpligt att en enskild lärare avgör (undantag skulle då vara om den läraren verkligen förstår sig på problematiken och vill göra något ytterligare som kan hjälpa). Att bara slopa en passande anpassning som man har kommit överens om är tokig. Absolut. Det kan hända att det inte fungerade som det var tänkt pga andra omständigheter. Då får man ha en uppföljning, med föräldrarna och säga: Det här funkar inte i praktiken, kan vi hitta något annat sätt? Eller också så tar man upp det i arbetslaget vid mindre problem.
För din info är jag mer än kvalificerad att påstå det jag gör (har flera examina varav en är som lärare). Jag är inte en upprörd förälder eller elev utan en professionell med gedigen kunskap om ämnet för tråden. Jag tänker därför fortsätta använda min fulla rätt att vara så kallat arrogant mot den lärare som så arrogant inledde med att tala om för mamman som startat tråden att hon inte ska göra något alls för det är minsann läraren som bestämmer.
Kryp du in under din sten igen tills du kan tolerera att arrogans från myndighetsutövande kan bemötas med arrogans från andra myndighetsutövande när tredje part får lida. Du vet ingenting om huruvida jag dessutom råkar vara vh, jobba på en "npf-skola" eller inte, har särskilda undervisningsgrupper, är rektor eller konsult i skolfrågor. Jag har ingen skyldighet att redovisa för dig varför jag har kunskap om det jag har kunskap om, men en sak är säker, den du försvarade har fel och det på ett mycket allvarligt sätt. Det är totalt ointressant för mig vilka skolor du jobbar på och vad det är med dina barn och hur socionomer jobbar på din skola för det utgör inget som helst alibi för att du försvarar din "kollega" genom att flyga på mig. Jag pratar om barns rättigheter, oavsett vad du gafflar om.